• شنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97020100068
  • خبرنگار : 71477

در هشتمین روز از اعتراضات؛

اپوزیسیون ارمنستان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد

اپوزیسیون ارمنستان خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد

ده‌ها هزار تن از حامیان اپوزیسیون ارمنستان روز جمعه برای هشتمین روز متوالی اعتراضات علیه انتصاب سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهور سابق این کشور به عنوان نخست وزیر جدید ارمنستان به خیابان‌ها آمده و خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، پارلمان ارمنستان روز پنجشنبه در یک رای‌گیری اجازه داد سرکیسیان که از سال ۲۰۰۸ میلادی تا همین ماه جاری به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور کوچک فعالیت داشته، به عنوان نخست وزیر جدید ارمنستان منصوب شود؛ تغییر شغلی که مخالفان سرکیسیان معتقدند به معنای سلطه وی در راس قدرت است.

براساس قانون اساسی که در رفراندوم سال ۲۰۱۵ میلادی تغییر یافت نخست وزیر ارمنستان در حال حاضر بیشترین قدرت را در این کشور در اختیار دارد در حالی که ریاست جمهوری بیشتر حالت تشریفاتی دارد.

آرمن سرکیسان، یکی از متحدان سرژ سرکیسیان هفته گذشته پس از آنکه از سوی پارلمان ارمنستان انتخاب شد به عنوان رئیس‌جمهوری جدید این کشور سوگند یاد کرد.

فعالان اپوزیسیون روز جمعه در خیابان‌های ایروان، پایتخت ارمنستان دست به راهپیمایی زده، پرچم ملی کشورشان را در اختیار داشته و شعاری چون "موضع بگیرید و به سرژ نه بگویید" سر دادند.

این فعالان چندین خیابان در مرکز ایروان را مسدود کرده و دست به تحصن زدند. این در حالی است که پلیس حدود ۲۰۰ تن از این فعالان را بازداشت کرده است.

نیکول پاشینیان، یکی از رهبران اپوزیسیون ارمنستان در جریان سخنرانی در مقابل جمعیتی بیشتر از ۳۰ هزار تن گفت: سرژ سرکیسیان باید کناره گیری کند. یک انتخابات پارلمانی زودهنگام نیز باید در این کشور برگزار شود.

وی افزود: اپوزیسیون آماده است تا به دنبال درخواست رئیس‌جمهوری برای مذاکره، در رابطه با چنین برنامه‌ای با حزب حاکم جمهوری‌خواه گفت‌وگو کند.

در همین حال سرکیسیان روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای گفت: هیچ تمایلی برای استفاده از زور علیه معترضان وجود ندارد اما جو لجام گسیختگی نمی‌تواند در این کشور باقی بماند.

ارمنستان در سال ۱۹۹۱ میلادی از جماهیر شوروی سابق جدا شد اما همچنان برای کمک به سرمایه گذاری به روسیه وابسته است. بسیاری از مردم ارمنستان دولت را به فساد و سوءمدیریت در اقتصاد متهم می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha