تحلیل رئیس کمیسیون عمران از دلیل سقوط هواپیمای آسمان

محمدرضا رضایی رییس کمیسیون عمران مجلس

رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به تحلیل این کمیسیون ازحادثه سقوط هواپیمای آسمان گفت: براساس اطلاعات موجود فرضیه مان این است که هواپیما به طورمعمول براساس طرحی که سازمان هواپیمایی کشوری ارائه کرده، مسیر را نپیموده است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا رضایی در حاشیه جلسه علنی  مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران پارلمانی خلبان هواپیما را به طور تلویحی اصلی ترین مقصر حادثه سقوط هواپیمای تهران یاسوج دانست و افزود: هواپیماها باید به طور معمول براساس طرحی که سازمان هواپیمایی کشوری دارد در ارتفاع ۱۵ هزار پایی از روی قله دنا عبور کند چراکه ارتفاع این قله ۱۴ هزار پا است.

وی ادامه داد: اگر این طرح توسط خلبانان رعایت شود، فورا باید طرح تقرب را اجرا و در فرودگاه یاسوج فرود بیایند. اما در شرایطی که هوا بسیار صاف باشد و خلبان دید مستقیم داشته باشد خلبانان ترجیح می دهند از دره یو شکل کنار فرودگاه یاسوج به روی باند بنشینند.بنابراین طرح سازمان هواپیمایی کشوری را رعایت نمی کنند.

نماینده مردم  جهرم اظهار کرد: به نظر می‌رسد خلبان هواپیمای یاسوج نیز خودش مسیرش را انتخاب کرده و در مسیر که انتخاب کرده با ابرهای متراکم و توربالانس مواجه و دچار چنین حادثه‌ای شده است.

رضایی با اشاره به ابهامات موجود در سقوط هواپیمای آسمان گفت: سوال اینجاست که آیا با وجود اطلاع از وضعیت نامناسب جوی به خلبانان اجازه انتخاب مسیر یو شکل داده می‌شود؟ آیا در این باره سخت‌گیری‌های لازم انجام می شود؟ چراکه صرف تجربه خلبان، کفایت نمی‌کند. گاهی اعتماد به نفس بالا کار دست انسان می‌دهد؛ به ویژه زمانی که شرایط جوی خراب باشد و خلبان دید کافی نداشته باشد. در چنین وضعیتی طبیعی است که مسیری انتخاب شود که دید بهتری برای خلبان داشته باشد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: براساس اطلاعات دریافتی در فرودگاه یاسوج تا سال ۹۰ مقرر شده بود اگر هوا ابری باشد و خلبان دید کافی نداشته باشد، پروازها لغو است اما بعد از این سال شرایطی برای پروازها اعلام شد که در چارچوب رعایت این شرایط خلبانان اجازه پرواز داشتند. سوال اینجاست که آیا شرکت آسمان خلبانان را ملزم به رعایت این شرایط کرده بود یا خیر؟

نماینده مردم جهرم در مجلس با اشاره به تاثیر عمر بالای هواپیمای atr  سقوط کرده در حادثه اخیر گفت: طبیعتا هواپیما نیز مثل خودرو هرچه نوتر باشد عملکرد بهتری دارد. هواپیمای atr  هواپیمای خوبی است و باید مقررات رعایت می شد. البته هواپیما در لحظه پرواز هیچ نقص فنی نداشت اما مسیری که خلبان انتخاب کرد شاید از پس هواپیمای نو بر می ‌آمد.

رضایی درعین حال از تشکیل جلسه کمیسیون عمران در مورخ ۲ اسفند (چهارشنبه هفته جاری) خبر داد و افزود: پیرو ماموریتی که رئیس مجلس به کمیسیون داد، جلسه‌ای را روز چهارشنبه با حضور وزرای راه و تعاون، مسئولان شرکت هواپیمایی آسمان، مدیرعامل سازمان هواپیمایی کشوری و تیم امداد و نجات حاضر در محل حادثه تشکیل می شود. وزیر راه در این جلسه توضیحاتی درباره علل حادثه بیان خواهد کرد و بحث‌های کارشناسی و عواملی که در بروز این حادثه موثر بود نیز مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.