• شنبه / ۷ بهمن ۱۳۹۶ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96110703451
  • خبرنگار : 71402

اکثر بریتانیایی‌ها مایلند رفراندوم دوم اتحادیه اروپا برگزار شود

اکثر بریتانیایی‌ها مایلند رفراندوم دوم اتحادیه اروپا برگزار شود

نظرسنجی موسسه آی‌سی‌ام برای روزنامه گاردین نشان می‌دهد، اکثر بریتانیایی‌ها موافقند که پس از تعیین شرایط خروج از اتحادیه اروپا یک رای‌گیری درباره اینکه کشورشان باید از این نهاد خارج شود یا خیر، برگزار شود اما دیگر حدس نتایج آن چندان ساده نیست.

 به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد ۴۷ درصد از مردم مایلند یک رای‌گیری در مورد توافق نهایی بریگزیت انجام شود اما ۳۴ درصد هم مخالفند. جدای افرادی که هنوز تصمیمی نگرفتند، ۵۸ درصد از یک رای‌گیری جدید حمایت می‌کنند و این نشان دهنده یک پیشتازی ۱۶ درصدی بر ۴۲ درصدی است که مخالف آن هستند.  

بریتانیا مکررا ایده برگزاری یک رای‌گیری مردمی روی توافق نهایی بریگزیت را رد می‌کند و ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا می‌گوید نتایج رفراندوم اصلی باید پذیرفته شود. با این حال برخی از مخالفان دولت می‌گویند بریتانیایی‌ها باید بتوانند مجددا در یک رای‌گیری شرکت کنند چرا که پیشنهادات کنونی دولت از جمله خروج از بازار مشترک اتحادیه اروپا و اتحادیه گمرگی جزو تصمیماتی است که پس از رفراندوم ۲۰۱۶ گرفته شد. در جریان آن رفراندوم فقط از مردم پرسیده شد که آیا می‌خواهند در اتحادیه اروپا بمانند یا خیر.

حتی دو تن از فعالان سرشناس کمپین بریگزیت این ماه تاکید کردند که باید رفراندوم دومی برای ترک اتحادیه اروپا برگزار شود و بدین ترتیب حمایت قاطع از بریگزیت کاملا شفافیت پیدا کند. با این حال یکی از آنها که نایجل فاراژ بود، بعدا اظهاراتش را پس گرفت و گفت نمی‌خواهد رفراندوم جدیدی برگزار شود اما فعالان بریگزیت باید خودشان را برای چنین شرایطی آماده کنند.  

نتایج نظرسنجی‌ها به صورت کلی حاکی از نظرات خنثی درباره بازگشایی مساله بریگزیت است. یک نظرسنجی کوچک گاردین-آی‌سی‌ام در دسامبر نشان داد، ۴۵ درصد از پرسش‌شوندگان می‌خواستند بریتانیا بدون در نظر گرفتن آنچه در مذاکرات رخ می‌دهد از اتحادیه اروپا خارج شود اما ۳۲ درصد مایل به برگزاری رفراندوم دوم بودند.

همچنین نتایج نظرسنجی‌ها درباره اینکه آیا رفراندوم دوم می‌تواند نتایج رفراندوم اول برای خروج از اتحادیه اروپا را نقض کند، مشخص نیست. در حالی که نظرسنجی روز جمعه نشان می‌دهد ۵۱ درصد از پرسش‌شوندگان به ماندن رای می‌دهند، ۴۹ درصد موافق خروج هستند اما در کل فاصله موافقان و مخالفان بسیار نزدیک است.

این نظرسنجی از دهم تا نوزدهم ژانویه بین ۵۰۷۵ تن انجام شد و شکاف بین نظرات عمدتا در میان رای‌دهندگانی از اسکاتلند و ایرلند شمالی که مایل به ماندن هستند و رای‌دهندگانی از انگلستان و ولز که قاطعانه از خروج حمایت می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha