• یکشنبه / ۸ مهر ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97070804505
  • خبرنگار : 71132

در پاسخ به سوال صباغیان،

وزیر علوم: وزارت علوم در ۵ سال گذشته توسعه کمی مراکز آموزشی را مهار کرده است

وزیر علوم: وزارت علوم در ۵ سال گذشته توسعه کمی مراکز آموزشی را مهار کرده است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت که وزارتخانه متبوعش در پنج سال گذشته تلاش زیادی برای مهار توسعه کمی مراکز آموزشی داشته و ارتقاء کیفیت این مراکز را در برنامه‌های خود مورد توجه قرار داده است.

به گزارش ایسنا، منصور غلامی در جلسه علنی صبح امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به پرسش محمدرضا صباغیان نماینده بافق در خصوص علت گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها در اشکال مختلف و برنامه این وزارتخانه برای ساماندهی آموزش عالی، اظهار کرد: این یک سوال جدی کارشناسی است و موضوع مهمی است که چندین سال است وزارتخانه در این باره تلاش کرده است. در طول سال‌های اول انقلاب یعنی در دو دهه اول تعداد مجموع مراکز آموزش عالی که بخشی از قبل فعال بود ۶۵ موسسه دولتی و ۷۵ موسسه غیردولتی بود که مجموعا ۱۴۰ واحد مرکز و دانشگاه بود.

وی افزود: از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ افزایش کمی چشم‌گیری را در  مراکز آموزشی داشتیم. یکی از مبانی آن اقبال عمومی به تحصیل در دانشگاه‌ها بود به نحوی که خانواده‌ها تحصیل دانشگاهی را جزو برنامه‌های خود قرار داده‌اند و این حرکت وسیع در پاسخ به این اقبال شکل گرفت و شاهد گسترش واحدهای آموزش عالی بودیم، اما حالا این‌که این کار عقبه کارشناسی داشت یا نه جای بحث است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که جمعیت دانشجویی پذیرفته شده در سال ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ افزایش داشته، تصریح کرد: بنابراین این مراکز با اقبال مواجه بود، اما با کاهش جمعیت داوطلب ورود به دانشگاه‌ها شاهد کاهش تدریجی و اقبال به مراکز کوچک‌تر از طرف داوطلبان بودیم که باعث شد نگرانی‌ها خود را نشان دهد. همین موضوع می‌تواند در تصمیم برنامه ششم برای ساماندهی این وضعیت موثر بوده باشد.

غلامی با طرح این موضوع که اقبال جمعیت زیاد برای ورود به دانشگاه دلیل توسعه مراکز آموزش عالی بود، تصریح کرد: ثقل صدور مجوز برای این مراکز هم در همان بازه زمانی بوده است. اما از سال ۱۳۹۲ هم مجوز تشکیل مراکز آموزشی جدید جز در موارد تبدیل وضعیت برخی مراکز صادر نشد؛ در واقع مصوبه شورای عالی اداری بخشی از فعالیت‌های آموزشی که توسط سایر دستگاه‌ها صورت می‌گرفت و خارج از نیاز آنها بود را متوقف کرد. همین مصوبه توسعه مراکز علمی – کاربردی وابسته به دستگاه‌های دولتی را محدود کرد.

وی ادامه داد: در مورد پژوهشکده‌ها هم علی‌رغم این‌که وظیفه قانونی و سازماندهی آنها انجام تحقیق و پژوهش بود، شاهد جذب دانشجو بودیم که با این مصوبات محدود شد. مجموعا در پنج سال گذشته تلاش زیادی برای مهار توسعه کمی بخش‌های آموزشی صورت گرفت و آنچه اکنون در وزارت علوم به عنوان عملکرد قابل ارائه است، این است که کنترل گسترش کمی، نظارت و ارزیابی مستمر برای اعمال قانون و استفاده هدفمند از ظرفیت‌های ایجاد شده صورت گرفته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که بخشی از مجموعه‌های ایجاد شده از منابع دولتی و خصوصی استفاده کرده، تصریح کرد: به هرحال ظرفیت‌ها و امکاناتی فراهم شده و ما باید از آن بهره‌برداری مطلوب کنیم که این کار باید با صبر، شکیبایی و برنامه مدون انجام شود. این کار شروع شده و بخش قابل توجهی در حال ساماندهی است.

وی با اشاره به توجه این وزارتخانه به پژوهش اظهار کرد: ما به دانشگاه‌های کوچک مشوق می‌دهیم که به حل مسائل صنعت جامعه کمک کنند همچنین مجموع مصوبات در شورای گسترش و مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم در راستای این است که توسعه کمی را بدون دلیل و منطق ادامه ندهیم و از ظرفیت‌ها برای هم‌افزایی استفاده کنیم.

غلامی در پایان ارتقاء کیفیت مراکز آموزشی را اهداف وزارت علوم عنوان و اظهار کرد: ممکن است برخی مراکز در طولانی مدت نیاز به حمایت داشته باشند تا شاخص کیفی برای ارائه‌ی خدمات مطلوب را پیدا کنند لذا از نمایندگان می‌خواهیم به استفاده بهینه از این مراکز کمک کنند.

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۷-۰۷-۰۹ ۱۲:۲۴

همین پارسال بود که دانشکده محلات را از دانشگاه اراک جدا و به مجتمع اموزش عالی محلات ارتقا دادید. به چه دلیلی؟..............................