• یکشنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۷ / ۱۲:۴۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97043116938
  • خبرنگار : 71402

بوتفلیقه در فکر پنجمین دور ریاست جمهوری

بوتفلیقه در فکر پنجمین دور ریاست جمهوری

با توجه به اینکه جایگزین مشخصی برای رئیس‌جمهوری الجزایر وجود ندارد، الجزایری‌ها رهبر نحیف خودشان را که به ندرت در ملاءعام ظاهر می‌شود برای پنجمین دور روی کار آمدن نامزد می‌دانند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، زمانی که عبدالعزیز بوتفلیقه در سال ۱۹۹۹ به ریاست جمهوری الجزایر رسید، توانست حمایت شهروندان کشور بحران‌زده خود را با برقراری سازش پس از یک جنگ داخلی شدید جلب کند. با گذشته حدود دو دهه و با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری برای سال آتی برنامه‌ریزی شده است، این رهبر ۸۱ ساله به‌رغم وضعیت جسمانی نامناسب، تمایل اندکی به کنار رفتن از قدرت نشان می‌دهد.   

محمد هناد، استاد علوم سیاسی در دانشگاه الجزایر می‌گوید: اگر خداوند بخواهد و بوتفلیقه زنده باشد، برای بار پنجم هم نامزد ریاست جمهوری می‌شود.  

شایعات زیادی پیرامون وضعیت جسمانی رئیس‌جمهوری الجزایر وجود دارد و حتی اخباری از مرگ او منتشر شده است. بوتفلیقه سال ۲۰۱۳ سکته کرد و سه ماه در فرانسه بستری بود. با این حال بوتفلیقه سال ۲۰۱۴ با چهارمین پیروزی انتخاباتی ناظران را شگفت‌زده کرد و انتظار می‌رود که بلیت سال ۲۰۱۹ خودش را هم بیازماید.

پی‌یر ورمرن، استاد تاریخ معاصر در دانشگاه پانتئون سوربن می‌گوید: تمام علائم حاکی از حضور گروه بسیار کوچکی از افراد فوق‌العاده قدرتمند در صدر دولت الجزایر است که حامی انتخاب مجدد رئیس‌جمهوری فعلی هستند.

یکی از جانشین‌های احتمالی، عبدالغنی هامل، رئیس پلیس ملی الجزایر بود که ماه گذشته از حلقه داخلی ریاست جمهوری خارج شد. یک دیپلمات در الجزایر می‌گوید، اخراج هامل با هدف محدودسازی بلندپروازی این مقام بوده است. این مقام خارجی تاکید کرد: این خانه‌تکانی پیش از انتخابات است.

این تحول شبیه ترمیمی است که ماه‌ها پیش از انتخابات ۲۰۱۴ درون سرویس اطلاعات قدرتمند الجزایر انجام شد و بوتفلیقه توانست ۸۱.۵ درصد از آراء را با وجود غیبت از کارزارهای انتخاباتی به دست آورد. سیاستمداران الجزایری برای گذراندن پنجمین دوره تحت ریاست جمهوری بوتفلیقه آماده شدند و دبیر کل جبهه آزادی‌بخش ملی ماه آوریل از او خواست تا برای بار دیگر نامزد شود.  

با این حال یکی از منتقدان سرسخت ماندن بوتفلیقه در قدرت، حزب نسل نو (جیل جدید) به ریاست سفیان جیلانی، کمپ رئیس‌جمهوری را به تلاش برای خنثی‌سازی سایر کاندیداهای بالقوه متهم کرده است. این سیاستمدار الجزایری می‌گوید: اصلا تردیدی وجود ندارد که رئیس‌جمهوری بوتفلیقه می‌خواهد تا آخرین روزها در قدرت بماند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha