• چهارشنبه / ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96111106283
  • خبرنگار : 71290

یک پژوهشگر و کارشناس ارشد منطقه:

تجربیات ایران می‌تواند به افغانستان و پاکستان در مبارزه با داعش کمک کند

تجربیات ایران می‌تواند به افغانستان و پاکستان  در مبارزه با داعش کمک کند

یک پژوهشگر و کارشناس ارشد مسایل منطقه با بیان این که پس از شکست داعش در عراق و سوریه، مناطق ناامن افغانستان و مناطقی از پاکستان به‌عنوان آلترناتیو مد نظر رهبران داعش بود، گفت: برخی از بازیگران منطقه از حضور داعش در افغانستان و فشار به سه بازیگر ایران، چین و روسیه خشنود هستند.

فرزاد رمضانی بونش در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از شرایط و اتفاقات اخیر در افغانستان اظهار کرد: طی چند سال گذشته و پس از حاکم شدن دولت وحدت ملی در افغانستان شرایط امنیتی این کشور تغییراتی پیدا کرد و اختلاف نظرها و اختلاف دیدگاه‌های دو جناح اصلی و شکاف‌های درونی به نوعی در حوزه‌های مسایل امنیتی و اقتصادی و ... موجب بروز بحران شده است.
وی تصریح کرد: به دلیل همین اختلاف دیدگاه‌ها از توانایی دولت در امنیت این کشور و در بین نیروهای امنیتی کاسته و موجب نوعی سوء استفاده یا مأمن برای نیروهایی مانند داعش و طالبان در مناطق مختلفی از افغانستان شده است.
این پژوهشگر و کارشناس ارشد مسایل منطقه همچنین بیان کرد: از سوی دیگر شاهد روند رو به رشد طالبان در مناطقی از افغانستان هستیم و آمارهای موجود حاکی از این است که طالبان جری‌تر و با توانایی بیش‌تری در این منطقه فعالیت دارد.
رمضانی بونش در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر تداوم اختلاف با دولت پاکستان به عنوان دولتی که می‌تواند در پهنه سیاسی افغانستان موثر باشد و نیز ارتباط با بخشی از نیروهای امنیتی آن و به ویژه با رهبران جریان تندرو و اسلام گرای حاضر در افغانستان موجب شده پاکستانی‌ها تا حدودی سیاست‌های خود را با این کشور به نوعی به آینده موکول کنند.
وی خاطرنشان کرد: در عین حال باید توجه داشته باشیم که برخی از نیروها و بازیگران منطقه و بین‌المللی از حضور داعش در افغانستان و فشار به سه بازیگر ایران، چین و روسیه خشنود هستند و تلاش می‌کنند با افزایش حضور داعش در جغرافیای افغانستان به‌عنوان ابزار یا اهرمی در آسیای مرکزی استفاده کنند.
این پژوهشگر و کارشناس ارشد مسایل منطقه‌ای در ادامه گفت: افغانستان از سال‌های گذشته به عنوان یک امارت ادعایی مد نظر داعش و رهبران این گروه بوده و با شکست داعش در عراق و سوریه عملا صحنه افغانستان و مناطق ناامن این کشور و همچنین مناطقی از پاکستان به عنوان آلترناتیو مهم مد نظر رهبران داعش قرار گرفت.
رمضانی بونش با بیان ‌این‌که در دو سال گذشته شاهد حضور مهم‌تر و پر رنگ تر نیروهایی از داعش در جغرافیای افغانستان بودیم، گفت: این احتمال وجود دارد که داعش در افغانستان با توجه به شرایط بین المللی و در مناطق ناامن این کشور استفاده کرده و حضور خود را در صحنه جغرافیای افغانستان افزایش دهد.
وی درباره این‌که آیا آمریکا به دنبال موجه نشان دادن حضور خود منطقه با انتقال داعش به افغانستان است یا خیر؟ این اقدام چه تاثیری بر فرقه‌های شیعه و سنی خواهد داشت؟ گفت: مسلما حضور داعش در جغرافیای افغانستان هر چند برای دوام حضور این گروه تروریستی است، اما نوع نگاه فرق اسلامی در افغانستان و همچنین رویکرد مکتب حنفی در افغانستان و نوع نگاهی که مردم نسبت به داعش دارند، می‌تواند موجب جلوگیری از حضور و گسترش زیاد داعش در افغانستان شود.
این پژوهشگر و کارشناس ارشد مسایل منطقه همچنین بیان کرد: البته اگر دامنه حمایت گسترده از داعش در صحنه بین‌المللی و با کمک برخی کشورهای عربی صورت بگیرد، احتمال افزایش حضور داعش در برخی حوزه های جغرافیایی افغانستان و مناطق ناامن پاکستان وجود دارد.
رمضانی بونش همچنین اظهار داشت: مسلما یکی از محورهایی که داعش می‌تواند به نوعی در آینده بر آن تمرکز کند، توجه به افزایش شکاف‌های فرقه‌ای و مذهبی در مناطق نا امن کشور افغانستان است که یکی از پیامدهای آن خدشه به روند واگرایی مذهبی خواهد بود.
وی همچنین درباره این‌که ایران چه سیاستی را در مقابله با داعش در افغانستان در پیش خواهد داشت با توجه به تجربیاتی که در عراق و سوریه دارد،‌ گفت: داعش کنونی حاضر در جغرافیای افغانستان و برخی از مناطق پاکستان قابل مقایسه با داعش سازمان یافته تر در جغرافیای عراق و سوریه نیست و حتی برخی حضور داعش در افغانستان را منکر می‌شوند.
این پژوهشگر و کارشناس ارشد مسایل منطقه ادامه داد: البته احتمال این که در میان مدت بتواند آسیبی به مرزهای ایران و به مخاطره انداختن امنیت مرزها داشته باشد، بسیار کم است.
رمضانی بونش در پایان در پاسخ به این سوال که آیا ایران درپی فعالیت‌های داعش حضور مستشاری هم در افغانستان خواهد داشت؟ گفت: به نظر می رسد در حال حاضر وضعیت افغانستان با وضعیت عراق و سوریه متفاوت است، اگر دولت افغانستان درخواست نیاز داشته باشد مسلما تجربیات ایران در عراق و سوریه می‌تواند به پاکستان و افغانستان در روند مبارزه با داعش کمک کند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha