• سه‌شنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 97062010240
  • خبرنگار : 71038

رایزنی عبدالله عبدالله و عراقچی در مورد آب، مهاجران، برجام، مبارزه با تروریسم و ...

رایزنی عبدالله عبدالله و عراقچی در مورد آب، مهاجران، برجام، مبارزه با تروریسم و ...

سیدعباس عراقچی ، معاون وزیر خارجه کشورمان صبح امروز با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان دیدار و رایزنی کرد.

به گزارش ایسنا، در این دیدار که در قصر « سپیدار » برگزار شد،‌ سیدعباس عراقچی با ابلاغ سلام گرم  وزیر امور خارجه کشورمان  به عبدالله عبدالله  اعلام کرد : به منظور شرکت در نشست سه جانبه ایران، افغانستان و هند و همچنین بحث و گفت و گو پیرامون سند جامع همکاری‌های دو کشور افغانستان و ایران به کابل سفر کرده است.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه کار سه کمیته از کمیته‌های پنج گانه تشکیل شده بین ایران و افغانستان برای تدوین سند جامع همکاری‌های دو کشور نهایی شده است و کار دو کمیته دیگر حدود 90 درصد پیشرفت داشته است، خاطرنشان کرد: نهایی سازی و امضای سند همکاری‌های جامع دو کشور باعث ایجاد نظم نوین و شکوفایی در روابط دو کشور خواهد شد.

سیدعباس عراقچی در این دیدار تاکید کرد: سیاست ایران در قبال افغانستان مبتنی بر حاکمیت ملی و همکاری با دولت افغانستان است و از ابتکار دولت کابل برای حفظ وحدت ملی،‌ تامین ثبات و ایجاد صلح و امنیت در افغانستان حمایت می‌کند.

وی همچنین بر اهمیت مبارزه مشترک دو کشور با تروریسیم تاکید کرد و گفت: تروریسم خوب و بد نداریم.

معاون سیاسی وزیر خارجه همچنین با ابراز نگرانی از فعالیت‌های گروه تروریستی داعش در منطقه خاطرنشان کرد: ما امنیت افغانستان را امنیت خودمان می‌دانیم و امنیت ایران را امنیت افغانستان، بنابراین باید در مبارزه با داعش همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

عراقچی همچنین بر اهمیت تداوم همکاری‌های بانکی و گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: در حال حاضر سطح مبادلات اقتصادی میان ایران و افغانستان حدود 3 میلیارد دلار است.

براساس گزارش خبرگزاری آوا افغانستان در این دیدار« عبدالله عبدالله» از کمک‌های ایران به مردم و دولت افغانستان قدردانی کرد و گفت: با نیت و اراده خوب روی سند همکاری‌های جامع دو کشور و کمیته‌های پنجگانه در این زمینه کار شده است و دولت افغانستان علاقه‌مند به تکمیل و امضای این سند است.

این مقام اجرایی افغانستان با تاکید بر اینکه تروریسم تهدیدی در برابر امنیت ملی کشورهای منطقه است، ادامه داد: در راستای مبارزه با تروریسم همکاری‌هایی میان ایران و افغانستان وجود دارد اما مقابله با این تهدیدهای مشترک نیازمند همکاری‌های بیشتر است.

عبدالله عبدالله همچنین نشست سه جانبه ایران،‌ افغانستان و هند را مهم خواند و گفت: امیدوارم این نشست فرصت‌های تازه‌ای را برای مردم، سرمایه‌گذاران و تجار سه کشور ایجاد کند.

رئیس اجرایی دولت افغانستان همچنین با تاکید بر اینکه دولت کابل در سیاست خارجی خویش براساس اصل حاکمیت ملی و منافع ملی خود تصمیم می‌گیرد، ادامه داد: روابط میان دو کشور تحت تاثیر کشور ثالثی قرار نخواهد گرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آوا افغانستان در این دیدار این دو مقام عالی رتبه ایران و افغانستان بر اهمیت همکاری بیشتر جهت مبارزه با تروریسم و همچنین قاچاق و تولید مواد مخدر گفت و گو کردند.

موضوع مهاجرین، برجام، معضل آب و گسترش همکاری‌های دو جانبه در دیگر موضوعات از دیگر محورهای بحث و تبادل نظر بین عراقچی و عبدالله عبدالله در این دیدار بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha