• شنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96112815562
  • خبرنگار : 71402

ارائه یک میلیون و ۱۷۰ هزار شکواییه جرایم جنگی در افغانستان به دادگاه جرائم بین‌المللی

ارائه یک میلیون و ۱۷۰ هزار شکواییه جرایم جنگی در افغانستان به دادگاه جرائم بین‌المللی

دادگاه لاهه باید درباره یک میلیون و ۱۷۰ هزار شکواییه درباره جرایم جنگی احتمالی در افغانستان که توسط افغان‌ها تحویل این دادگاه شده تصمیم‌گیری کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، عبدالودود پدرام، از اعضای "سازمان حقوق بشر و امحای خشونت" تاکید کرد این اظهاریه‌ها شامل جنایات احتمالی است، آن هم نه فقط از جانب طالبان و داعش بلکه نیروهای امنیتی افغان و سرکردگان وابسته به دولت، ائتلاف تحت امر آمریکا و آژانس‌های جاسوسی خارجی و داخلی.

قضات دادگاه جرایم بین‌المللی (آی‌سی‌سی) بر پایه اظهاریه‌ها تصمیم می‌گیرند که آیا تحقیقات مرتبط با جرایم جنگی انجام شود یا خیر. روشن نیست که آنها چه زمانی تصمیم‌گیری می‌کنند. عبدالودود پدرام گفت، این اظهاریه‌ها بین ۲۰ نوامبر ۲۰۱۷ و ۳۱ ژانویه ۲۰۱۸ توسط سازمان‌های مستقر در اروپا و افغانستان جمع‌آوری و برای آی‌سی‌سی فرستاده شده است.

از آنجایی که ممکن است یک اظهاریه شامل قربانیان متعددی باشد و یک سازمان اظهاریه هزاران قربانی را ارائه کند، شمار افغان‌هایی که خواستار اجرای عدالت از سوی آی‌سی‌سی می‌شوند احتمالا به چندین میلیون تن می‌رسد. عضو سازمان حقوق بشر و امحای خشونت تاکید کرد: این تعداد اظهاریه شوک‌آور است. در برخی از موارد کل روستاها شاکی هستند. این نشان می‌دهد که سیستم قضایی افغانستان عدالت را برای قربانیان و خانواده آنان اجرا نمی‌کند.

آی‌سی‌سی جزئیاتی درباره قربانیان یا طرف‌هایی که اطلاعات مذکور را جمع‌آوری کردند، منتشر نکرده است. عبدالودود پدرام که گروهش در کابل مستقر است، گفت: من اسامی سازمان‌ها را دارم اما به دلایل امنیتی نمی‌خواهم نامی از آنها ببرم زیرا آنها هدف حمله قرار می‌گیرند. بسیاری از اظهاریه‌ها شامل چندین قربانی است که هدف بمبگذاری‌های انتحاری یا کشتارهای هدفمند یا حملات هوایی قرار گرفتند.  

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha