• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۷ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 97072916021
  • خبرنگار : 71516

نگرانی رژیم صهیونیستی از اعلام قدس به عنوان پایتخت فلسطین و اسرائیل در طرح ترامپ

نگرانی رژیم صهیونیستی از اعلام قدس به عنوان پایتخت فلسطین و اسرائیل در طرح ترامپ

مقامات اسرائیلی نگران این هستند که طرح صلح آمریکا شامل اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و فلسطین هر دو باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، مقامات اسرائیلی نگران این هستند که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تلاش‌هایش را برای حل نزاع فلسطین و اسرائیل براساس راهکار تشکیل دو کشوری برای دستیابی به یک دستاورد بزرگ در سیاست خارجه خود و پیروزی در انتخابات افزایش دهد. آن‌ها نگران این هستند که طرح صلح آمریکا شامل اعلام قدس به عنوان پایتخت فلسطین و اسرائیل هر دو باشد تا محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به میز مذاکرات بازگردد.

محمود عباس از زمان به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس، آمریکایی‌ها را تحریم کرده است.

یک منبع اسرائیلی اعلام کرد که ترامپ درباره این طرح بسیار جدی است و برای آمریکایی‌ها حل نزاع اسرائیل و فلسطین نسبتا آسان است.

این مساله مشکل بزرگی برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است. نتانیاهو به آمریکایی‌ها توضیح خواهد داد که این بند موجب مخالفت زیادی در میان راست‌گرایان خواهد شد. در این صورت احتمالا نتانیاهو از آمریکایی‌ها بخواهد اعلام این طرح را به بعد از انتخابات سراسری در اسرائیل موکول کنند.

آمریکایی‌ها می‌خواهند قبل از پایان سال کنونی یا اوایل سال آتی میلادی این طرح را اعلام کنند.

این مسؤول اسرائیلی اظهار داشت، در صورت شکست جمهوریخواهان در انتخابات میان دوره‌ای کنگره ترامپ تلاش‌هایش برای حل درگیری اسرائیل و فلسطین را بیشتر می‌کند تا دستاوردی بزرگ در سیاست خارجه‌اش باشد.

به گفته این مسؤول اسرائیلی، الحاق قدس در معامله قرن منجر به کشاندن نتانیاهو در باتلاق سیاسی می‌شود به خصوص اگر بخواهد به سمت انتخابات زودهنگام برود.

یدیعوت آحارونوت به نقل از مسؤولان اسرائیلی نوشت، دولت ترامپ طرح صلح خود را بر سه اصل قرار داده اینکه اگر کسی پای میز مذاکره می‌آید از چیزی صرف نظر کند و این صرف‌نظرها و امتیازدهی‌ها یک‌جانبه نخواهند بود و کسی که میز مذاکره را ترک می‌کند بهایش را خواهد پرداخت و اگر کسی به این طرح نه بگوید طرحی دوم ارائه می‌شود که از مقبولیت کمتری نزد او برخوردار خواهد بود.

این مسؤول اسرائیلی رویکرد ترامپ را رویکرد یک تاجر و دلال توصیف کرد که بر این اساس است که "این قرارداد را اکنون ارائه می‌کنم بگیر و الا بدی بدتر خواهد بود."

آحارونوت نوشت: مسؤولان اسرائیلی برآورد می‌کنند که در واشنگتن تعدادی مقامات آمریکایی تاثیرگذار هستند که تلاش خواهند کرد تا تضمین کنند به فلسطینی‌ها وعده به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت دو کشور داده نشود که در راس آنها دیوید فریدمن سفیر آمریکا در تل‌آویو است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha