• شنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 97052714208
  • خبرنگار : 71381

در گزیده اخبار سیاسی ۲۷ مرداد بخوانید؛

واکنش دو نماینده به پلاکاردی دردست یک طلبه/رد لایحه اصلاح ‎قانون پولشویی/خودکفایی هوانیروز ارتش

واکنش دو نماینده به پلاکاردی دردست یک طلبه/رد لایحه اصلاح ‎قانون پولشویی/خودکفایی هوانیروز ارتش

رونمایی یک دستاورد جدید در هوانیروز ارتش، انتصاب رحمانی فضلی به عنوان نماینده رئیس جمهور در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گذشت ۵۰ روز از مهلت سه‌ماهه، ادامه صدور برق و گاز به عراق از سوی ایران، مذاکرات امیدوار کننده برای آزادی مشروط عبدالفتاح سلطانی، رد لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی از سوی شورای نگهبان و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز شنبه، بیست و هفتم مرداد ماه ۱۳۹۷ است.

به گزارش ایسنا، رئیس‌ جمهور در حکمی عبدالرضا رحمانی فضلی را به عنوان «نماینده رئیس جمهور در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز» منصوب کرد.

همچنین در شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست روحانی تکالیف جدید وزارت صنعت برای تنظیم بازار و نظارت موثر بر قیمت و نحوه توزیع کالا و خدمات اعلام شد.

در جلسه هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز که به ریاست محسن رضایی تشکیل شد، لایحه نگهداری و بهره‌برداری ژنتیک کشور مورد بررسی قرار گرفت.

صبح امروز در همایش هم‌افزایی هوانیروز ارتش و سپاه از پروژه شبیه ساز پایه ارتقا یافته بالگرد ۲۰۶، دستاورد جدید در هوانیروز ارتش رونمایی شد.

در این همایش امیر یوسف قربانی فرمانده هوانیروز ارتش با بیان اینکه «در حوزه قطعه سازی به درجات بالایی رسیده‌ایم و توانستیم بسیاری از قطعات را طراحی کنیم و بسازیم» گفت: امروز در این حوزه به درجه‌ای از توانمندی رسیده‌ایم که قطعات ساخته شده را به صنایع پنها ارائه می‌دهیم. وی افزود: امروز در هوانیروز هیچ قطعه‌ای از خارج وارد نمی‌کنیم و تمام قطعات به دست متخصصین خودمان ساخته و روی بالگردها نصب می‌شود.

فرمانده هوانیروز سپاه نیز در همین همایش گفت: امروز که دشمن چنگ و دندان نشان می‌دهد و تحریم‌ها را سخت‌تر کرده، با وحدت و هم افزایی می‌توانیم دشمن را ناامید کنیم.

سید کمال‌الدین سجادی با بیان اینکه در جبهه پیروان خط امام و رهبری، هنوز برای ورود به انتخابات تصمیمی نگرفته‌ایم گفت: این‌که به طور خاص برای انتخابات باید چه کارهایی انجام دهیم هنوز به مرحله‌ی تصمیم‌گیری نرسیده است، اما در آینده تلاش می‌کنیم که در سطح تهران و مراکز استانی اصولگرایان با وحدت وارد انتخابات شوند.

۵۰ روز از مهلت سه‌ماهه FATF گذشت/نهادهای تصمیم‌گیر تا یک‌ماه آینده اعلام‌نظر می‌کنند

از ابتدای سال جاری کلیدواژه‌های FATF ، CFT‌، پالرمو، پولشویی و امثال این‌ها در فضای مجازی و رسانه‌ها شنیده شده است، شاید هنوز هم بسیاری از مخاطبان رسانه‌ها سوالات بسیاری درباره معنا و مفهوم این واژگان داشته باشند. ۴۳ روز دیگر مهلت سه ماهه FATF تمام می شود و ۷۸ روز دیگر هم تحریم‌های نفتی و انرژی آمریکا شروع خواهد شد؛ روزهایی که قرار است در آن راه حلی با اروپایی‌ها بر سر بسته پیشنهادی و مکانیزم‌های تعامل‌های اقتصادی در غیاب آمریکا حاصل شود، قطعا این موضوع به ملزوماتی برای همکاری از جمله به روز کردن قوانین مالی و بانکی نیاز دارد.

همچنین در توضیح کمیسیون رژیم حقوقی دریای خزر و وضعیت ایران در آن، علی نجفی خوشرودیبا تاکید بر این‌که کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر بر برابری پنج کشور در دریای خزر تاکید دارد، گفت: تعیین خطوط ساحلی، درصد و سهم کشورها و بستر و زیربستر به قراردادهای آینده موکول شده است که در نهایت باید با رضایت پنج کشور مشخص شود.

علاء‌الدین بروجردی در واکنش به تجمع اخیر برخی از طلاب قم در اعتراض به گرانی‌ها و در دست داشتن پلاکاردهایی با این مضون که «ای آن‌که مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت»، که برخی تحلیل‌ها حکایت از توهین به رییس‌جمهور در این پلاکاردها داشت، اظهار کرد: ما در جمهوری اسلامی ساختاری را در چارچوب قانون اساسی برای مدیریت جامعه پذیرفته‌ایم که آن ساختار برگزاری انتخابات و انتخاب رییس‌جمهور است. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: استفاده از این ادبیات باعث سوء‌استفاده دشمن می‌شود، چون دشمن به دنبال القای این موضوع است که نگاه ملت به حاکمیت، دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران با دهه‌های اول و دوم متفاوت است و مردم فاصله گرفته‌اند.

در همین ارتباط علی مطهری، نایب رئیس مجلس خواستار پیگیری این موضوع از سوی وزارت اطلاعات شد و در یادداشتی در ایت باره نوشت: تاسف بیشتر زمانی به انسان دست می‌دهد که می‌بیند یکی از شعارهایی که روی تابلو حمل می شد اشاره به رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی داشت و این شعار می‌تواند سرنخی برای نحوه فوت آن مرحوم باشد که برای بسیاری از اذهان به صورت یک معما باقی مانده است. در واقع مفهوم این شعار این است که آقای رئیس‌جمهور، ما همانطور که سر آقای هاشمی را زیر آب کردیم سر تو را هم زیر آب خواهیم کرد. وزارت اطلاعات باید این موضوع را پیگیری و نتیجه را به اطلاع ملت برساند. شاید ماجرای فوت ناگهانی و غیرقابل باور رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز روشن شود.

ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در دیدار با هیاتی از اتاق تجارت عراق با بیان اینکه ما خواستار عراقی قوی، امن، یکپارچه و پیشرفته هستیم، افزود:ایران همچنان برق و گاز به عراق صادر می‌کند و در بازسازی این کشور خصوصا بعداز شکست تروریست‌ها مشارکت دارد.

درباره آخرین وضعیت پرداخت غرامت دوران جنگ عراق به ایران براساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر این‌که غرامت تعهدی غیرقابل چشم‌پوشی در مناسبات ایران و عراق است، گفت: عراق توان پرداخت غرامت جنگی ایران را دارد. انتظار ما این است که این موضوع اجرایی شود.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: مقدمات ارسال محموله دوم سوخت هسته‌ای به ایران در حال فراهم شدن است. این بیانیه تاکید میکند: روسیه همچنان به اجرای تعهداتش تحت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عمل خواهد کرد و شرکت انرژی هسته‌ای روس‌اتم در حال اجرای یک سری پروژه‌هایی است که با هدف تضمین اجرای مفاد برجام طراحی شده‌اند.

همچنین وزیر امورخارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی با محمدجواد ظریف با تاکید بر اینکه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مطابق با منافع مشترک جامعه بین‌الملل است، گفت: پکن به روابط تجاری و همکاری خود با تهران ادامه خواهد داد. وی افزود: ما آشکارا اعلام کرده‌ایم که با اقدام نادرست تحریم‌های یک‌جانبه در روابط بین‌المللی مخالف هستیم.

سید حسین موسویان دیپلمات پیشین کشورمان نیز با تاکید بر اینکه اگر آمریکا واقعا مایل به گفت‌وگو با ایران است باید برجام را اجرا کند، گفت: کاربرد برجام بسیار فراتر از موضوع ایران، یک سرمایه جهانی برای عاری‌سازی خاورمیانه و جهان از بمب هسته‌ای است. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گفت‌وگوهای پشت پرده‌ای بین ایران و آمریکا هست؟ گفت: وزیر خارجه ایران چند روز قبل گفت که کشورهای عمان و سوئیس تمایل به میانجیگری دارند اما تا آنجایی که او مطلع است، گفت‌وگوی پشت پرده‌ای میان ایران و آمریکا وجود ندارد.

عیسی امینی رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در گفت و گو با ایسنا از موضوعاتی همچون اقداماتش در مدت تصدی این سمت، تلاش برای رفع اشکالات آزمون وکالت، مذاکره با مسئولان قضایی برای آزادی مشروط عبدالفتاح سلطانی، طرح اسکودا برای اصلاح لایحه‌ استقلال وکلا و نامه اخیر رییس قوه قضاییه به رهبری برای برخورد با مفسدان اقتصادی سخن گفت. وی در بخشی از این مصاحبه درباره‌ی اقدامات کانون وکلا برای زندانی‌های سیاسی و امنیتی مانند عبدالفتاح سلطانی، وکیل بازداشتی، گفت: روند مذاکرات برای آزادی مشروط عبدالفتاح سلطانی امیدوارکننده است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان از اعاده لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی به مجلس شورای اسلامی خبر داد و در یادداشتی در این باره نوشت: لایحه اصلاح ‎قانون پولشویی در ‎چهار بند مغایر با موازین شرع مقدس و قانون اساسی شناخته شد و جهت اصلاح به ‎مجلس اعاده گردید. ملاک بررسی ‎شورای نگهبان در مغایرت یا عدم مغایرت یک مصوبه، موازین شرع مقدس و قانون اساسی است.

همچنین مدیر کل زندان‌های استان تهران با تایید خودکشی یکی از زندانیان فشافویه و انتقال جسدش به پزشکی قانونی گفت: این فرد که جرمش سرقت بوده در سرویس بهداشتی خودکشی کرده است. مصطفی محبیمحبی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت بقایی گفت: بقایی در صحت کامل  است و وضعیتش خوب است و تحت نظر پزشک است و در حال طی کردن محکومیت است و اعتصاب غذای خشک کرده است.

وکیل مدافع سرکرده گروه عرفان حلقه هم از تایید و ابلاغ حکم محکومیت محمدعلی طاهری به ۵ سال حبس از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظراستان تهران خبر داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha