• چهارشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۳:۱۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96112514426
  • خبرنگار : 71496

در افزایشی 22 درصدی؛

توافق اردن و آمریکا برای کمک ۶.۳ میلیارد دلاری به امان طی ۵ سال

توافق اردن و آمریکا برای کمک ۶.۳ میلیارد دلاری به امان طی ۵ سال

وزرای خارجه آمریکا و اردن یادداشت تفاهم جدیدی برای استمرار حمایت مالی واشنگتن از امان به ارزش کلی ۶.۳۷۵ میلیارد دلار برای مدت پنج سال امضا کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا و ایمن الصفدی، همتای اردنی‌اش یادداشت تفاهم جدیدی را به ارزش ۶.۳۷۵ میلیارد دلار از ابتدای سال مالی ۲۰۱۸ تا پایان سال مالی ۲۰۲۲ یعنی سالانه بیش از ۱.۲ میلیارد دلار به امضا رساندند.

این اولین یادداشت تفاهم غیر الزام‌آور در مورد کمک‌های خارجی دوجانبه است که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا درباره آن مذاکره کرده و نشان دهنده استمرار تعهد واشنگتن به حمایت از اردن است.

در توافق جدید نسبت به توافق قبلی، سالانه مبلغ ۲۷۵ میلیون دلار بیشتر برای حمایت از تلاش‌های اردن در راستای تقویت امنیت و رفاه برای همه شهروندان این کشور اختصاص داده شده است.

در این یادداشت تفاهم بر "نقش محوری اردن در حمایت از ثبات منطقه و اهداف آمریکا از جمله عملیات جهانی برای شکست داعش و همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و توسعه اقتصادی" تاکید شده است.

در یادداشت مذکور زمینه‌های مهم همکاری در دو بخش اقتصادی و دفاعی تعیین شده و مستقیما از طرح اصلاح سیاسی و اقتصادی عبد الله دوم، پادشاه اردن برای کاهش تاثیرات پناهجویان سوری و عراقی بر جامعه اردن حمایت شده است.

سند توافق امروز (چهارشنبه) در جریان سفر تیلرسون به شهر امان رسما امضا شد و بر اساس این تعهد، اردن برای پنج سال از حمایت مالی آمریکا برخوردار خواهد بود.

تیلرسون در نشست با همتای اردنی خود از مشارکت امان در جنگ علیه تروریسم، حمایت از آوراگان، همکاری در تحریم کره شمالی و تلاش برای تحقق صلح خاورمیانه و پایان اختلافات فلسطینی-اسرائیلی تقدیر کرد.

او گفت اردن و آمریکا دو همپیمان و شریک هستند و هر دو برای رویارویی با چالش‌های امنیتی به دنبال افزایش سطح این همپیمانی هستند.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره نقش ایران در سوریه نیز گفت: ما از ایران می‌خواهیم شبه نظامیان وابسته به خود را از سوریه خارج کند و اجازه دهد روند سیاسی در سوریه آغاز شود. تنش میان اسرائیل و همپیمانان ایران در سوریه باعث به خطر افتادن امنیت منطقه می‌شود.

تیلرسون که قرار است پس از اردن به لبنان و ترکیه نیز سفر کند درباره حزب‌الله گفت: این گروه از ایران تاثیر می‌گیرو که برای آینده لبنان مفید نیست. این گروه باید به دخالت نظامی خود در دیگر کشورها پایان دهد. ایالات متحده از ارتش لبنان به عنوان نیروی رسمی در این کشور حمایت می‌کند و ثبات و آرامش را برای لبنان می‌خواهد.

او ترکیه را نیز شریک آمریکا و یک همپیمان مهم در ائتلاف ناتو خواند.

تیلرسون درباره فلسطین نیز گفت که وضعیت نهایی قدس و نیز صلح خاورمیانه چیزی است که در نهایت فلسطینیان و اسرائیلی‌ها درباره آن تصمیم خواهند گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha