• سه‌شنبه / ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97011403106
  • خبرنگار : 71402

سازمان ملل درباره حمله هوایی افغان‌ها به مدرسه‌ای‌ دینی تحقیق می‌کند

سازمان ملل درباره حمله هوایی افغان‌ها به مدرسه‌ای‌ دینی تحقیق می‌کند

سازمان ملل متحد امروز سه شنبه اعلام کرد، درباره "گزارش‌های نگران‌کننده مبنی بر وارد آمدن آسیب‌های جدی به غیرنظامیان" حین یک حمله هوایی افغان‌ها به یک مدرسه علوم دینی تحقیق می‌کند. طبق گزارش منابع امنیتی، ده‌ها کودک بر اثر این حمله کشته یا زخمی شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، هیات امدادرسان سازمان ملل متحد در افغانستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: تیم میدانی حقوق بشر در جستجوی حقیقت است. مجددا مسوولیت‌های تمامی طرفین برای حفاظت از جان غیرنظامی از تاثیر درگیری‌های مسلحانه را یادآور شدیم.

به گفته شاهدان، روز دوشنبه صدها تن از مردم برای شرکت در مراسم فارغ التحصیلی یک مدرسه دینی در یک منظقه تحت کنترل طالبان واقع در شمال شرق افغانستان حضور داشتند که بالگردهای نیروهای هوایی افغانستان حمله کردند.

به گفته منابع امنیتی افغان، دست‌کم ۵۹ تن از جمله فرماندهان طالبان که نشستی در منطقه دشت ارچی در ولایت قندوز داشتند، در این حمله کشته شدند. به گفته آنها، اکثر قربانیان غیرنظامی کودک بودند.

عبد الخالد، از نیروهای امنیتی افغانستان می‌گوید در بیمارستان قندوز که مقام‌های وزارت بهداشت افغانستان می‌گویند ۵۷ مجروح در آنجا پذیرش شدند، شخصا ۳۵ جنازه را شمرده است.

او می‌گوید: دقیقا همان شب پس از حمله به صحنه رسیدم. شبیه قصابی بود. همه در خون غوطه‌ور بودند. روی زمین قطعات بدن به چشم می‌خورد؛ دست، پا و سایر قسمت‌ها.  

با این حال وزارت دفاع افغانستان تاکنون وجود غیرنظامیان در میان تلفات را تکذیب کرده است. محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان دوشنبه گفت: ۲۰ عضو طالبان از جمله فرمانده "یگان سرخ" آنها در این منطقه و یک عضو اصلی شورای کویته کشته شدند. همین تعداد هم زخمی داشتیم.

طالبان دوشنبه این حمله را تایید کرد اما به مساله جلسه اعضای این گروه شبه‌نظامی در مدرسه فوق اشاره‌ای نکرد.

یک مقام ارشد طالبان گفت حدود ۲۰۰۰ تن از جمله ۷۵۰ دانش‌آموز دوشنبه در این مدرسه حاضر بودند اما از تایید حضور رهبران ارشد طالبان خودداری کرد. طبق برآورد او، ۴۰۰ تن کشته و شمار نامعلومی زخمی شدند. گروه طالبان معمولا در اعلام تعداد تلفاتش اغراق می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha