• پنجشنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96112614853
  • خبرنگار : 71402

سازمان ملل: ۳۰۰۰ افغان در سال ۲۰۱۷ کشته و ۷۰۰۰ تن زخمی شدند

سازمان ملل: ۳۰۰۰ افغان در سال ۲۰۱۷ کشته و ۷۰۰۰ تن زخمی شدند

طبق یک گزارش جدید سازمان ملل که امروز (پنجشنبه) منتشر شد شمار غیرنظامیان کشته و مجروح شده در جنگ افغانستان سال گذشته کاهش نشان می‌دهد اما شمار مرگ و میر ناشی از حملات هوایی رو به افزایش است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، هیات سازمان ملل در گزارش سالانه خود با این موضوع آورده است: مجموع تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۱۷ به میزان ۹ درصد به نسبت سال ۲۰۱۶ کاهش یافته است.

تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان اعلام کرد: آمارهای این گزارش اطلاعات معتبری را درباره تاثیر این جنگ ارائه می‌کند اما این آمارها به تنهایی نمی‌توانند درد و رنج انسانی وحشتناکی که مردم عادی خصوصا زنان و کودکان کشیده‌اند، نشان دهد.

گزارش سالانه ۲۰۱۷ با موضوع حفاظت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه در افغانستان نشان داد: بین اول ژانویه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۷، ۱۰ هزار و ۴۵۳ مورد تلفات غیرنظامی شامل ۳۴۳۸ مورد مرگ و ۷۰۱۵ مورد زخمی وجود داشته است. این آمارها قابل مقایسه با مجموع ۱۱ هزار و ۴۳۴ مورد تلفات در بازه زمانی مشابه سال ۲۰۱۶ زمانی که ۳۵۱۰ مورد مرگ و ۷۹۲۴ مورد زخمی گزارش شد.

اما میزان کاهش کشته شدگان در این گزارش با یافته‌هایی درباره افزایش چشمگیر حملات هوایی نیروهای ارتش بین‌المللی و نیروی هوایی افغانستان و میزان این حملات با افزایش کشته شدگان در این گزارش کمرنگ شد.

هیات کمک رسان سازمان ملل در افغانستان ۶۳۱ مورد تلفات غیر نظامی شامل ۲۹۵ کشته شده و ۳۳۶ زخمی از حملات هوایی نیروهای حامی دولت افغانستان ثبت کرده است. این میزان هفت درصد رشد نسبت به سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد و بالاترین میزان تلفات حملات هوایی طی یک سال از ۲۰۰۹ است. عملیات‌های هوایی شش درصد از تمام تلفات غیرنظامیان در افغانستان را در سال ۲۰۱۷ تشکیل دادند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان همچنین نگرانی عمیق خود را از افزایش آسیب‌ها به غیرنظامیان در نتیجه حملات انتحاری ابراز کرد. هیات کمک رسان سازمان ملل در افغانستان همچنین افزایشی در حملات علیه عبادتگاه‌ها، رهبران مذهبی و عبادت کنندگان را نشان می‌دهد و ۴۹۹ مورد تلفات غیرنظامی شامل ۲۰۲ مورد مرگ و ۲۹۷ مورد زخمی در ۳۸ حمله در ۲۰۱۷ نشان می‌دهد این میزان سه برابر حملات مشابه در سال ۲۰۱۶ است و شمار کشته شدگان دو برابر و مجموع زخمی‌ها از غیرنظامیان ۳۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha