• دوشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 97121306780
  • خبرنگار : 71049

همایش ملی دریای کاسپین (مازندران) و رژیم حقوقی حاکم بر آن

رئیس بنیاد ایران‌شناسی: باید مبانی حقوقی و تاریخی در تقسیمات خزر حفظ شود

رئیس بنیاد ایران‌شناسی: باید مبانی حقوقی و تاریخی در تقسیمات خزر حفظ شود

رئیس بنیاد ایران‌شناسی گفت: اگر بناست تقسیماتی در خزر انجام شود باید مبانی حقوقی و تاریخی مساله حفظ شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام خامنه‌ای در همایش ملی دریای کاسپین (مازندران)  و رژیم حقوقی حاکم بر آن تاکید کرد: هویت هر ملت به تاریخ آن ملت  و کشور وابسته است و باید به آن اهمیت داد.

وی درباره اهمیت نام دریای خزر گفت: دنیا آن را "کاسپین" می‌خوانند و اسامی زیاد دیگری برای آن در نظر گرفته می شود و ما در کشورمان از آن به عنوان "خزر" نام می بریم. به غلط یا از روی برخی سیاست ها به عمد، اقوامی بودند که نام این دریا را تغییر دادند و به نظرم نام "مازندران" بهترین نام است. در صحنه بین الملل اگر بخواهیم درست تعریف کنیم همان نام کاسپین خوب است.

وی ادامه داد: در عین حال نام کاسپین می تواند سندی باشد بر حقانیت ایران بر این دریا. اقوامی بودند در ایران معروف به "کاسپی" که نامی درست و تاریخی است. تا 2500 سال قبل و حتی در زمان فیثاغورث این اسم آشنا بوده است.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی درباره مبانی حقوقی و داخلی تسلط ایران بر دریای مازنداران گفت: در چارچوب قوانین بین‌المللی، دو قرارداد در زمان شوروی داریم؛ قراردادهای 1921 و 1940 که بعد از فروپاشی شوروی از بین نرفت و حق ایران بعد از این اتفاق بر اساس این قراردادها از بین نرفت. یعنی 50 درصد تمامی حقوق این دریا متعلق به ایران بود و باقی ماند.

خامنه ای اظهار کرد: ما در اصول حقوقی - اسلامی داریم که اگر در داشتن حق یا نداشتن آن تشکیک کنیم وضعیت قبل ملاک است و اگر این قاعده نباشد در حقوق بین الملل همه چیز به هم می خورد. امروز دنیا حق تاریخی را قبول دارد. غربی ها هر جا سر مساله ای اختلاف پیدا می کنند در مراجع قضایی قبول کردند که حق تاریخی لحاظ باید شود. در بحث خزر هم این حق باقی است و اگر بناست تقسیماتی در خزر انجام شود باید مبانی حقوقی و تاریخی مساله حفظ شود. من شنیده ام بر اساس قرارداد 1921 روسیه و ایران مالک همه چیز از جمله ثروت‌های زیر زمینی در خزر هستند اما ظاهرا الان این سهم تقسیم شده است. ما به اهمیت این دریا از جهات مختلف سیاسی و اقتصادی باید توجه کنیم اما باید به عزت و اقتدارمان در این دریا هم توجه کنیم.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی برای اولین بار ملت سر بر داشت و حق خودش را خواست و استکبار را داخلی و خارجی برانداخت. این عزت را نباید از دست داد. انقلاب اسلامی یک انقلاب شکمی نبود. بلکه فکری و انسانی بود و دنبال عزت و حقوق بشر بود و پیامش را هم به دنیا رسانده است. ملت ها پیرو سبک فکری انقلاب اسلامی هستند.
وی گفت: ما با دنیا زندگی می‌کنیم و باید از سرزمین، هوا، دریا و راه‌های‌مان به طور یکسان دفاع و حفاظت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha