• دوشنبه / ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97052915315
  • خبرنگار : 71592

حزب‌الله عراق: احزاب خواهان ماندن آمریکایی‌ها حضورشان در پارلمان کمتر شده‌ است

حزب‌الله عراق: احزاب خواهان ماندن آمریکایی‌ها حضورشان در پارلمان کمتر شده‌ است

سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق اعلام کرد، احزاب سیاسی که به آمریکایی‌ها قول باقی ماندن در عراق را داده‌اند حضورشان در پارلمان کم رنگ شده است.

به گزارش ایسنا، جعفر حسینی،‌ سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق گفت: حضور احزاب سیاسی که به آمریکایی‌ها وعده باقی ماندن در خاک عراق را می‌دهند در پارلمان کم رنگ شده است.

وی گفت: حیدر العبادی، نخست وزیر عراق کسی است که خواهان حضور آمریکایی‌ها در این کشور است و این امر خارج از تصمیم پارلمان است.

حسینی در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: نیروهای آمریکایی پس از ناکامی همه طرح‌های خود در عراق اعلام کردند که در این کشور می‌مانند.

وی العبادی را به تلاش برای تحت فشار گذاشتن نیروهای مقاومت به منظور باقی نگه داشتن نیروهای آمریکایی در کشور متهم کرد.

حسینی تاکید کرد: امروز قوی‌ترین صدا، صدای حشد شعبی و نیروهای مقاومت مخالف با حضور نظامی آمریکاست و اکثریت پارلمان کنونی مانند لیست "الفتح" و "دولة قانون" به رهبری نوری مالکی با حضور آمریکایی‌ها در عراق مخالف هستند.

سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق گفت: واشنگتن پس از آنکه دریافت فراکسیون بزرگتر پارلمان با حضور نیروهایش در عراق مخالفت خواهد کرد، دست به اقداماتی زده است. مرزهای عراق باید در اختیار عراقی‌ها باشد و گردان‌های حزب الله هرگز اجازه نخواهند داد نیروهای آمریکایی در این مناطق حضور داشته باشند.

حسینی با بیان اینکه زیرساخت‌های داعش فرو ریخته تاکید کرد: هیچ تشکیلاتی مشابه داعش حتی بعد از ۲۰ سال هم در عراق به وجود نخواهد آمد.

وی معتقد است، واشنگتن می‌داند که نمی‌تواند از عراق به عنوان اهرم فشار علیه ایران استفاده کند و تاکید کرد: طرح آمریکا برای جدا کردن سوریه و لبنان از عراق و ایران از طریق کنترل بر مناطق مرزی شکست خورده است.

حسینی در قالب پیام‌های اولیه از کسانی که طرح‌های آمریکا را در عراق همراهی می‌کنند،‌ خواست به مسیر درست بازگردند.

همچنین جنبش "عصائب اهل الحق" عراق به رهبری قیس خزعلی امروز (دوشنبه) اعلام کرد، این کشور به هیچ نیروی بیگانه نه در زمین و نه در آسمان خود نیازی ندارد.

این موضع‌گیری جنبش مذکور یک روز پس از اعلام ائتلاف بین‌المللی مبنی بر اینکه در عراق می‌ماند، صورت گرفت. جنبش عصائب اهل الحق یک فراکسیون سیاسی با ۱۶ نماینده در پارلمان جدید در اختیار دارد.

محمود ربیعی، عضو دفتر سیاسی جنبش مذکور گفت، ائتلاف الفتح که فراکسیون الصادقون وابسته به عصائب اهل الحق زیر مجموعه آن قرار دارد هم حضور هرگونه نیروهای بیگانه را در داخل خاک و حریم هوایی عراق رد می‌کند. بنابراین دولت باید به جدول زمانی خروج این نیروها از کشور متعهد باشد.

وی افزود: پارلمان سابق لایحه صادر کرده و از دولت خواسته بود برای خروج این نیروها جدول زمانی تعیین کند اما دولت هنوز به آن پایبند نیست، به همین دلیل تلاش خواهیم کرد این لایحه به قانون تبدیل شود و حضور و خروج نیروهای نظامی بیگانه را ترتیب دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha