• چهارشنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97112412247
  • خبرنگار : 71402

سازمان ملل: توافق صلح شرق اوکراین اجرایی نشده است

سازمان ملل: توافق صلح شرق اوکراین اجرایی نشده است

مقام‌های سازمان ملل متحد اعلام کردند، یک توافق سال ۲۰۱۵ برای برقراری صلح در شرق ناآرام اوکراین عمدتاً اجرایی نشد و غیرنظامیان بیشترین بها را می‌پردازند و امسال بیش از ۳۳۰۰ تن کشته و ۳.۵ میلیون تن نیازمند دریافت کمک بشردوستانه هستند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد، الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در اوایل ۲۰۱۴ و حمایت از جدایی‌طلبان در شرق اوکراین موجب تحریک نیروهای دولتی اوکراین شد و سازمان ملل هم می‌گوید این کشمکش ۹۰۰۰ زخمی و ۱.۵ میلیون آواره هم بر جای گذاشته است.

میروسلاو ینکا، معاون دبیرکل سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت: مذاکره‌کنندگان پیشرفتی نشان نمی‌دهند و روسیه و اوکراین قادر نیستند یا تمایلی به توافق روی گام‌های اصلی رو به جلو ندارند یا از اجرای توافق ۲۰۱۵ بسیار منحرف شده‌اند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه و ولودیمیر یلچنکو، سفیر اوکراین یکدیگر را مقصر شکست اجرای این توافقی که در مینسک، پایتخت بلاروس به امضا رسید، می‌دانند. معاون دبیرکل سازمان ملل در امور روابط اروپایی تاکید کرد درگیری در شرق اوکراین تداوم دارد. او گفت: این درگیری در قلب اروپا همچنان قربانی می‌گیرد. از زمان آغاز این درگیری طرف‌های اصلی بارها مرتکب نقض آتش‌بس شدند و عمر این آتش‌بس‌ها کوتاه بوده است.

هیأت نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپایی در اوکراین گزارش داد، مواضع ارتش طرفین در منطقه موسوم به "خط تماس" به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند. استفاده از تسلیحات سنگین و استقرار آنها در نزدیکی خط تماس یک واقعیت است.

اورسلا مولر، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور کمک‌های بشردوستانه می‌گوید این درگیری مشکلات انسانی بی‌شماری ایجاد کرده است و اکثر ۳.۵ میلیون فردی که نیازمند دریافت کمک هستند سالخوردگان، زنان و کودکان هستند. او گفت: بسیاری برای دسترسی به مدارس، بیمارستان‌ها و سایر خدمات حیاتی با دشواری روبرو هستند. بسیاری از مردم شغل، خانه، اعضای خانواده و دوستانشان را از دست دادند. سازمان ملل امسال برای ۲.۳ میلیون تن درخواست ۱۶۲ میلیون دلار کرده است.

ارطغرل آپاکان، رئیس هیأت نظارت سازمان امنیت و همکاری در اوکراین در شورای امنیت گفت بسیاری از مردم در ایست‌های بازرسی در مناطق شرقی دونتسک و لوهانسک برای دریافت مستمری و دیدار با خانواده‌های جدا افتاده بر اثر این درگیری استفاده می‌کنند. به گفته او، از ماه دسامبر با ۱۴ مورد مرگ افراد از دلایل طبیعی حین انتظار در ایست‌های بازرسی روبرو شدند. اکثر آنها سالخورده بودند.

پیش از این نشست، هشت تن از اعضای اروپایی سابق و کنونی شورای امنیت با صدور بیانیه‌ای مشترک خواستار ارسال کمک‌های بشردوستانه به مناطق تحت کنترل دولت اوکراین شدند. آنها از روسیه خواستند تا فوراً تحریک این درگیری از طریق ارائه کمک مالی و نظامی به جدایی‌طلبان را متوقف کند و بار دیگر بر مخالفت خودشان با الحاق شبه جزیره کریمه تاکید کردند. آنها همچنین گفتند: ما متقاعد شده‌ایم که حل و فصل مسالمت‌آمیز این درگیری ممکن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha