• چهارشنبه / ۲۷ تیر ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97042714798
  • خبرنگار : 71089

بازپس‌گیری خشونت آمیز شهر سمبلیک توسط نیروهای نیکاراگوئه

بازپس‌گیری خشونت آمیز شهر سمبلیک توسط نیروهای نیکاراگوئه

نیروهای و شبه‌نطامیان طرفدار دولت روز سه‌شنبه منطقه بسیار مهمی را که به تازگی به صورت سمبلیک به مرکز مقاومت در برابر دولت دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور این کشور تبدیل شده بود، محاصره کرده و سپس بازپس گرفتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، نیروهای دولتی توانستند کنترل منطقه مونیمبو در ماسایا را که در گذشته به دست مخالفان افتاده بود، بار دیگر به دست گیرند.

در جریان باز پس گیری این منطقه جوانان در سنگرهایی که درست کرده بودند، بمب‌های دست‌ساز خود را آتش زده و به سمت نیروهای دولتی پرتاب می‌کردند اما با گذشت زمان نیروها و همچنین وفاداران دولت توانستند وارد قلب منطقه شده و از آنجا ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

رئیس انجمن مدافع حقوق بشر نیکاراگوئه اعلام کرد که گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که در این درگیری سه نفر کشته و چندین تن زخمی شدند.

همچنین گزارش‌های گسترده‌ای وجود دارد که جوانان توسط نیروهای دولتی بازداشت شدند.

یکی از اعضای جنبش مقاومت مونیمبو اعلام کرد: جوانان با بمب‌های دست ساز خود با نیروهای دولتی درگیر شدند اما نیروهای دولت به طور کامل مسلح بودند.

وی ادامه داد: ما نیاز داریم که سازمان کشورهای آمریکایی و دیگر سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از کشتار جمعی در نیکاراگوئه وارد عمل شوند. ما برای دموکراسی و آزادی می‌جنگیم.

همچنین معاون رییس جمهور نیکاراگوئه اعلام کرد که لازم است مونیمبو و ماسایا پاکسازی شود.

او در ادامه اظهاراتش مخالفان را به عنوان کودتاچیان معرفی کرد.

کمیسیونر پلیس ماسایا اعلام کرد: مردم ماسایا و مونیمبو از ما درخواست کرده‌اند که آنها را از دست تروریست‌ها آزاد کنیم. ما این کار را به هر قیمتی شده انجام می‌دهیم.

پلیس از ورود خبرنگاران به منطقه مونیمبو جلوگیری می‌کرد.

همچنین روز سه‌شنبه سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: باید کشتار مردم متوقف شود.

روز دوشنبه مجلس ملی نیکاراگوئه که توسط حزب اورتگا کنترل می‌شود قانونی علیه تروریسم تصویب کرد.

از سوی دیگر فرنانسیسکو پالمیری، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در پیامی در توئیتر اعلام کرد: آمریکا قویا از اورتگا می‌خواهد که به ماسایا حمله نکند. خشونت‌های دولت نیکاراگوئه و خونریزی‌ها باید هرچه سریع‌تر متوقف شود.

همچنین یک تحلیلگر سیاسی نیکاراگوئه نیز اعلام کرد: اگر دولت موفق شود که به طور کامل کنترل ماسایا را به دست آورد یک پیروزی تاکتیکی است اما استراتژیک نیست زیرا این شورش در سطح داخلی و حتی در سطح بین‌المللی گسترش یافته است.

نزدیک به سه ماه است که درگیری‌های نیکاراگوئه میان حامیان دانیل اورتگا، رییس جمهور این کشور و معترضانی که خواستار برکناری وی هستند ادامه دارد. طی این اعتراضات بیش از ۳۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

این اعتراضات از زمانی آغاز شد که اورتگا طرح کاهش حقوق بازنشستگی را مطرح کرد تا از فشار تامین بودجه در این کشور کاسته شود. با این که این طرح لغو شد اما اعتراضات گسترده‌ای را در این کشور برانگیخت که موجب بروز درگیری‌های خشونت‌آمیزی در نیکاراگوئه شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha