• چهارشنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۷ / ۰۹:۴۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 97120804065
  • خبرنگار : 71415

با اعلام نتایج رسمی

رییس جمهور نیجریه برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد

رییس جمهور نیجریه برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد

با اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری نیجریه رییس جمهور این کشور به عنوان برنده این انتخابات اعلام شده و دومین دور ریاست جمهوری خود را به دست آورد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، محمدو بوهاری، رییس جمهور نیجریه در کمپین انتخابات ریاست جمهوری این کشور از رای‌دهندگان خواسته بود تا شانس دیگری به او به منظور مقابله با فساد، ناامنی و وضعیت بد اقتصادی این کشور بدهند. با وجود آنکه بسیاری از مردم ناراضی نیجریه خواهان روی کار آمدن یک رییس جمهور جدید بودند، اما محمدو بوهاری، رییس جمهور و دیکتاتور نظامی سابق این کشور توانست در این انتخابات از شهرت فراوان خود در این کشور نفت‌خیز استفاده کند.

بوهاری امروز چهارشنبه در اظهاراتی در فاصله کوتاهی بعد از اعلام رسمی نتایج انتخابات ریاست جمهوری به همکارانش گفت، از بابت این پیروزی احساس "فروتنی عمیق" دارد.

او همچنین گفت که از بابت از دست رفتن جان دهها نفر در خشونت‌های مرتبط با این انتخابات متاسف است.

سه‌شنبه شب و بعد از رسیدن برتری محمدو بوهاری بر رقیب‌اش، آتیکو ابوباکار به چهار میلیون رای در حین شمارش آرا، حامیان بوهاری به خیابان‌های شهر ابوجا پایتخت نیجریه آمده و مسجل شدن پیروزی او را جشن گرفتند.

آتیکو ابوباکار، یک میلیاردر و معاون رییس جمهور سابق است که در جریان کمپین انتخاباتی وعده‌های فراوانی در راستای شعارش مبنی بر «نیجریه را دوباره کارآمد کنیم» داده بود.

براساس اعلام نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری، بوهاری ۱۵.۱ میلیون رای معادل ۵۵ درصد آرا را به دست آورده در حالی که ابوباکر ۱۱.۲ میلیون رای معادل ۴۱ درصد آرا را کسب کرده است.

همچنین مقامهای نیجریه اعلام کردند که متوسط شرکت رای‌دهندگان در سراسر نیجریه در این انتخابات ۳۵.۶ درصد بوده که نشان‌دهنده یک روند تنزلی است.

حزب ابوباکار در آخرین تلاش‌هایش برای جلوگیری از اعلام نتایج رسمی انتخابات ادعا کرد که اطلاعات این انتخابات دست‌کاری شده و تقاضای تکرار انتخابات در چهار ایالت از مجموع ۳۶ ایالت نیجریه را مطرح کرد. با این حال حزب بوهاری این اتهام‌ها را ناوارد دانست و از ابوباکار که از زمان برگزاری انتخابات در روز شنبه در انظار عمومی حضور نداشته خواست تا به شکلی شایسته شکست خود را در این انتخابات قبول کرده و کنار بکشد.

باباتونده فاشولا، سخنگوی کمپین انتخاباتی بوهاری گفت: بگذارید این کشور به حرکت خود به جلو ادامه دهد.

همچنین حمید علی، نماینده حزب حاکم در مراسم اعلام آرای انتخابات به خبرنگاران گفت: هر کسی که در یک انتخابات شکست می‌خورد همیشه شروع به شکایت‌کردن می‌کند.

این انتخابات نیجریه یک بار برای مدت یک هفته به تعویق افتاد و هنگام برگزاری انتخابات نیز تاخیرهای قابل توجهی در گشایش حوزه‌های انتخاباتی دیده شد. با وجود آنکه ناظران انتخاباتی فرآیند کلی انتخابات را صلح‌آمیز خواندند اما دست کم ۵۳ تن در حملات مرتبط با افراط‌گرایان وابسته به داعش در این کشور کشته شدند.

اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا ابوباکار مطابق با وعده‌اش شکست خود را قبول کرده یا نتایج انتخابات را به چالش خواهد کشید.

جان کمپبل، سفیر سابق آمریکا در نیجریه گفت: این انتخابات مشکل‌دار دلایلی کافی برای کاندیداها برای به چالش کشیدن آن در دادگاه‌ها می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha