• چهارشنبه / ۹ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97030904452
  • خبرنگار : 71593

"در اعتراضات نیکاراگوئه از سلاح‌های مرگبار استفاده شده"

"در اعتراضات نیکاراگوئه از سلاح‌های مرگبار استفاده شده"

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد، پلیس نیکاراگوئه علیه تظاهرکنندگان از سلاح‌های مرگبار استفاده کرده و سر، گردن و سینه‌ آنان را نشانه رفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس اعلام نهادهای مدافع حقوق بشر، از ۱۸ آوریل و آغاز اعتراضات مردم نیکاراگوئه برای برکناری دانیل اورتگا و معاونش، ۸۱ تن کشته و ۸۶۸ نفر زخمی‌ شده‌اند. "استفاده بیش‌از حد از زور، اعدام‌های غیرقانونی، کنترل رسانه‌ها و نیروهای مسلح دولتی" از جمله اقداماتی هستند که طی این خشونت‌ها از جانب دولت صورت گرفته ‌است.

بیش از یک ماه پس از تغییرات سیستم امنیت اجتماعی این کشور که اعتراضات دانشجویی را برانگیخت، این تظاهرات به چالش روزمره نیکاراگوئه تبدیل شده است.

گزارش منتشر شده از جانب عفو بین‌الملل، پنج کشته دیگر را نیز به آمار پیشین کشتارهای این تظاهرات (۸۱ تن) اضافه می‌کند.

در بیانیه عفو بین‌الملل آمده است: به نظر می‌رسد دستور استراتژی سرکوب از جانب عالی‌ترین سطح دولت صادر می‌شود. دانیل اورتگا و روساریو موریلو، معاون او بارها تلاش کرده‌اند که معترضان را طرف بد ماجرا نشان دهند و کشته شدن آنان را تکذیب کرده‌اند.

اورتگا اوایل ماه جاری میلادی درخصوص این خشونت‌ها ابراز تاسف کرد و گفت، در هر دو طرف کشته‌هایی وجود داشته‌اند.

این رییس جمهور در برابر خواسته مردم درخصوص برکناری‌اش به دلیل کشتارهای صورت گرفته مقاومت کرده است. دولت او پیشنهاد سازمان کشورهای آمریکایی را نیز برای برگزاری انتخابات زودهنگام نپذیرفته است.

در درگیری‌های این هفته، گروه‌های حامی دولت حملاتی با استفاده از سلاح صورت داده‌اند و مدیر بخش آمریکای عفو بین‌الملل نیز شاهد این حملات بوده است.

بیانکا جَگِر، فعال حقوق بشر اهل نیکاراگوئه نیز گزارشی را منتشر کرده و در آن اورتگا را به راه‌اندازی "جنگی کثیف" علیه مردم کشور خود متهم کرده است.

او که شاهد حمله به دانشجوبان بوده، در این گزارش اظهار کرد، نیروهای امنیتی دولت "که برای جنگ آماده شده بودند" جوانان را "مثل سگ‌" می‌کشتند.

این فعال حقوق بشر در کنفرانسی خبری تصریح کرد، چیزی که با آن روبه‌رو هستیم "جنگی کثیف" علیه دانشجویان و غیرنظامیان بی‌سلاح است.

وی افزود: چیزی که با آن روبه‌رو هستیم انقلاب نیکاراگوئه نیست، یک درخواست غیرنظامی برای عدالت و دموکراسی است.

جگر در این کنفرانس خبری اظهار کرد: این تظاهرکنندگان جوان حاضرند بمیرند تا ما انتخاباتی آزاد داشته باشیم. زمان برای درخواست عدالت فرارسیده و امروز تنها راهکاری که برای نیکاراگوئه باقی مانده، برکناری دانیل اورتگا و روساریو موریلو و برگزاری انتخابات آزاد است.

دولت و اپوزیسیون نیکاراگوئه با از سر گیری مذاکرات صلحی که با میانجی‌گری کلیسا برگزار می‌شود، موافقت کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha