• سه‌شنبه / ۳ مهر ۱۳۹۷ / ۱۵:۱۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97070301936
  • خبرنگار : 71129

سفیر سابق در آمریکا: بعید است پاکستان عملکردش در برابر تروریسم را تغییر دهد

سفیر سابق در آمریکا: بعید است پاکستان عملکردش در برابر تروریسم را تغییر دهد

سفیر سابق پاکستان در آمریکا می‌گوید، تعبیر رهبری پاکستان از تروریسم با تعبیر دولت آمریکا تفاوت دارد و به همین دلیل بعید است که با تمامی گروه های تروریستی آنطور که واشنگتن می‌خواهد، برخورد کند.

به گزارش ایسنا، حسین حقانی، سفیر سابق پاکستان در آمریکا در سرمقاله ای در مجله "American Interest" نوشت، دیدگاه رهبری پاکستان درباره منافع کشورش در افغانستان به طور کامل با آمریکا متفاوت است و همین امر همکاری بین اسلام آباد و واشنگتن را برای پایان دادن به جنگ در افغانستان محدود می کند.

وی که اکنون مدیر امور جنوب و مرکز آسیا در موسسه هادسون مستقر در آمریکاست، نوشته است: رهبری پاکستان تعریف متفاوتی از تروریسم دارد و بعید است که مطابق نظر  واشنگتن با گروه‌های تروریستی برخورد کند.

در مقاله حسین حقانی آمده است:‌ دیپلمات‌های آمریکایی برای سه دهه تلاش کردند تا در تصمیم گیری پاکستان درباره تغییر رفتار با گروه‌های تروریستی دخالت کنند. این همه همان چیزی است که دونالد ترامپ اخیرا به عنوان "دروغ و فریب" پاکستان در برابر ۳۳ میلیارد دلار کمک اقتصادی و امنیتی آمریکا از ۱۱ سپتامبر تاکنون نام برد. 

حقانی هشدار داده است که دولت ترامپ باید برای همکاری کمتر پاکستان آماده شود.

وی یادآوری کرده که کمتر از یک هفته پس از سفر پامپئو، وزیر خارجه آمریکا، دیوان عالی پاکستان محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت قبل بر جماعت الدعوه، شاخه‌ای از گروه تروریستی لشکر طیبه و موسسه خیریه "فلاح انسانیت" که هر دو مرتبط با گروه تروریستی حافظ سعید هستند، را لغو کرد.این نشان می‌دهد که دولت جدید پاکستان تحت حمایت نهادهای نظامی و قضات قصد کوتاه آمدن در برابر آمریکا را ندارد.   

این دیپلمات سابق پاکستانی می‌گوید: مهم است دیپلمات‌های آمریکایی این نکته را درک کنند که طرف دیگر حاضر به مصالحه نیست. وی در این رابطه به عدم توافق آمریکا و پاکستان در مساله افغانستان از زمان خروج نیروهای شوروی سابق از افغانستان در سال ۱۹۸۹ اشاره می‌کند.  

وی می‌گوید: بعید است که پاکستان یا طالبان افغان در شرایط کنونی آن هم در حالی که معتقدند ارتش آمریکا مشتاق ترک افغانستان است، بخواهند تغییر رویه دهند. 

به اعتقاد حقانی بهترین راه برون رفت از این شرایط برای آمریکا کنار زدن پاکستان و مذاکرات مستقیم با طالبان افغانستان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha