• سه‌شنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۵:۵۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96111710128
  • خبرنگار : 71129

ماکرون به جزیره کرس رفت

رئیس‌جمهوری فرانسه امروز (سه‌شنبه) برای نخستین بار به جزیره کرس سفر کرد؛ سفری که در بحبوحه درخواست‌ها از سوی ساکنان این جزیره برای تفویض اختیارات بیشتر صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در یک سخنرانی دیدگاه خودش درباره جزیره کرس را بیان خواهد کرد.

وضعیت جزیره کرس که با ۳۳۰ هزار سکنه به ایتالیا نزدیک‌تر است تا فرانسه، مدت‌هاست که در پاریس مورد مناقشه است اما روسای‌جمهوری پیشین فرانسه از رویارویی با این مناقشه اجتناب کرده‌اند.

کمپین ۴۰ ساله «آزادی ملی» کرس شامل بمب‌گذاری‌ها، خشونت‌ها و حملات به علیه زیرساخت‌های فرانسه در سال ۲۰۱۴ پایان یافت اما از آن زمان تاکنون، ملی‌گرایان کرس به دنبال گرفتن اختیارات بیشتر از دولت فرانسه هستند.

جنبش ملی‌گرایان کرس مخالف تسلط فرهنگی و سیاسی فرانسه بر جزیره هستند که از ۱۷۶۸ به فرانسه ملحق شده است.

با توجه به مساله خودمختاری مناطق در سطح بین‌الملل پس از رفراندوم استقلال کاتالونیا، اسپانیا، فشارهایی بر پاریس برای بررسی اصلاحات احتمالی در کاهش این تنش در این جزیره وجود دارد. مساله کرس با کاتالونیا فرق دارد؛ کرس فقیرتر است و به فرانسه وابسته‌تر.

ملی‌گرایان کرس به دنبال استقلال کامل نیستند اما به دنبال مذاکره با ماکرون برای تغییراتی در قانون اساسی هستند که به این جزیره جایگاه ویژه‌ای با  خودمختاری واقعی می‌دهد.

بر اساس نظرسنجی‌ها، بسیاری از سکنه کرس می‌خواهند این جزیره از جزو فرانسه باقی بماند.

جزیره کرس چهارمین جزیرهٔ بزرگ در دریای مدیترانه (پس از سیسیل، ساردنی و قبرس) و همچنین زادگاه ناپلئون اول، امپراتور فرانسه است.

جزیره کُرس در غرب ایتالیا، جنوب شرقی فرانسه و در شمال جزیره ساردنی قرار گرفته است. از اول ژانویه ۲۰۱۶ و طبق ناحیه‌بندی جدید سرزمین فرانسه، جزیره کُرس به عنوان یکی از نواحی سیزده‌گانه فرانسه شناخته می‌شود.

در سال‌های اخیر در این جزیره، چندین جنبش سیاسی مشغول به فعالیت هستند که برخی از آنها خواستار خودمختاری بیشتر کُرس و حتی استقلال این جزیره از جمهوری فرانسه شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha