• جمعه / ۶ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96110603169
  • خبرنگار : 71593

انتقاد مسکو از عدم نابودی تسلیحات شیمیایی از جانب آمریکا

انتقاد مسکو از عدم نابودی تسلیحات شیمیایی از جانب آمریکا

مسکو به واشنگتن یادآوری کرد، در حالی که آمریکا، روسیه را به مشارکت‌ در حملات شیمیایی به خاک سوریه متهم می‌کند، 10 سال از درخواست خود برای نابودی زرادخانه سلاح‌های شیمیایی عقب است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، وزارت امورخارجه روسیه به "دورویی آمریکا" در رویکردش درخصوص منع گسترش تسلیحات شیمیایی اعتراض کرد و گفت، هدف انجمن " مشارکت بین‌المللی علیه مصونیت محاکمه استفاده از تسلیحات شیمیایی"، تضعیف اصل منع گسترش سلاه‌های شیمیایی با ترویج یک دستور کار ضد سوری در سازمان ملل است.

وزارت امور خارجه روسیه با اشاره به این که این واشنگتن است که بر تنظیم یک "جدول زمانی که به طور ناواقعگرایانه‌ای جاه‌طلبانه است، برای نابودی جهانی زرادخانه‌های تسلیحات شیمیایی" از سال 2007 تاکید کرده، اظهار کرد، با اینکه روسیه و پس از آن سوریه در نهایت زرادخانه‌های خود را نابود کرده‌اند، آمریکا پیوسته این کار را به تعویق می‌اندازد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: تصویر کاملا متفاوتی از نابودی تسلیحات هسته‌ای در آمریکا وجود دارد که بی شک تمام منابع مورد نیاز مالی، صنعتی، علمی و فنی را برای حل این مشکل در اختیار دارد. علیرغم آن، آمریکا پیوسته زمان نابودی کامل زرادخانه‌های شیمیایی خود را به تاخیر می‌اندازد. این به آن معنا است که هیچ طرفی بجز واشنگتن بزرگترین زرادخانه شیمیایی جهان را با 2500 تن از خطرناک‌ترین مواد سمی در اختیار ندارد.

وی ادامه داد: این تاخیر از جانب آمریکا این سوال را ایجاد می‌کند که قصد دارد با  تسلیحاتِ به دقت نگهداری شده خود که برای دیگران ممنوع شده‌اند، چه کند. به نظر می‌رسد که آنان این تسلیحات را برای کاری لازم داشته باشند!

ریابکوف با اشاره به نشست پاریس در سه‌شنبه گذشته گفت، مسکو شک دارد که این نشست از ابتدا برای دستور کار ضد روسیه و ضد سوریه صورت گرفته باشد.

وی افزود: لازم به ذکر است که نه روسیه و نه چین – تا جایی که می‌دانیم- حتی به نشست پاریس دعوت نشدند.

او همچنین یادآور شد که ترتیب‌دهندگان این نشست نسبت به افشای جزییات این انجمن در ارتباط خود با مسئولان روسی بسیار بی‌میل بودند.

وزیر امور خارجه روسیه، بر انتقاد مسکو از "فهم متقابل" میان حاضران دراین نشست برای محدود کردن آن‌چه که "استفاده از تسلیحات شیمیایی با مصونیت قضایی" می‌دانند، با اعمال تحریم‌های یک جانبه علیه افراد، دولت‌ها یا هر نهاد دیگر که معتقدند در استفاده از تسلیحات شیمیایی مشارکت دارند، تاکید کرد.

ریابکوف گفت، اقدامات حامیان مالی این "شراکت" برای ارائه آن به عنوان یک مکانیزم جهانی و بی‌طرف، بدبینانه است. وی افزود: ما در واقع درباره تلاشی برای جایگزینی عملکرد "مجمع تسلیحات هسته‌ای" و شورای امنیت سازمان ملل صحبت می‌کنیم. خطری جدی در فرسایش طرح منع گسترش تسلیحات شیمیایی بین‌المللی وجود دارد که چندین دهه فعالیت داشته است.

معاون وزیر امورخارجه روسیه تاکید کرد، در زمان که روسیه و سوریه با "اتهامات بی‌پایه و اساس" بمباران شده‌اند، غرب چشم خود را بر "تکرار حوادث تروریسم شیمیایی و تحریک آشکار از جانب شبه‌نظامیانی که از مواد سمی استفاده می‌کنند"، می‌بندد؛ حوادثی که به دلیل "عدم تمایل واشنگتن به تحقق تعهد خودش برای نابودی زرادخانه‌های شیمیایی آمریکا"، پیوسته در خاورمیانه صورت می‌گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha