• جمعه / ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97013111940
  • خبرنگار : 90089

تشریح قلمرو اعمال قدرت سیاسی توسط یک استاد دانشگاه

یک عضو اندیشکده سیاسی مرکز الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت، گفت: قلمرو دین برای « سیاست » چارچوب قائل شده است تا قدرت سیاسی مهار شود و جامعه‌ای متحد و مهربان شکل بگیرد.

به گزارش ایسنا، دکتر درخشه در نشست الگوی پیشرفت سیاسی کارآمد که در مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با محوریت مبانی و مسائل پیشرفت سیاسی برگزار شد، به تشریح مفهوم «نظریه پیشرفت متعالیه» پرداخت و با طرح این پرسش که قلمرو اعمال قدرت سیاست کجاست،‌ چند پرسش مهم مطرح کرد.

وی ادامه داد: آیا از طریق ابزارهای غیر اخلاقی ولو برای اهداف خیر و عالی می‌توان استفاده کرد؟ آیا قدرت سیاسی می‌تواند برای تحقق اهداف با فضیلت از ابزار غیر مشروع بهره بگیرد؟ موضع دین برای قدرت سیاسی و چارچوب‌های که برای آن قائل است،‌ چیست؟

وی با اشاره به سوالات فوق پاسخ داد: تعریف سیاست از منظر دین این فرمایش حضرت امیرالمومنین (ع) است که « سیاست آغاز تقواست» و ما راهی جز تبعیت از آن حضرت نداریم.

دکتر درخشه ادامه داد: بحث توسعه سیاسی با مشارکت سیاسی و تفکیک و موازنه قوا همراه است و نقطه ثقل آن محدود کردن قدرت زور دولت و توجه به حقوق شهروندی است. تضمین آزادی‌ها، افزایش کنترل در دولت و افزایش اختیارات مجلس بر توسعه سیاسی تاثیرگذار است. توسعه سیاسی از منظر دینی یعنی اخلاقی کردن سیاست. دولت دینی نمی‌تواند سیاست منهای اخلاق را پیاده کند.

‌ یک عضو اندیشکده سیاسی مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت ابراز تاسف کرد: طی چهار دهه گذشته همواره در غیاب معیارهای اخلاقی با چالش‌های جدی روبرو بوده‌ایم. به بیان روشن‌تر هویت دینی نظام مورد پرسش قرار می‌گیرد. سیاستی دینی است که از منظر اخلاق عبور کند. چنین سیاستی به عنوان بنیادی‌ترین اصل یک نظام دینی است که کاملا اخلاقی است و اصلا یکی از شاخص‌های پیشرفت در اسلام در میدان اخلاق در کالبد سیاست است.

درخشه ادامه داد: نسبت اخلاق و سیاست یکی از مسائل مورد توجه تفکر دینی است. برخی معتقدند کاربرد قدرت سیاسی با مسائل اخلاقی قابل قبول نیست،‌ اما در مقابل گروهی دیگر معتقدند کارکرد اخلاق به خودی خود تاثیرگذاری عمیقی دارد و تاکید می‌کنند سیاست باید در چارچوب اخلاق باشد هر چند که گسست میان اخلاق و سیاست در طول تاریخ، معمول بوده است.

عضو اندیشکده سیاسی مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت یادآور شد: در دنیای جدید تاکید بر این است که عرصه حیات عمومی، گستره اخلاق نیست و اخلاق نباید در حکومت دخالت کند. در عین حال معتقد است حکومت می‌تواند بدون توجه به اخلاق دینی حکومت کند. جهان مدرن در چارچوب چنین تفکری رفتار می‌کند،‌ اما اسلام چنین حکومتی را نمی‌پذیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha