• شنبه / ۵ آبان ۱۳۹۷ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 97080502242
  • خبرنگار : 71569

ایمانی خوشخو:

مکان‌ فعلی پارک علوم و فناوری نرم پاسخگوی نیاز ما نیست

مکان‌ فعلی پارک علوم و فناوری نرم پاسخگوی نیاز ما نیست

رئیس پارک علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی با بیان اینکه این پارک در ماه‌های آینده با همکاری شهرداری تهران توسعه فیزیکی خواهد داشت گفت: چندین سال است که چنین نهادی در حوزه فرهنگ و هنر وجود نداشت و از آنجایی که حوزه فرهنگ و هنر سرشار از جوانان علاقمند با ایده‌های برتر است، مکان‌ فعلی پارک که در دانشگاه علم و فرهنگ واقع شده پاسخگوی نیاز ما نیست.

به گزارش ایسنا، ‌ محمد حسین ایمانی خوشخو در نشست خبری که صبح امروز (شنبه پنج آبان) در پارک علوم و فن آوری‌های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: امروزه  ظرفیت‌های فرهنگی هر کشور جزء ظرفیت‌هایی است که اقتصاد کشورها ازآن بهره‌مند می‌شوند، در واقع بخش فرهنگی یک بخش مولد در اقتصاد است نه یک بخش که کمک بگیرد.

وی با بیان این که در دنیا آمار و ارقام گردش مالی در حوزه‌های هنر، از جمله سینما و موسیقی، هنرهای تجسمی و غیره بسیار  بالاست، گفت: اما این سوال مطرح است که چرا در کشور ما با وجود گستردگی فرهنگ و منابع لایزال فرهنگی این اتفاق نیفتاده است!؟

رئیس پارک علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی ادامه داد:‌ما ظرف  ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته همیشه دغدغه‌ این را داشتیم که فرهنگ را به عنوان بخشی مولد در اقتصاد مطرح کنیم و کارهای زیادی برای تحقق این امر انجام دادیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید از الگوهای موجود داخلی استفاده کنیم.

ایمانی خوشخو با بیان این که راهکار پارک‌های علم و فناوری به گونه‌ای است که بخش‌های مختلف علمی را تحت پوشش قرار داده است، گفت: ما سعی کردیم از این ظرفیت در بخش فرهنگ نیز استفاده کنیم که البته کار سختی بود اما بعد از دو سال و نیم پیگیری موفق شدیم در بهمن ۹۶ مجوز اولین پارک علوم و فن آوری‌های نرم و صنایع فرهنگی را از وزارت علوم تحقیقات و فناوری بگیریم.

وی درباره فعالیت‌های این پارک توضیح داد: این پارک در دو بخش فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی فعالیت می‌کند که بخش فناوری‌های نرم آن مربوط به حوزه علوم انسانی است.

رئیس پارک علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی با بیان اینکه بسیاری از افراد در کشور بر این باورند که نوشته‌های علوم انسانی پول ساز نیست، گفت: این در حالی است که در کشورهای غربی چنین تفکری وجود ندارد و تمام رشته‌ها کانالی هستند برای رسیدن علم به اقتصاد به عنوان یک بخش مولد.

ایمانی خوشخو ادامه داد:‌ما در این پارک سعی داریم ایده‌های علوم انسانی را که توسط دانشجویان و محققان مطرح می‌شود به محصول تبدیل کنیم.

وی درباره‌ فعالیت‌های پارک در حوزه‌ صنایع فرهنگی توضیح داد: وقتی واژه صنعت را در کنار حوزه‌ای به کار می‌بریم یعنی قبول داریم که آن موضوع یک ظرفیت اقتصادی است. در همین راستا فرهنگ نیز یک بحث اقتصادی است.

رئیس پارک علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی با بیان اینکه تا قبل از این پارک، چنین پارکی در کشور وجود نداشته است و فعلا نیز وزارت علوم به جای دیگری مجوز نمی‌دهد، گفت: این پارک در یک گستره ملی تعریف شده است، پس سعی کردیم با وجود این پارک خلاء موجود در این زمینه را پر کنیم. اکنون کار استقرار پارک به سرعت پیش می‌رود و بسیاری از جوانانی که ایده‌های فرهنگی و هنری داشته‌اند در این پارک مستقر شده‌اند و اگر روند فعالیت آنها مثبت بود، آنها وارد مرحله بعدی می‌شوند و در پارک صاحب دفتر می‌شوند و سپس ایده‌های آنان به سرمایه گذارانی که پارک پیدا می‌کند سپرده می‌شود.

ایمانی خوشخو با بیان اینکه هنرمندان در کشور ما معمولا به این فکر نمی‌کنند که بتوانند از هنرشان شغلی ایجاد کنند، گفت: این در صورتی است که این مساله در کشورهای پیشرفته کاملا به گونه‌دیگری است.

وی درباره‌ برنامه‌های پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی توضیح داد: با هماهنگی معاونت علمی ریاست جمهور و وزارت علوم بیش از ۶۰ داوطلب برای شرکت در پارک اعلام آمادگی کردند تا سپس در چند مرحله توسط متخصصان و داوران مورد بررسی قرار گرفتند که در مجموع نزدیک به ۱۷ شرکت انتخاب شدند تا در پارک مستقر شوند. ما امروز دومین فراخوان را اعلام می‌کنیم تا کسانی که به این حوزه علاقمندند داوطلب شوند و مورد بررسی قرار گیرند تا از طریق انتقال تجربیات و مشاوره‌های تخصصی مورد حمایت پارک قرار گیرند و در نهایت اگر برگزیده شدند بتوانند کارشان را در پارک ادامه دهند.

رئیس پارک علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی از آمادگی پارک برای جذب ایده‌های استارتاپی خبر داد و گفت: ما برنامه‌هایی برای جذب فیلم‌های استارتاپی در حوزه فرهنگ و هنر و فناوری‌های نرم داریم و تاکنون چند مورد هم برگزار کرده‌ایم که می‌تواند شروعی برای جوانان خوش فکر باشد.

ایمانی خوشخو ادامه داد:‌ در حیطه فرهنگ و هنر هم استارتاپ‌ها را آموزش می‌دهیم و هم این که فضایی را برای برقراری ارتباط در اختیارشان قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه صنایع مختلف سالهاست که جایزه تعالی را به فعالان برتر اهدا می‌کنند، گفت: از آنجایی که بخشی از فعالیت‌ پارک مربوط به حوزه گردشگری است که در کشور نیز این بخش به شدت در حال گسترش است، باید این جایزه را با حمایت دستگاه‌های ذیربط مانند سازمان میراث فرهنگی به فعالان برتر اعطا کنیم. در اسفند ماه اولین جایزه تعالی گردشگری کشور اعطا می‌شود که می‌تواند پایه‌ خوبی برای ارزیابی باشد.

رئیس پارک علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی از فراخوان دوره کارآموزی تخصصی در حوزه‌ فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی خبر داد و گفت: ابتدا معاونت علمی ریاست جمهوری در نظر داشت که این کار را انجام دهد اما در نهایت مسئولیت این کار به پارک واگذار شد و مقدمات آن نیز در حال فراهم شدن است.

ایمانی خوشخو در پایان از تعامل این پارک با کشورهای خارجی که مشابه این پارک را دارند خبر داد و گفت: با کشورهای همچون چین، رومانی، هند، ایتالیا، اتریش، روسیه و غیره ارتباط‌های خوبی برقرار و نشست‌های مطلوبی برگزار کرده‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha