• شنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۷ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 97081908893
  • خبرنگار : 71567

معاون فرهنگی وزارت علوم خبرداد

رقابت بیش از ۶۴۰ دانشجو در سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت

رقابت بیش از ۶۴۰ دانشجو در سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت

معاون فرهنگی وزارت علوم از رقابت بیش از ۶۴۰ داوطلب در سی و سومین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان و دانشگاهیان کشور خبر داد و گفت: این جشنواره روزهای ۲۶ و ۲۷ آبان ماه جاری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا غفاری در نشست خبری سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که امروز در معاونت فرهنگی وزارت علوم برگزار شد، حضور دانشجویان و دانشگاهیان در گردهمایی بزرگ اربعین را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: سهم بزرگ دانشگاه‌ها و دانشجویان در این حرکت عظیم بیانگر اعتنا و توجه جامعه دانشگاهی به رخداد راهپیمایی اربعین بود. در واقع هیچگاه مجموعه‌های دانشجویی با این وفاق و وحدت گرد همدیگر جمع نشده بودند.

وی در ادامه تصریح کرد: دو استان جنوبی با مرکزیت دانشگاه‌های مادر استان در هماهنگی و برنامه‌ریزی راهپیمایی اربعین دانشجویان و دانشگاهیان سهم بیشتری داشته‌اند و مجموعه‌های مختلف در این دو دانشگاه به عنوان ستاد مرکزی حضور پیدا کردند.

دکتر غفاری همچنین به تشریح جزئیات برگزاری سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور پرداخت و گفت:‌این جشنواره ۲۶ و ۲۷ آبان ماه سال جاری در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود. در واقع تمامی دانشجویان کشور از وزارتخانه‌های بهداشت، علوم، دانشگاه آزاد و سایر دانشگاه‌ها در این جشنواره حضور پیدا می‌کنند و این جشنواره از دانشگاه‌ها آغاز شده و پس از برگزاری در سطح منطقه، برگزیدگان آن در دانشگاه‌های زیرمجموعه دو وزارتخانه علوم و بهداشت و همچنین دانشگاه آزاد به صورت جداگانه در سطح ملی به رقابت می‌پردازند.

معاون فرهنگی وزارت علوم همچنین به مهم‌ترین اهداف برگزاری سی و سومین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان و دانشگاهیان کشور اشاره کرد و گفت: گفتمان‌سازی در دانشگاه‌ها نقش برجسته‌ای در برگزاری این جشنواره دارد. در واقع ترویج آموزه‌های قرآنی به عنوان عنصر کلیدی این جشنواره در نظر گرفته شده است. باید تلاش کرد تا مفاهیم قرآنی در تمام زیرمجموعه‌های دانشگاهی درونی شده و علاوه بر در رفتار و سبک زندگی نسل جوان نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

دکتر غفاری درخصوص تعداد دانشجویان شرکت کننده در جشنواره فوق نیز گفت: تعداد شرکت کنندگان این  جشنواره از مرحله دانشگاهی تاکنون ۳۵۰ هزار نفر است که از این تعداد ۶۴۰ نفر برگزیده مرحله ملی وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد به شمار می‌روند که در سطوح مختلف به مرحله نهایی جشنواره قرآن و عترت راه پیدا کرده‌اند.

به گفته وی وزیر علوم، وزیر بهداشت، رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت‌الاسلام محمدیان رییس سابق این نهاد و مسئولانی از سایر دستگاه‌ها و نهادهای کشور برای حضور در اختتامیه سی و سومین جشنواره ملی قرآن و عترت دعوت شده‌اند.

دکتر غفاری خاطرنشان کرد: تنوع در بخش‌های مختلف جشنواره فوق یکی از ویژگی‌های بارز جشنواره امسال است. در واقع در جشنواره‌های ابتدایی بیشتر تمرکز بر بخش آوایی بود اما اکنون جشنواره در ۶ بخش پژوهشی، فناوری، ادبی، هنری، آوایی و معارفی برگزار می‌شود که البته هر کدام از این بخش‌ها زیرمجموعه‌های مختلفی نیز دارند.

معاون فرهنگی وزیر علوم خاطرنشان کرد: افرادی که در بخش قرائت، تحقیق و حفظ کل قرآن حائز رتبه‌های برتر در جشنواره ملی قرآن و عترت شوند، به بخش بین‌المللی که دو سال یک بار برگزار می‌شود، راه پیدا خواهند کرد.

وی همچنین درخصوص داوری آثار جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان و دانشگاهیان کشور نیز گفت: در داوری آثار این جشنواره از افراد برجسته حوزه‌های مختلف قرآنی استفاده شده است. در واقع این جشنواره از تنوع جمعیتی به لحاظ مذهبی، قومیت و جنسیت برخوردار است. در نتیجه در داوری آن حساسیت لازم به عمل آمده است.

به گزارش ایسنا، در ادامه مهندس عسکری درخصوص طرح نهضت رضوی دانشگاهیان نیز گفت: این طرح از ۵ سال پیش در وزارت علوم راه اندازی شده و تسهیلات حضور دانشجویان برای اعزام به مشهد مقدس را فراهم می‌کند.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از عناصر طرح نهضت رضوی بحث تشرف است که تاکنون ۷۰ هزار دانشجوی متقاضی از این طریق به مشهد مقدس عازم شده‌اند. همچنین طریق رضوی که در آن دانشجویان و دانشگاهیان به صورت پیاده‌روی به سمت مرقد امام در ایام شهادت آن حضرت عازم می‌شوند، نیز از دیگر طرح‌های مورد حمایت این معاونت است که البته دانشجویان متقاضی باید ابتدا از طریق دانشگاه‌ها برای حضور در پیاده‌روی رضوی ثبت نام کنند.

مهندس عسکری همچنین کانون‌های رضوی را از دیگر عناصر طرح نهضت رضوی عنوان کرد و گفت: بر این اساس کانون‌هایی توسط دانشجویان متقاضی در حوزه رضوی تاسیس می‌شود تا جریان نهضت رضوی در دانشگاه‌ها نهادینه شود که البته هزینه‌های آن از جانب خیرین و نهادهای مردمی تامین می‌شود و ستاد هزینه بسیار اندکی بابت آن پرداخت می‌کند.

مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم در پایان خاطرنشان کرد: جشنواره‌های رضوی از دیگر عناصر طرح نهضت رضوی است که در حال مذاکره با بنیاد امام رضا (ع)  هستیم که بتوانیم برنامه‌های مدونی با برگزاری این جشنواره‌ها داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha