• چهارشنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۷ / ۰۸:۱۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97042714714
  • خبرنگار : 71145

/به روز رسانی شد/

ورود اتوبوس‌ها به دو شهرک شیعه‌نشین کفریا و الفوعه برای خارج کردن ساکنان

ورود اتوبوس‌ها به دو شهرک شیعه‌نشین کفریا و الفوعه برای خارج کردن ساکنان

براساس توافق برای آزادی کامل ساکنان دو شهرک شیعه نشین کفریا و الفوعه در حومه ادلب و بقیه ربوده شدگان از شهرک اشتبرق ۹۰ اتوبوس‌ از مجموع ۱۲۱ اتوبوس برای انتقال ساکنان وارد این دو شهرک شدند.

به گزارش ایسنا، سایت شبکه روسیا الیوم گزارش داد، اولین سری از اتوبوس‌ها که تعدادشان ۶۰ دستگاه اتوبوس‌ می‌شد وارد الفوعه و کفریا شدند تا ساکنان این دو شهرک غالبا شیعه نشین را از آنجا خارج کنند.

این اتوبوس‌ها از طریق گذرگاه الصواغیه وارد شدند در حالی سری دوم اتوبوس‌ها نیز که شامل ۳۰ اتوبوس بود از گذرگاه العیس در حومه جنوبی حلب عبور کرده و وارد دو شهرک شده‌اند.

المیادین نیز گزارش داد، روند خروج ساکنان بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول خواهد کشید. به گزارش رسانه‌ها، روند خارج کردن شهروندان الفوعه و کفریا زمانی آغاز خواهد شد که تمام ۱۲۱ اتوبوس وارد این دو شهرک شوند تا همه ساکنان یکباره خارج شوند.

پیشتر خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اخباری منتشر کرده بود مبنی بر اینکه هزاران تن از ساکنان دو شهرک شیعه نشین کفریا و الفوعه که از سال‌ها پیش در محاصره هستند، آزاد می‌شوند.

به گفته خبرنگار سانا، این توافق منجر به آزادی هزاران تن از ساکنان این دو شهرک به اضافه بقیه ربوده شدگان روستای اشتبرق واقع در منطقه جسر الشغور در غرب ادلب می‌شود. اکثر ساکنان روستای اشتبرق علوی‌ هستند.

ساکنان کفریا و الفوعه از اوت ۲۰۱۵ از سوی شورشیان که بر ادلب مسلط هستند، در محاصره بوده و همواره مورد حمله قرار گرفته‌اند. طبق توافقات قبلی هزاران تن از ساکنان این دو شهرک آزاد شده‌اند که یکی از آن توافقات مربوط به زمان آزادسازی شهر حلب و خروج تروریست‌ها بود.

از سال ۲۰۱۵ توافق برای خروج ساکنان این دو شهرک در چند مرحله انجام شده، در این راستا در آوریل ۲۰۱۷ براساس توافق بین دولت سوریه و شورشیان بزرگترین روند خروج رقم خورد اما در همان زمان کاروان حامل ساکنان الفوعه و کفریا در معرض انفجاری عظیم قرار گرفت که منجر به کشته شدن ۱۵۰ تن شد که ۷۲ تن آنها کودک بودند.

از این رو مرحله دوم توافق اجرایی نشد و حدود ۸۰۰۰ تن از غیرنظامیان و شبه نظامیان در این دو شهرک ماندند و منتظر دستیابی به توافقی برای خروج و برقراری ثبات در مناطق تحت کنترل ارتش سوریه شدند.

شهرک علوی نشین اشتبرق نیز از ماه مه ۲۰۱۵ در تصرف شورشیان است و آنها در آنجا دست به جنایت‌هایی علیه ساکنان زده‌اند. در آن زمان حدود ۸۵ شهروند اسیر شدند که ۴۲ تن آنها در ماه مه گذشته آزاد شدند.

دیده بان حقوق بشر سوریه، نهاد وابسته به مخالفان سوریه درباره این توافق اعلام کرد، روسیه و ترکیه به توافقی در زمینه خارج کردن ساکنان الفوعه و کفریا که مورد حمایت ارتش سوریه هستند، دست یافته‌اند. این دو شهرک از آخرین مناطق محاصره در سوریه هستند.

رامی عبدالرحمان، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت، براساس این توافق، قرار است ساکنان این دو شهرک در مقابل آزادی صدها زندانی و شورشی در بند زندان‌های دولت دمشق خارج شوند.

مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه تاکید کرد: به موجب این توافق، همچنین قرار است نیروهای ترکیه بخشی را که استان ادلب را به اتوبان بین‌المللی حلب - دمشق متصل می‌کند، به دست بگیرند. همچنین قرار است روسیه تضمین کند که نیروهای سوریه هیچ عملیات نظامی علیه ادلب که تحت کنترل هیئت تحریر الشام است، انجام نمی‌دهد. به این ترتیب اولتیماتوم ترکیه به روسیه درباره حمله به ادلب کارساز شده است. زیرا ترکیه مخالفت خود را با عملیات ارتش سوریه علیه ادلب صراحتا به روسیه اطلاع داده و تهدید کرده که اگر حمله‌ای به ادلب صورت بگیرد از روند آستانه خارج می‌شود.

به گزارش این نهاد، این توافق در عین حال شامل آزادی گروهی از ربوده‌شدگان علوی در نزد هیئت تحریر الشام می‌شود که از سال ۲۰۱۵ در اسارت هستند.

در مقابل قرار است ۱۵۰۰ زندانی در بند زندان‌های دولت سوریه آزاد شده و به ادلب منتقل شوند. در صورت متعهد بودن مخالفان مسلح به تامین امنیت خروج ساکنان الفوعه و کفریا بقیه افراد ربوده شده از شهرک اشتبرق نیز آزاد می‌شوند.

در حالی که اخباری از توافق روسیه و ترکیه در این زمینه منتشر شده اما منابع مخالف مدعی‌اند، مذاکره کنندگان از هیئت تحریر الشام (النصره سابق) و هم‌پیمانان سوریه درباره خروج ساکنان این دو شهرک شیعه نشین به توافق رسیده‌اند.

رویترز نیز به نقل از یک منبع در صفوف افراد شورشی گزارش داد، توافق اولیه حاصل شده و مذاکرات همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha