• سه‌شنبه / ۳ بهمن ۱۳۹۶ / ۰۱:۳۲
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 96110201284
  • خبرنگار : 71567

/دیدگاه اساتید دانشگاه درباره تعیین سقف افزایش حقوق اعضای هیات علمی/

تصمیمات نادرست و عجولانه، آینده علمی کشور را دچار بحران می‌کند

تصمیمات نادرست و عجولانه، آینده علمی کشور را دچار بحران می‌کند

عضو کانون صنفی استادان دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه قرار دادن استادان دانشگاه در کنار مدیران و مسئولان کشور اشتباهی فاحش است، گفت: از هماهنگی بین دریافتی‌ها، مالیات‌ها و سقف درآمد در کشور حمایت می‌کنیم، اما اعتقاد داریم وضعیت معیشت کسانی که 20 سال از زندگی خود را صرف کسب علم و تحصیل نموده‌اند، باید با افراد عادی متفاوت باشد.

دکتر سیدجواد امامی در گفت و گو با ایسنا، با اعلام این مطلب اظهار کرد: متاسفانه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی سه موضوع در خصوص وضعیت معیشت اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، مورد بحث و بررسی قرار گرفت که افزایش حقوق استادانی که دریافتی بیش از 5 میلیون تومان درآمد در ماه دارند، باید صفر شود، دوم تعیین سقف برای پاداش پایان خدمت اساتید است. در واقع تعیین کردند که سقف پاداش پایان خدمت اعضای هیات علمی 7 برابر حداقل حقوق و دستمزد آن‌ها شود.

وی در ادامه تصریح کرد: موضوع مالیات پلکانی از دیگر مواردی است که در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مطرح شد که براساس آن میزان مالیات پرداختی اعضای هیات علمی تعیین می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه استادان دانشگاه از وجود هماهنگی بین میزان دریافتی‌ها، مالیات و سقف درآمد افراد در کشور حمایت می‌کند، خاطر نشان کرد: اتفاقی که در این خصوص افتاده، این است که تعداد زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور ماهیانه کمتر از 5 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند که تصویب موارد فوق در خصوص دریافتی اعضای هیات علمی نوعی بی عدالتی در حق افرادی است که حدود  20 سال از زندگی خود را صرف تحصیل و کسب علم می‌کنند و در نهایت زمانی می‌توانند به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه مشغول کار شوند که تقریبا 40 سال سن دارند. این افراد در این مدت بسیاری از فرصت‌های شغلی خود را از دست داده‌اند.

دکتر امامی همچنین یادآور شد: اعضای هیات علمی دانشگاه‌های کشور، نخبگانی هستند که توانستند وارد دانشگاه‌های کشور شوند و دوره‌های مختلف تحصیلی را یکی بعد از دیگری (کارشناسی،‌ کارشناسی ارشد،‌ دکتری و حتی فوق دکتری) سپری کنند و در نهایت با گزینش‌های بسیار سخت به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه پذیرفته شوند. در واقع این افراد 20 سال از فرصت شغلی محروم بوده‌اند و برای جایگاه خود متحمل هزینه‌های زیادی که مهم‌ترین آن از دست دادن فرصت‌های شغلی است، شدند. بنابراین عادلانه نیست بخواهیم با تصمیماتی معیشت این افراد را تحت تاثیر قرار دهیم.

به گفته وی وقتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها پس از استخدام و گذراندن سال‌ها تحصیل ممکن است به درجه بالاتر از نخبگی یعنی دانشیاری و استاد تمام در دانشگاه برسند و در این شرایط حقوق دریافتی آن‌ها نیز از 5 میلیون تومان افزایش خواهد یافت که با تصمیمات ناعادلانه که گرفته می‌شود،‌ نوعی برجسته‌ترین نخبگان جامعه را با مشکلات معیشتی جدی مواجه می‌کند و انگیزه اساتید جوان برای تلاش علمی و تخصصی به منظور ارتقاء درجه استادی از بین خواهد رفت.

این عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت همچنین فرار نخبگان از کشور را از دیگر تبعات تصمیم اخیر کمیسیون تلفیق مجلس عنوان کرد و گفت: با توجه به توقعات جامعه از استادان دانشگاه و مشکلات معیشتی زندگی این افراد ممکن است بخشی از نخبگان دانشگاه را رها کرده و در صنعت جذب شوند، چرا که این افراد به دلیل نخبگی بالا در حوزه‌های تخصصی خود می‌توانند چندین برابر استادی در دانشگاه درآمد داشته باشند و یا اینکه بخواهند در دانشگاه‌های بین المللی جذب شوند که در هر صورت دانشگاه‌ها و محیط‌های علمی متحمل بیشترین تبعات تصمیم‌گیری‌های عجولانه در کشور خواهند شد.

دکتر امامی افزود: این که بخواهیم در تصمیم‌گیری‌ها اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را در کنار مدیران و مسئولان دیگر قرار بدهیم، تصمیم‌گیری و اشتباهی فاحش است و این نوع برخوردها بیشترین نگرانی‌ را در جامعه علمی ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت معیشت اعضای هیات علمی در کشور چندان مناسب نیست، گفت: همانطور که عنوان شد، از این افراد در سنینی وارد بازار کار می‌شوند که فرصت‌های شغلی خود را از دست داده و زندگی خود راصرف کسب علم و تحصیل کرده‌اند و بنابراین باید در دوران استادی در دانشگاه میزان پرداختی به این افراد به گونه‌ای باشد که علاوه بر تامین معیشت آن‌ها، انگیزه برای پژوهش و توسعه علم کشور نیز در آنها وجود داشته باشد تا به اهداف ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر قرار گرفتن بین دانشگاه‌های برتر خاورمیانه تا سال 1404 برسیم، اما با تصمیم‌گیری‌های ضعیف که صرفا جنبه‌های مالی و اقتصادی دارد، ضربه سنگینی به شاخص‌ترین قشر جامعه که توسعه کشور بر عهده آن‌ها است،‌ ضربه می‌زنیم و به نوعی توسعه آموزش،‌ پژوهش، صنعت و نوآوری را متوقف می‌کنیم.

این عضو کانون صنفی استادان دانشگاه علم و صنعت در پایان آرامش فکری، پایداری درآمد و حفظ شأن و جایگاه را مهم‌ترین خواسته استادان دانشگاه عنوان کرد و گفت: نباید با تصمیم‌گیری‌های نادرست، وضعیت نخبگان جامعه را همواره در شرایط متلاطم قرار بدهیم. در واقع باید شرایطی ایجاد شود تا آن‌ها بتوانند با فکری آرام به فعالیت‌های علمی و پژوهشی و آموزشی مشغول شوند نه اینکه آن‌ها همواره نگران جایگاه و معیشت خود باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۳ ۰۸:۵۷

ا گه قراره بخاطر افزایش حقوق فرار مغز ها کنید همون بهتر که برین.

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۳ ۰۹:۴۳

این همه تحصیلکرده داریم که مثل خیلی از اعضا هیات علمی که بیشترشون دو شغله قانونی هستند و رانتی هم ندارند حالا اعضا هیات علمی بخواهند حقوقشان به نجوم بکشد با عدالت سازگار نیست.

avatar

همکاران گرامی با سلام احتراما، همانگونه که مستحضرید کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷، پیشنهاد عدم افزایش حقوق بالاتر از ۵ میلیون تومان اعضاء هیئت علمی در سال ۹۷ را تصویب کرده و این پیشنهاد بزودی در مجلس به رای گذاشته خواهد شد. وزیر علوم و بسیاری از دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم با این پیشنهاد مخالفت کرده اند. اگر ما نیز به این پیشنهاد اعتراض داریم، بهتر است قبل از تصویب آن در مجلس، عکس العمل نشان دهیم. خواهشمند است، ضمن مراجعه به لینک ذیل اعتراض و مخالفت خود را بیان فرمائید https://www.petitions24.com/194331 ضروری است پس از وارد کردن نام و نام خانوادگی و ایمیل، لینک ارسال شده به ایمیل تائید شود تا فرآیند امضا کامل گردد.

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۴ ۱۶:۰۴

اساتید و محققان ایرانی هستند که در مجامع بین المللی برای ایران آبرو خریده اند که از این بابت سایر اقشار جامعه سود برده اند. افرادی که برای علم و دانش ارزشی قائل نشوند محکوم به فنا هستند.

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۴ ۱۹:۵۴

هیچ کس مشکل با زحماتی که می کشند نداره. اما حقوق فعلی در مقایسه با سایر اقشار نامتعارفه.

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۳ ۰۹:۵۳

مگه چه تخم دو زرده ای میذارند که باید این همه حقوق بگیرند. دلشون خوشه مقاله چاپ می کنند.

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۳ ۱۰:۳۰

نه پس اون کارمند که فقط کارش چای نوشیدنه، تخم سه زرده میذاره که حقوقشم بالا 6 تونم هست. اساتید دانشگاه حداقل 20 سال از بهترین زمان عمرشو زحمت کشیده برای درس خوندن

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۳ ۱۹:۲۴

واقعاً برای کشور ایران باید تاسف خورد و گریه که افرادی مانند مراد خان صاحب نظر شده اند.

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۳ ۲۲:۳۲

کارمند حداقل کار یک نفر را در روز راه می اندازه. این استادها چه خروجی ای دارند؟ برای هیچ کشوری هم برای هیچ اظهارنظری از افراد آن کشور نباید تاسف خورد، هرکس حق دارد نظرش را بگوید

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۴ ۰۸:۰۵

حقوق کارمندان با مدرک ارشد دانشگاه دولتی در خیلی از ادارات کمتر یک میلیون و نیم است

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۳ ۲۲:۱۱

سایت ایسنا چون خودش از این قضیه سود میبره تو این چند روزه نصف سایتش شده حمایت از افزایش حقوق نجومی اساتید.مردم دارن از گرسنگی میمیرن آقایون دنبال حقوق ۱۲ الی‌۲۰ میلیونی هستند.عدالت کی باید‌ جاری بشه با کدوم دولت.مردم بی جهت نا امید و سرخورده نیستند

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۴ ۱۰:۱۴

هر خبری کلا سودآوره. اما شاید به تازگی ایسنا به دانشکده هم تبدیل شده باشه و خبرنگارانش اعضای هیات علمی شده باشن ;)

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۴ ۱۰:۱۴

والا

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۳ ۲۲:۲۱

در حالیکه بیشتر مردم مشکلات معیشتی دارند ..اساتید ضمن بهره کشی از دستیاران و دانشجویان و صرف بیشتر وقت خود در بخش خصوصی هر روز بر مطالبات خودشون اضافه میکنند

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۴ ۱۴:۴۴

دوستان به این دقت کنید که یه هیات علمی در سن ۳۲ سالگی تازه استخدام میشه بقیه کارمندان ...

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۴ ۱۶:۰۵

شخصیت و شغل خودت رو با اساتید مقایسه نکن!

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۴ ۱۹:۵۶

خانم لیلا، شما شخصیت و شغل ما را از کجا فهمیدید؟‌

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۴ ۲۰:۰۴

با سلام یک حساب کتاب ساده برای کسانی که درس را کنار گذاشتن و الان ادعا دارند که حقوق هیات علمی باید در حد کارمندان باشد: فرض کنید یک نفر به عنوان کارمند با مدرک لیسانس استخدام شود و نفر دوم حداقل هفت سال بیشتر درس بخواند تا مدرک لازم برای استخدام به عنوان هیات علمی را داشته باشد (خیلی از کسانی که امروز با مدرک دکتری هنوز استخدام نشده اند را نیز در نظر بگیرید). حال اگر نفر اول سال اول ۱۲ میلیون نسبت به نفر اول پس انداز کند و این سرمایه را در ساده ترین راه یعنی بانک سرمایه گذاری کند سال دوم سرمایه اش بیش از ۲۰ میلیون خواهد شد و ... حالا حساب کنید که بعد از ۷ سال اختلاف سرمایه این دو نفر چقدر است بنابراین انصافا نباید انتظار داشته باشیم که نفر دوم پس از درد سرهای زیاد جهت تحصیل و استخدام (به جهت کمبود نیاز به هیات علمی) حقوق یکسانی داشته باشند و کسانی که در دولت و یا مجلس این قانون را تصویب کرده اند به صورت کیلویی مدرک گرفته اند!

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۵ ۲۳:۲۰

واقعا باید اجرایی بشه با این اساتیدی که با حداقل کار انتظار حداکثر حقوق را دارند و روز به روز طلبکارتر می شوند. یک معلم با مدرک فوق لیسانس باید زیر 2 حقوق بگیره با 40 دانش آموز و حق هیچ گونه اعتراضی هم نداره چون پاسخ این هست "همینی که هست" ولی اساتید روز به روز از لحاظ مادی فربه تر میشوند و هیچ وقت راضی نیستند.بیخود نیست همیشه از موضع برتر در مورد معلمان وبعضا با تمسخر از انان یاد می کنند.

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۶ ۰۸:۳۱

کمیسیون تلفیق در مصوبه خود نامی از هیئت علمی نیاورده اما تنها صدای اینها بلند شده است. به قول معروف چوب را که بلند کنی مجرم دگرگون می شود. آقایان هیئت علمی، کمی هم انصاف داشته باشید، هزاران نفر در کشور دارای مدارک دکتری هستند و بیکارند. دلیل بیکاری آنها نیز همین حقوق های بالاست. چرا شما فکر می کنید از معلمین آموزش و پرورش مهم تر هستید

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۷ ۱۳:۵۵

دانشگاه های ایران فقط شکل دانشگاه را دارند؛ و هیچ تولید علم واقعی ای در هیچ زمانی وجود نداشته و ندارد در تمام دانشگاه های مطرح دنیا در مقاطع تحصیلی عالی دانشگاه درآمد های خوبی از پروژه ها داردند و در ایران فقط به دنبال گرفتن شهریه و پاس کردن کلی واحد که در عمل هم هیچ کاربردی نداره