• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۳۹۷ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97070402224
  • خبرنگار : 71402

نگرانی سازمان ملل از تلفات غیرنظامیان افغان در حملات هوایی

نگرانی سازمان ملل از تلفات غیرنظامیان افغان در حملات هوایی

هیات امدادرسان سازمان ملل در افغانستان (یوناما) درباره افزایش شمار تلفات غیرنظامیان حین حملات هوایی سال گذشته ابراز نگرانی کرد. اخیرا هم ۹ غیرنظامی در یک حمله هوایی جدید کشته شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، هیات امدادرسان سازمان ملل در افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: یوناما گزارش‌های متعدد و معتبری دریافت کرده است مبنی بر اینکه در حمله هوایی ۲۲ سپتامبر خانه یک معلم در محله بودراب در منطقه تقب ولایت کاپیسا به کشته شدن ۹ غیرنظامی از جمله چهار کودک و سه زن منجر شد و ده‌ها تن دیگر مجروح شدند. تمام قربانیان این حمله از اعضای یک خانواده بودند و کودکان بین دو تا ۱۲ سال داشتند.

هنوز مشخص نیست که آیا این حمله برای نیروهای ائتلاف تحت امر ناتو بوده یا نیروی هوایی افغانستان. در بیانیه یوناما آمده است: هیات ما با دو طرف در تماس است و طبق روند راستی‌آزمایی مستقل برای مشخص کردن حقایق این حوادث و همکاری با طرفین با هدف جلوگیری از تلفات غیرنظامی در عملیات‌های آتی عمل می‌کند.

یوناما همچنین از طرفین مسوول این حملات درخواست دارد تا از انجام تحقیقات مستقل، بی‌طرف، شفاف و اثرگذار اطمینان حاصل کنند.  

براساس آمارهای یوناما، در نیمه اول امسال بیش از ۱۶۹۰ غیرنظامی افغان کشته شده و بیش از ۳۴۳۰ تن دیگر در حوادث مرتبط با درگیری‌ها مجروح شده‌اند. از این تعداد تلفات، ۱۴۹ غیرنظامی کشته شده و ۲۰۴ مجروح دیگر حاصل حملات هوایی بوده‌اند.  

در همین حال سخنگوی ولایت وردک اعلام کرد، ده‌ها شبه‌نظامی افغان طی ۲۴ ساعت گذشته در منطقه جغتو کشته شدند. به گفته مقام‌ها، این عملیات‌ها با پشتیبانی نیروی هوایی دوشنبه علیه مواضع طالبان انجام شد و ۳۶ شبه‌نظامی شامل برخی از فرماندهای محلی طالبان کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

به گفته مقام‌ها، در این عملیات‌ها هیچ غیرنظامی یا پرسنل امنیتی آسیب ندید. با این حال یک عضو شورای ولایتی وردک کشته شدن ۱۲ غیرنظامی از جمله زنان و کودکان را در این عملیات‌ها تایید کرد.

طالبان هنوز واکنشی نشان نداده است.   

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha