• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96120803883
  • خبرنگار : 71605

در دانشگاه تربیت مدرس؛

سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ایران آغاز به کار کرد

سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ایران آغاز به کار کرد

سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ایران با حضور دکتر برات قبادیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر موسوی موحدی، استاد بیوفیزیک دانشگاه تهران روز سه‌شنبه، 8 اسفندماه در سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ایران،  سامانه‌های زیستی (System Biology) را خط آینده جهان دانست و گفت: این سامانه‌ها که بیشتر در حوزه کامپیوتر، ریاضی و مدلینگ هستند، با استفاده از داده‌های تجربی و مدل‌ها اقدام به ایجاد شبکه و چیدمان کرده، دانش اضافی حاصل از آن را برداشت می‌کنند.

وی با بیان اینکه کل یا تکوین موجودات به صورت پیوسته است و جدا شدن حتی یک اتم از این کل، به آن معنای دیگری می‌بخشد، تأکید کرد: هر چیز در جایگاه خودش معنا پیدا می‌کند.

موسوی موحدی خاطرنشان کرد: علم بریده از هستی علم نیست، بلکه تکنیک است؛ علم حتماً باید بر مبنای یک الگوی زیستی کل‌نگر باشد.

رئیس کارگروه تغییر اقلیم و گرمایش جهانی بنیاد علم ایران با بیان اینکه هیچ مولکولی نیست که تحت کشش نبوده و به آسمان وصل نباشد، اصل جریان علم را در علوم پیرامونی و پنهان از دید دانست و گفت: نیاز است برنامه‌ای ایجاد شود تا بتوانیم همه این‌ها را با هم و در کنار هم ببینیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین مسئله در علوم زیستی نیروهای حیاتی است.

موسوی موحدی، اُمیکس را داده‌های زیاد (Big Data) توصیف کرد و توضیح داد: قدرت آنالیز ما صرفاً مبتنی بر مسائل کامپیوتری نیست. بخشی از این تحلیل به وجود انسان برمی‌گردد که بتواند از کنار هم چیدن داده‌های فراوان الهام بگیرد.

استاد بیوفیزیک دانشگاه تهران ضمن تأکید بر زیست الگو و الهام زیستی، الهام بهتر را حاصل تخیل قوی‌تر دانست و اظهار کرد: قدرت تخیل قوی و دیدگاه کل‌نگر به شهود می‌انجامد.

وی با اشاره به اینکه هر مولکول زنده علاوه بر ماده دارای ملکوت نیز هست، توجه به مَلَک‌شناسی و فرشته‌شناسی در کنار علوم زیستی را مهم برشمرد.

موسوی موحدی تصریح کرد: علم ماهیت بین‌رشته‌ای و ائتلافی (integrative) دارد. برای توصیف یک سلول باید از علوم نهفته در عالم باخبر باشید. اگر بخواهیم حوزه سامانه‌های زیستی را گسترش دهیم، در کنار ریاضی و کامپیوتر، نیازمند علوم تجربی نیز هستیم.

به گزارش ایسنا، محورهای سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ایران مدل‌سازی ریاضی شبکه‌های بیوشیمیایی (متابولیکی، تنظیمی، سیگنالی و…)، واکاوی داده‌های اُمیکس و ادغام داده‌ها، استفاده از رویکرد سامانه‌ها و بررسی برهم کنش‌های اجزاب زیستی، مهندسی متابولیک ویرایش ژنوم، زیست‌شناسی مصنوعی (Synthetic Biology) و طراحی مدارهای زیستی، مدل‌سازی چند مقایسه و بررسی برهم کنش‌های بین‌سلولی و کاربرد زیست‌شناسی سامانه‌ها در صنعت پزشکی هستند.

سامانه‌های زیستی در حوزه‌های بسیاری از جمله درمان سرطان، کشاورزی، دارو و… کاربرد دارد. این در حالی است که ایالات متحده آمریکا در سال 2018  برای 1653 شغل در ارتباط با زیست‌شناسی سامانه‌ها اعلام نیاز کرده است.

سومین کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ایران امروز در حالی برگزار می‌شود که سخنرانانی از کشورهای آلمان، دانمارک، سنگاپور، کانادا و ترکیه در آن به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha