• سه‌شنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97021106454
  • خبرنگار : 71593

کاهش شدید و هشدار دهنده قدرت نیروهای امنیتی افغانستان

کاهش شدید و هشدار دهنده قدرت نیروهای امنیتی افغانستان

یکی از ناظران دولتی آمریکا امروز (سه‌شنبه) در خصوص افزایش تسلط طالبان و سایر شبه‌نظامیان بر مردم در افغانستان و کاهش سریع قدرت نیروهای امنیتی این کشور هشدار داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، تازه‌ترین گزارش بازرس ویژه در مساله بازسازی افغانستان تصویری هولناک از وضعیت امنیتی این کشور جنگ زده نشان می‌دهد.

این گزارش همچنین در حالی منتشر شد که حملات دوگانه روز دوشنبه کابل، جان دست‌کم ۲۵ تن از جمله یک عکاس و هشت خبرنگار را گرفت.

بر اساس گزارش بازرس ویژه در مساله بازسازی افغانستان، قدرت نیروهای امنیتی افغانستان با ۱۰ درصد کاهش در یک سال اخیر همراه بوده که شمار پرسنل ارتش و پلیس را به ۲۹۶۴۰۹ تن رسانده است.

نیروهای طالبان و داعش در ماه‌های اخیر حملات خود را علیه سربازان و پلیس‌های افغان افزایش داده‌اند.

نیروهای آمریکایی به بازرس ویژه گفته‌اند که شمار نیروهای کشته شده افغان هر سال بیش از ۵۰۰۰ تن است اما بنا به درخواست دولت افغانستان این اطلاعات سری مانده است.

علاوه بر این، آمار مناطقی که هم‌اکنون تحت کنترل نیروهای طالبان و سایر گروه‌های شبه‌نظامی هستند، به ۱۴.۵ درصد از ۴۰۷ ناحیه افغانستان رسیده که بیشترین آمار از زمان ثبت آن از جانب بازرس ویژه در امور بازسازی افغانستان از اواخر ۲۰۱۵ است.

این در حالی است که دولت کنترل ۵۶.۳ درصد از مناطق افغانستان را در دست دارد. میزان جمعیتی که در این مناطق متمرکز هستند حاکی از آن است که از ماه اوت ۲۰۱۶، کنترل دولت افغانستان بر مردمش با کاهش مواجه بوده است.

در گزارش بازرس ویژه در مساله بازسازی افغانستان آمده است: روند کلی فعالیت‌های شبه نظامیان در کنترل جمعیت افغانستان از ۹ درصد در اوت ۲۰۱۶ به ۱۲ درصد در ژانویه ۲۰۱۸ رسیده است.

این سند همچنین از افزایش میزان تلفات غیرنظامیان همزمان با افزایش عملیات نیروی هوایی افغانستان خبر می‌دهد.

برخی واقعیت‌ها اما نشانگر تصویر دیگری هستند که حاکی از خستگی طالبان و نشانه‌هایی از تمایل این گروه تروریستی به مذاکره برای دستیابی به صلح است.

در میان ده‌ها کشته حملات متعدد روز دوشنبه در سراسر افغانستان، 10 روزنامه‌نگار حضور داشتند و این حملات خونین‌ترین روز رسانه‌ها در افغانستان را از سال ۲۰۰۱ رقم زده است.

سازمان خبرنگاران بدون مرز اظهار کرده است که حمله روز دوشنبه کابل مرگبارترین حمله به رسانه‌ها در افغانستان از زمان سقوط طالبان بوده است.

مسئولیت این حمله را داعش بر عهده گرفته و این به معنای حضور نیروهای این گروه در افغانستان و به ویژه ننگرهار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha