• دوشنبه / ۱۷ دی ۱۳۹۷ / ۰۳:۰۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 97101608417
  • خبرنگار : 90089

یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع:

تضمینی برای کاهش قیمت خودرو وجود ندارد

ایران خودرو

یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: هدف خودروسازان از طرح فروش خودرو ۵ درصد کمتر از قیمت بازار آزاد این بود که سودی که تا دیروز به جیب دلال و واسطه سرازیر بود با ۵ درصد کمتر به جیب این شرکت‌ها سرازیر شود اما هیچ تضمینی وجود ندارد که خودروسازان، قیمت کارخانه‌ای خودرو را کاهش دهند.

عبدالله رضیان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در جلسات متعددی که با مدیران عامل سایپا و ایران‌خودرو داشتیم حرف این بود که در خودروهای پرتیراژ و کم تیراژ زیان‌های هنگفتی می‌دهند از این رو خواستار جلوگیری از تداوم زیان‌ها بودند.

نماینده مردم قائم‌شهر در مجلس ادامه داد: به همین دلیل دولت و مجلس پس از ارزیابی کردن شرایط و بازار در نهایت متقاعد شدند با قبول پیشنهاد فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار جلوی زیان خودروسازان را بگیرند.

وی متذکر شد: این در حالی است که نظر مجلس درباره خودروهای پرتیراژ این است که قیمت این خودروها توسط شرکت‌های خودروسازی نباید خیلی افزایش داده شود و به مصرف کنندگان آسیب وارد شود.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تشریح روند تاریخی درخواست خودروسازان برای فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار و دلایل قبول این پیشنهاد توسط دولت و مجلس، گفت: در پی نوسانات شدید نرخ ارز و افزایش شکاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد، خودروسازان بار دیگر پرونده قدیمی آزادسازی قیمت خودرو را باز کردند و خواستار عرضه قیمت ۵ درصد زیر قیمت بازار شدند که پس از کش و قوس زیاد و بررسی‌های فراوان توسط دولت و مجلس پذیرفته شد.

رضیان ادامه داد: بحث‌مان با شرکت‌های خودروساز این بود که اگر تقاضای بازار مصرف به خودرو توسط آنان به درستی پاسخ داده شود، فروش خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار «خوب» است اما مسئله دیگر خودروسازان این بود که بخش زیادی از تقاضای خودرو، کاذب است. آنان بر این نظر پافشاری داشتند که با عرضه خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار، تقاضای کاذب از بین می‌رود و مصرف کننده واقعی به بازار مراجعه می‌کند و بدین ترتیب التهابات بازار خودرو کاهش می‌یابد.

این عضو فراکسیون مستقلین مجلس مجلس ادامه داد: استدلال مدیران خودرویی این بود که با کاهشی شدن قیمت خودرو در حاشیه بازار، خودروسازان نیز قیمت را کاهش می‌دهند اما هیچ ضمانتی برای عملی شدن این وعده وجود ندارد و از آن گذشته هیچ دستگاهی نیست که تضمین دهد شرکت‌های خودروساز پای وعده خود می‌ایستند و در صورت کاهش قیمت در بازار آزاد، قیمت کارخانه را کاهش می‌ دهند.

وی بازار آزاد خودرو و تقاضای مصرف را پارامترهای موثر در عملکرد شرکت‌های خودروساز در کاهش قیمت کارخانه‌ای خودرو دانست و افزود: هدف خودروسازان این است که سودی که تا دیروز به جیب دلال و واسطه سرازیر بود با ۵ درصد کمتر به جیب خودشان سرازیر شود از آن گذشته هیچ ضمانت قطعی برای کاهش قیمت توسط خودروسازان وجود ندارد مگر از طریق منطق اقتصادی و مکانیزم عرضه و تقاضا به بیان روشن‌تر تنها راه کاهش قیمت خودرو توسط خودروسازان کاهش تقاضا و به دنبال آن کاهش قیمت در بازار آزاد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۰۷:۴۲

کلا ملتو گیر اوردین . حقوق و دست مزد پایین اجناس قیمت بالا دیگه به نابودی نزدیک شدیم

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۰۷:۴۴

... صاحب ندارد.

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۰:۰۹

یعنی هنوز کسی مانده که به ساز خودرو سازان حلبی ساز برقصد؟؟ یا کاسه ای زیر نیم کاسه حمایت بی حد از این ها هست؟؟؟

avatar
۱۳۹۷-۱۰-۱۷ ۱۴:۱۹

... وقتی خودروسازها تعطیل بشن و دوستان و اقواممون که توی زنجیره خودروسازی کار میکنن بیکار بشن و قیمت خودروها هم بالاتر بره و ارز مصرفی برای واردات خودرو هم بیشتر بشه و قیمت ارز هم باز بالاتر بره، شاید آقایون به این نتیجه برسن که موقع تصمیم گیری یکم دورتر رو هم نگاه کنن...