• دوشنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۹:۲۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 97120602682
  • خبرنگار : 71129

ساکنان اوکیناوا به جابجایی پایگاه هوایی آمریکا "نَه" گفتند/دولت ژاپن نظرش تغییر نمی‌کند

ساکنان اوکیناوا به جابجایی پایگاه هوایی آمریکا "نَه" گفتند/دولت ژاپن نظرش تغییر نمی‌کند
پایگاه آمریکا در اوکیناوا

۷۲ درصد از ساکنان اوکیناوا در ژاپن در رفراندومی غیرالزام آور به جابجایی پایگاه هوایی آمریکایی رأی منفی دادند و آن را رد کردند اما دولت توکیو گفته که نظرش را در این باره تغییر نمی‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رأی منفی مردم اوکیناوا به این مساله، فشاری مضاعف بر دولت ملی ژاپن برای تغییر موضعش است که می‌خواهد پایگاه نظامی آمریکا را جابجا کند.

نتایج همه‌پرسی روز یکشنبه نشان می‌دهد که ۷۲ درصد از مردم این منطقه مخالف برنامه ساخت پایگاه هوایی جدید آمریکا در منطقه دفن زباله در "هنوکو" هستند با این حال دولت ژاپن گفته که با وجود این مخالفت مردمی، به برنامه خود ادامه می‌دهد.

این همه‌پرسی به صورت قانونی الزام آور نیست اما تأکیدی بر تمایلات مردم این منطقه درباره برنامه جابجایی این پایگاه هوایی آمریکایی محسوب می‌شود.

منطقه هنوکو جایگزین منطقه فوتنما در جزیره اوکیناوا می‌شود که جمعیت زیادی دارد و مدت‌هاست که مردم این منطقه بابت سر و صداهای ایجاد شده ناشی از برخاستن و فرود آمدن هواپیماهای نظامی آمریکایی و خطرات آن شکایت می‌کنند.

ارتش آمریکا ضمن امتناع از اظهارنظر درباره این همه‌پرسی اعلام کرد که توافق هنوکو برای امنیت منطقه‌ای ضرورت دارد.

در عین حال منتقدان می‌گویند که محیط زیست هنوکو شامل چند گونه دریایی از قبیل فیل دریایی و صخره‌های مرجانی به دلیل ساخت این پایگاه هوایی در معرض خطر قرار می‌گیرند.

بسیاری از مردم در اوکیناوا می‌خواهند فوتنما بسته شود اما بر این باور هم هستند که مابقی ژاپن باید در میزبانی نیروهای آمریکایی سهیم باشند.

دنی تاماکی، فرماندار اوکیناوا که این همه‌پرسی را به راه انداخته، گفت: نتایج باید مورد احترام قرار گیرند. این همه‌پرسی معنای مهمی دارد.

در همین حال، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن امروز (دوشنبه) به خبرنگاران گفت که دولت احساسات مردم اوکیناوا را درک می‌کند اما تاکید کرد که برنامه تغییری نمی‌کند.

وی ادامه داد، دولت توکیو مکرراً گفته که این برنامه جابجایی با وجود برگزاری این همه‌پرسی ادامه می‌یابد.

سخنگوی دولت ژاپن نیز بر دیدگاه آبه تاکید کرده و به خبرنگاران گفت که فوتنما همچنان خطرناک است و جابجایی به مکانی در نزدیکی آن ضرورت دارد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با تاماکی درباره فوتنما گفت‌وگو می‌کند.

گفتنی است، این همه‌پرسی بر اقدامات فرماندار اوکیناوا علیه پایگاه‌های آمریکایی می‌افزاید. این تحرکات نه تنها در میان ساکنان اوکیناوا طنین انداز شده بلکه سایر مناطق ژاپن و حتی جهان را نیز درگیر کرده است.

تاماکی گفته که امیدوار است که نتایج این همه‌پرسی را به اطلاع دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برساند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha