• سه‌شنبه / ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۶:۲۱
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 97021809988
  • خبرنگار : 71567

رییس دانشگاه:

دانشگاه تهران صاحب کمیته‌نوآوری در حوزه آموزش می‌شود

دانشگاه تهران صاحب کمیته‌نوآوری در حوزه آموزش می‌شود

رییس دانشگاه تهران از راه‌اندازی کمیته‌نوآوری در حوزه آموزش خبر داد و گفت: آموزش یکیاز محافظه‌کارترین و حساس‌ترین بخش‌های دانشگاه است و تغییرات در این بخش باید با دقت و ملاحظه همه‌جانبه صورت گیرد و همه بدنه دانشگاه باید در این امر مشارکت کنند تا اطمینان حاصل کنیم که اشتباهی در این مسیر رخ نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در پنجمین جشنواره آموزشی دانشگاه تهران گفت: برگزاری جشنواره آموزش فرصت مغتنمی است تا با قدردانی و تقدیر از پیشکسوتان، دانشگاه بار دیگر تاکید برای حفظ ارزش‌های خود را اعلام کند؛ ارزش‌هایی که در طول تاریخ دانشگاه تهران برخاسته از فرهنگ غنی ایرانی به دست آمده است. لذا حفظ ارتباط و قدردانی از پیشکسوتان همواره باید در دستور کار دانشگاه قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: تقدیر از برگزیدگان آموزش تاکیدی است بر اهمیت آموزش و اینکه آموزش در صدر فعالیت‌های دانشگاه قرار دارد و هم‌چنین فرصتی است برای مرور عملکرد حوزه آموزش، چالش‌ها و اقداماتی که باید انجام شود.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در چهار سال گذشته با چالش‌های زیادی در حوزه آموزش مواجه بوده‌ایم، گفت: ساده‌ترین آن را فضای فیزیکی آموزش می‌توان ذکر کرد، که هم منجر به افت کیفیت مدیریت آموزش شده بود و هم نارضایتی دانش‌آموختگان، دانشجویان و کارمندان را به همراه داشت. نکته دیگر موضوع پذیرش دانشجو، جذب هیات علمی، وجود پردیس‌ها و شیوه پذیرش بود که بسیاری از این موارد بررسی شد و در حال حاضر بسیاری از آنها بهبود پیدا کرده است.

دکتر نیلی احمدآبادی در ادامه تصریح کرد: موضوع دیگر در عرصه آموزشی سامانه‌سپاری فعالیت‌های آموزشی و استفاده از فضای دیجیتال و مجازی است که با مشکلات و مقاومت‌هایی مواجه شد. اما امروز دیگر فعالیتی در حوزه آموزش به شکل کاغذی نداریم. که این مسئله هم سلامت فعالیت‌های آموزشی ما را تضمین می‌کند و هم اینکه سرعت کار و رضایت را درپی دارد. البته باید بر روی نرم‌افزارهایی که در آموزش استفاده می‌کنیم، بیشتر کار شود».

وی با اشاره به برنامه‌ها و اهداف دانشگاه تهران در عرصه آموزش نیز گفت: هر چه پیش می‌رویم این نکته را بیشتر درمی‌یابیم، که اجرای این برنامه‌ها به شدت به حوزه آموزش وابسته است. چون دو عامل اصلی هیات علمی و دانشجو و البته در کنار آنها کارکنان باید این برنامه‌ها را پیش ببرند. پس برای تحقق این برنامه‌ها، شرط اصلی ارتقای حوزه آموزش است. شیوه‌های آموزش ما و تربیت دانشجویان برای ورود به فضای کارآفرینی و استفاده از ظرفیت دانشگاه تهران برای جذب دانشجوی خارجی، هنوز با میزان مطلوب فاصله دارد.

رئیس دانشگاه تهران افزود:شرط رسیدن به شرایط مطلوب این است که در حوزه آموزش تحولی به وجود آوریم. بازنگری دروس، شیوه بازنگری، نحوه جذب هیات علمی، پذیرش دانشجو و آموزش باید تغییر پیدا کند. این بدان معنا نیست که در مقایسه با شرایط موجود کشور از بقیه دانشگاه‌ها وضعیت بهتری نداریم، اما وقتی صحبت از دانشگاه تراز بین‌المللی می‌شود و به دنبال اهداف سه‌گانه دانشگاه هستیم، محور اصلی در دستیابی به اهداف این است که در حوزه آموزش بیش از گذشته سرمایه‌گذاری کنیم.

دکتر نیلی احمدآبادی تصریح کرد: هیات رئیسه دانشگاه تهران از معاون آموزشی درخواست کرده تا کمیته‌ای را برای نوآوری در حوزه آموزش تشکیل دهد. آموزش یکی از محافظه‌کارترین و حساس‌ترین بخش‌های دانشگاه است و تغییرات در این بخش باید با دقت و ملاحظه همه‌جانبه صورت گیرد و همه بدنه دانشگاه باید در این امر مشارکت کنند تا اطمینان حاصل کنیم که اشتباهی در این مسیر رخ نمی‌دهد.

در ادامه این جشنواره دکتر سید حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران با بیان اینکه جشنواره آموزش فرصتی را در مقام تجلیل و تکریم از استادان و برگزیدگان دانشگاه فراهم کرده است، افزود: البته در دانشگاهی که بیش از دو هزار عضو هیات علمی دارد، انتخاب برگزیدگان کار دشواری است. اما به صورت یک کار نمادین در هر سال تلاش بر این است، که جمعی از همکاران به‌عنوان استادان برگزیده دانشگاه معرفی شوند.

وی با تصریح اینکه بر اساس آیین‌نامه جشنواره آموزش دانشگاه تهران، به ازاء هر ۵۰ عضو هیات علمی هر واحد یک نفر به عنوان برگزیده معرفی می‌شود، گفت: این انتخاب‌ها براساس شاخص‌های پیش‌بینی شده در آیین‌نامه صورت گرفته است و امروز مفتخریم که ۴۲ عضو هیات علمی دانشگاه تهران برگزیده این جشنواره شده‌اند. هم‌چنین در این جشنواره چهار مدیر آموزشی معرفی می‌شوند و از هر کمیسیون تخصصی دانشگاه تهران یک نفر هیات علمی تحت عنوان سرآمد آموزش عالی و پیشکسوت مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

معاون آموزشی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: آموزش به‌مانند خمیر مایه، پایه فعالیت‌ها و محور اقدامات دانشگاه است، که باید مورد توجه قرار گیرد. بنابراین پیشرفت علم و فناوری در دانشگاه مرهون آموزش و فراهم کردن بسترهای مناسب برای آن است.

دکتر حسینی افزود: در این راستا وقتی بحث سرآمدی تحت عنوان محور و اساس دانشگاه مطرح می‌شود، خود مستلزم نظامی پویا، به روز و پاسخگوست و آنچه که این ماموریت را می‌تواند به‌عرصه کمال برساند، در آموزش تجلی می‌یابد. اگر آموزش با کیفیت ارائه شود ما در سایر ماموریت‌ها نیز قطعاً با توفیق همراه خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه کیفیت در آموزش دربرگیرنده مؤلفه‌های متعدد است، گفت: استاد، فراگیران، محتوای آموزش، فرآیند یادهی و یادگیری و امکانات و فضای آموزشی از جمله مؤلفه‌های مهم آموزش هستند.

معاون آموزشی با تاکید اینکه استاد و معلم عمود خیمه نظام آموزش و سیستم آموزشی در دانشگاه هستند، عنوان کرد:در این راستا علاوه بر تعلیم، اخلاق و منش معلم نیز باید به‌عنوان کانون و محور تربیتی نسل جوان مورد توجه قرار گیرد. بنابراین جایگاه معلم و استاد رفیع و به همان اندازه مسئولیت ما هم در مقابل آن افزون است.

وی با یادآوری اینکه دانشگاه تهران دانشگاهی است که ماموریت ملی و بین‌المللی در توسعه علم و فناوری دارد، افزود: یکی از موضوعات مهم مسئله ورود به دانشگاه است. از گذشته شاهد آن بوده‌ایم که بهترین‌های کشور وارد دانشگاه تهران می‌شوند و ما باید مراقبت کنیم تا این موضوع همچنان استمرار یابد و هر اقدامی که موجب خدشه‌دار کردن آن شود، قطعاً به کیفیت دانشگاه لطمه خواهد زد.

دکتر حسینی در ادامه با اشاره به مقررات و قوانین سال‌های اخیر و برخی از مصوبات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: یکی از این مصوبات پذیرش دانشجو خصوصاً در مقطع دکترا به صورت متمرکز است. مصوبه دیگر که مجلس در سال گذشته داشته افزایش سهمیه در پذیرش دانشجوست، که این مسئله با ماموریت دانشگا مغایرت دارد و این اقدام نمی‌تواند هم‌راستا با کیفی کردن دانشگاه باشد.

معاون آموزشی مسئله محتوای آموزش را مقوله مهم دیگر برشمرد و بیان کرد: به‌روز بودن برنامه‌ها، متناسب بودن آنها با نیازهای روز، بازنگری برنامه‌های درسی و اعتبار سنجی از دیگر مقوله‌های مهم و جزء ماموریت‌های دانشگاه است. متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل تنگناهای مالی خصوصاً در دانشگاه‌های بزرگ آزمایشگاه‌ها تجهیز نشده‌اند، که این مسئله در کیفیت آموزش تأثیرگذار است.

وی در پایان افزود: مسئله کیفیت آموزش نیاز به مراقبت همگانی و آسیب‌شناسی دارد. تلاش دانشگاه بر این است که جایگاه آموزش به‌عنوان محور همچنان مورد توجه قرار گیرد. تجلیل و تکریم استادان و اعضای هیات علمی هم یک سنت اسلامی و انسانی و هم در جهت ارتقای کیفیت آموزش است.

در ادامه این مراسم دکتر محسن حبیبی، استاد پیشکسوت پردیس هنرهای زیبا سخنرانی خود را در زمینه آموزش و یادگیری ارائه داد. این استاد پیشکسوت در بخشی از سخنان خود خاطر نشان کرد: «یاد گرفتم که در هر کسوتی که فرد است، باید یاد بگیرد و یاد دهد. در این دوران آموختم که آموزش یک امر یک سویه نیست، به همان اندازه که می‌توان یاد داد می‌توان آموخت. آموختم که آموختن پایان ندارد، به همین خاطر چه بسیار از دانشجویانم آموختم».

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha