• دوشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 97020301618
  • خبرنگار : 71290

با اشاره به حملات داعش در افغانستان

رمضانی بونش: طالبان حضور داعش در جغرافیای افغانستان را نمی‌پذیرد

رمضانی بونش: طالبان حضور داعش در جغرافیای افغانستان را نمی‌پذیرد

یک پژوهشگر و کارشناس ارشد مسائل منطقه‌ای با تاکید بر این که طالبان حضور داعش را در جغرافیای افغانستان نمی‌پذیرد، گفت: داعش در افغانستان تلاش کرده وجهه بین‌المللی از خود نشان دهد و از این لحاظ مد نظر نیروهای بین‌المللی و بازیگران منطقه‌ای هم بوده است.

فرزاد رمضانی بونش در گفت‌وگو با ایسنا درباره حملات انتحاری توسط  داعش و ایجاد ناآرامی در افغانستان اظهار کرد: طی چند سال اخیر بحث حضور داعش در افغانستان و به نوعی بحث داعش خراسان مورد توجه قرار گرفته است به ویژه این‌که داعش در استان‌های مختلف از جمله استان ننگرهار حضور بیشتری داشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به شکست‌های گسترده داعش در سوریه و عراق ، این گروه تلاش کرده تا در مناطقی از افغانستان و پاکستان نقاطی  را به عنوان آلترناتیو برای خود در نظر بگیرد، در این راستا شاهد نیروهای مختلفی از داعش در مناطقی از آسیای مرکزی، اروپا و حتی چین بودیم.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه‌ای همچنین بیان کرد: در وضعیت کنونی به نظر می‌رسد داعش تلاش می‌کند تا شیعیان افغانستان را به عنوان یک دشمن مهم مورد هدف قرار دهد و به نوعی حملاتی انتحاری در مناطقی که شیعیان حضور دارند سامان می‌دهد.

رمضانی بونش همچنین به درگیری‌های میان داعش و طالبان اشاره کرد و گفت: برخلاف این تصور که طالبان به عنوان نیروی بومی از خود نشان داده، داعش تلاش کرده وجهه بین‌المللی و ایدئولوژیکی به خود بگیرد و به نوعی از وجهه افغانستانی بودن فاصله داشته باشد. باید به این مساله  توجه داشته باشیم که داعش طی یک‌سال گذشته مد نظر نیروهای بین‌المللی و بازیگران منطقه‌ای هم بوده است.

این پژوهشگر و کارشناس ارشد مسائل منطقه‌ای در ادامه ابراز کرد: به نظر می‌رسد در وضعیت کنونی برآوردهایی که از حضور داعش در افغانستان می‌شود بین چند هزار نفر یا حتی 10 هزار  نفر باشد، غیر از استان ننگرهار برخی از استان‌های دیگر در افغانستان هم مد نظر جریان داعش بوده است.

وی افزود: اگر خواسته باشیم تقسیم بندی از جریان داعش در افغانستان ارائه دهیم، شاید بتوان گفت اکثریت نیروهای داعش مستقر در افغانستان، افغانستانی نیستند بلکه از مناطق مختلفی از چین، آسیای مرکزی، اروپا، پاکستان و .. هستند.

رمضانی بونش خاطرنشان کرد: در واقع این مساله مد نظر کارشناسان و حتی دولت افغانستان هم بوده و به این مساله اشاره می‌کنند که داعش موجود بیش از آن‌که داعش افغانستان باشد، داعش بین‌المللی است.

این کارشناس ارشد مسائل منطقه‌ای با تاکید بر این‌که اهداف داعش صرفا سیاسی و امنیتی نیست،گفت: صرف نظر از گسترش حضور، داعش به مسائلی مانند ضربه زدن به شیعیان هم توجه می‌کند، در واقع اگر بخواهیم ریشه توجه داعش به شیعیان افغانستان را مورد بررسی قرار دهیم باید در نظر بگیریم که حضور لشگر فاطمیون در سوریه دستاویز بسیار محکمی برای داعش به منظور ضربه زدن به شیعیان افغانستان شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین،‌ داعش تلاش کرده تا به نوعی جغرافیای جنگ را به داخل افغانستان بکشاند و با انجام اقداماتی انتحاری در مساجد و ... به نوعی شکست‌های خود را تلافی کرده باشد.

رمضانی بونش در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر در وضعیت کنونی طالبان حملات بهاره خود را آغاز کرده زیرا روند مبارزات طالبان معمولا در فصل بهار آغاز می‌شود و با توجه به نامعلوم بودن یا ایجاد چالش های مهم برای روند صلح بین طالبان و دولت افغانستان ، طالبان همچنان حوزه نفوذ خود را حفظ کرده است.

این پژوهشگر مسائل منطقه در پایان بیان کرد: طالبان روند دولت مستقر در کابل را به رسمیت نمی‌شناسد و با آن مبارزه می‌کند و انتخاباتی هم که در پیش است را غیر مشروع می‌داند اما در وضعیت حال طالبان، حضور داعش در جغرافیای افغانستان را نمی‌پذیرد چه رسد به این که بخشی از نیروهای طالبان جذب داعش شده یا مناطقی از حوزه نفوذ آن‌ها در اشغال داعش قرار گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha