• شنبه / ۲۸ مهر ۱۳۹۷ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97072815264
  • خبرنگار : 71402

شویگو: ایجاد ثبات در خاورمیانه دغدغه آسیا - اقیانوسیه است/شرایط برای احیای سوریه متحد فراهم است

شویگو: ایجاد ثبات در خاورمیانه دغدغه آسیا - اقیانوسیه است/شرایط برای احیای سوریه متحد فراهم است

وزیر دفاع روسیه امروز (شنبه) با درخواست از اعضای نشست وزرای دفاع آسه‌آن برای پیوستن به تلاش‌های بشردوستانه و روند بازسازی در سوریه تاکید کرد، با ثبات‌سازی شرایط در خاورمیانه دغدغه کشورهای آسیا - اقیانوسیه هم هست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در نشست سنگاپور تاکید کرد: این کشور امروز به کمک جامعه بین‌المللی نیاز دارد... ما به کمک یکدیگر می‌توانیم شرایط لازم برای بازگشت آوارگان به خانه‌هایشان و عادی‌سازی شرایط در سوریه را انجام دهیم. ما همچنین می‌توانیم از احیای گروه تروریستی داعش در خاورمیانه پیشگیری کنیم و این به معنای جلوگیری از توسعه آن در منطقه آسیا - اقیانوسیه است.

به گفته شویگو، مردم سوریه به غذا، ملزومات زندگی، دارو، مواد ساخت و ساز و تجهیزات و همچنین ترمیم زیر ساخت‌های حیاتی و مین‌زدایی اراضی احتیاج دارند.

وزیر دفاع روسیه با بیان دیدگاه‌های ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه خواستار ایجاد "یک جناح ضد ترور گسترده با نقش هماهنگی مرکزی سازمان ملل" شد که "هنجارهایی از قوانین بین‌المللی بدون دستورکارهای پنهان و استانداردهای دوگانه" داشته باشد. او همچنین تاکید کرد کشورهای آسیا - اقیانوسیه در امر مبارزه با تروریسم و افراطگرایی مشارکت دارند.

این مقام ارشد روسیه همچنین در نشست وزرای دفاع آسه‌آن تاکید کرد، کارشناسان روس ۶۵۰۰ هکتار از اراضی سوریه، ۱۵۰۰ کیلومتر از جاده‌ها و بیش از ۱۹ هزار ساختمان را مین‌زدایی کرده‌اند.

به گفته شویگو، تمام شرایط برای احیای سوریه به عنوان یک کشور متحد فراهم شده است و سایر اعضای جامعه جهانی هم باید در این فرایند حضور داشته باشند.

شویگو همچنین از فعالیت یک مرکز هماهنگی بین سازمان در مسکو برای بازگشت آوارگان سوری خبر داد و گفت یک مرکز برای پذیرش آوارگان و اسکان هم در دمشق فعال است.

وزیر دفاع روسیه از بازگشت بیش از ۲۴۵ هزار سوری از زمان آغاز عملیات روسیه در این کشور خبر داد و گفت: حدود دو میلیون تن هم مایل به بازگشت هستند.

وزیر دفاع روسیه در ادامه نشست سنگاپور تاکید کرد، شبکه‌های گروه تروریستی داعش با کمک روسیه ظرف سه سال گذشته "کاملا در سوریه برچیده شده است."

او گفت: بیش از ۸۷ هزار و ۵۰۰ شبه‌نظامی کشته شدند، ۱۴۱۱ شهرک و بیش از ۹۵ درصد از اراضی سوریه در نتیجه این عملیات آزاد شده‌اند. شهرک‌های مهم آزاد شده‌اند... اکنون نیروهای مسلح سوریه کنترل این اراضی که بیش از ۹۰ درصد جمعیت این کشور را در خود جای داده است، به دست دارند.  

به گفته او، بازگشت شبه‌نظامیان به منطقه آسیا - اقیانوسیه پس از شرکت در نبردهای سوریه و عراق خطر تهدید تروریستی در جنوب‌شرق آسیا را تقویت می‌کند.

او گفت: در صورت بازگشت تروریست‌ها به منطقه آسیا-اقیانوسیه که در عراق و سوریه تجربه کسب کردند، با مشکلی جدی مواجه می‌شویم. آنها نیرویی آماده برای پیوستن به شبکه‌های تروریستی محلی به شمار می‌روند... در آن صورت، تروریسم تهدیدی بسیار جدی برای کشورهای آسیا - اقیانوسیه می‌شود. این فرایند با فعالیت‌های شماری چشمگیر از سازمان‌های افراطی در جنوب شرق آسیا به وجود می‌آید.

شویگو افزود، گروه‌های افراطی فعال در این منطقه از نیرو برای مبارزه خودشان و ایجاد رابطه‌ای قوی با گروه‌های تروریستی بین‌المللی استفاده می‌کنند. همچنین فوران پول به کشورهای آسیا - اقیانوسیه در حمایت از گروه‌های تروریستی و اجرای حملات تروریستی امروز بیش از پیش شناسایی می‌شود.

در همین حال شویگو و جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا امروز برای اولین بار در حاشیه پنجمین نشست وزرای دفاع آسه‌آن در سنگاپور دیدار کردند. در این دیدار رئیس پنتاگون حمله مسلحانه به دانشکده‌ای در شبه جزیره کریمه را محکوم کرد.

ماتیس همچنین گفت که حملات مشابهی در ایالات متحده رخ می‌دهد، بنابراین آمریکایی‌ها احساسات روس‌ها را درک می‌کنند. شویکو پیش از آغاز نشست هم با وزیران دفاع چین، هند و سایر کشورها دیدار و گفت‌وگو داشت.    

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha