• یکشنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 96120602787
  • خبرنگار : 71089

/به روز رسانی شده است/

برگزاری انتخابات سراسری در کامبوج بدون اپوزیسیون

برگزاری انتخابات سراسری در کامبوج بدون اپوزیسیون

انتخابات کامبوج برای تعیین ۵۸ عضو سنای ۶۲ عضوی بدون حضور اپوزیسیون برگزار شد؛ حزب حاکم نیز مدعی دستیابی به اکثر کرسی‌های سنا شده است.

به گزارش ایسنا سخنگوی حزب حاکم  در گفتگو با  خبرگزاری فرانسه مدعی شد که این حزب کرسی‌های زیادی را در انتخابات پارلمانی صاحب شده است اما از ذکر آمار و ارقام در این باره خودداری کرد.

وی گفت: ما منتظر اعلام رسمی کمیته ملی انتخابات برای تعداد کرسی‌های بدست آورده می‌مانیم. این کمیته باید نتایج را اعلام کند.

وی در باره عدم حضور اپوزیسیون در این انتخابات گفت: متاسفیم که رقیب اصلی را از دست دادیم اما کمکی از ما ساخته نبود چون آنها از قانون تخطی کرده بودند.

اکثر ۶۲ کرسی سنا را هزاران تن از شورایاران محلی و اعضای مجلس ملی انتخاب می‌کنند اما با انحلال حزب اپوزییسیون کرسی‌های آنها در پارلمان و شوراهای شهری بین احزاب دیگر توزیع شد. 

اپوزیسیون بیش از ۹۵ درصد کرسی‌های شوراهای شهری را در اختیار داشت و می‌توانست به راحتی پیروز انتخابات باشد. مشارکت در انتخابات ۹۹ درصد اعلام شده است. در کل چهار گروه از جمله حزب وفاداران فانسینپک در این انتخابات رقابت کردند.

این اولین بار بود که انتخابات سنا بدون اپوزیسیون برگزار شد سنای شش ساله کامبوج سال ۱۹۹۹ پایه‌گذاری و اولین انتخابات آن ۲۰۰۶ برگزار شد.
گروه‌های حقوق بشری و حزب اپوزیسیون نجات ملی کامبوج این رای‌گیری را "ریاکاری" و "غیردموکراتیک" خوانده‌اند.

در همین راستا یکی از اعضای شوراهای محلی کامبوج اعلام کرد: این انتخابات نسبت به دوره‌های گذشته متفاوت است زیرا هیچ حزب اپوزیسیون حضور ندارد. این مساله نه تنها برای حزب من بلکه برای کشور خوب نیست.

حزب اپوزیسیون نجات ملی کامبوج به درخواست حزب حاکم که اپوزیسیون را به توطئه چینی برای سرنگونی دولت متهم کرده بود، منحل شد.

حزب اپوزیسیون این اتهامات را رد کرده است.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند هون سن و متحدانش در آستانه برگزاری انتخابات سال جاری میلادی مخالفان را تهدید و ارعاب کرده و آنها را به سوءاستفاده از سیستم قضایی برای تحت پیگرد قرار دادن منتقدان و تعطیلی رسانه‌های مستقل متهم می‌کنند.

اتحادیه اروپا در دسامبر سال گذشته میلادی اعلام کرد که کمک مالی به انتخابات سراسری سال ۲۰۱۸ کامبوج را به حالت تعلیق درآورده چراکه انتخابات بدون حضور حزب اپوزیسیون را مشروع نمی‌داند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha