• شنبه / ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98011705321
  • خبرنگار : 71415

برگزاری انتخابات پارلمانی در مالدیو

برگزاری انتخابات پارلمانی در مالدیو

انتخابات پارلمانی کشور مالدیو در حالی امروز شنبه آغاز شده که بسیاری از حامیان رئیس جمهور این کشور امیدوار هستند در نتیجه این انتخابات او بتواند بر اختلافات پیش آمده در ائتلاف تحت رهبری‌اش غلبه کند.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که این اختلافات تبدیل به مانعی برای تلاش‌های او در راستای بازیابی آزادی‌های سیاسی و مقابله با فساد در مالدیو شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، از اوایل امروز شنبه هزاران تن به منظور شرکت در انتخابات پارلمانی مالدیو در برابر حوزه‌های رأی‌گیری این کشور صف کشیدند. حزب دموکراتیک مالدیو متعلق به ابراهیم محمد صالح رئیس جمهور این کشور به دنبال کسب دست کم ۴۴ کرسی از مجموع ۸۷ کرسی پارلمان و متعاقب آن دستیابی به اکثریت لازم برای تصویب قوانین مدنظرش است. رئیس جمهور مالدیو به دنبال آن است که با پیروزی حزبش در این انتخابات بتواند وعده‌هایی که در زمان کمپین انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته میلادی داده بود عملی سازد.

در حال حاضر ائتلاف متعلق به وی ۵۲ کرسی در پارلمان دارد اما اخیراً یکی از شرکای ائتلافی او که ۲۲ کرسی در کنترل دارد، با یمین عبدالقیوم رئیس جمهور سابق این کشور هم پیمان شده است.

ابراهیم محمد صالح سال گذشته میلادی در انتخابات ریاست جمهوری توانست یمین عبدالقیوم را شکست دهد و این اتفاق تحولی جدید در مالدیو که همچنان سایه تهدید مربوط به گذشته دیکتاتوری خود را حس می‌کند رقم زد. یمین عبدالقیوم در دوره ریاست جمهوری خود اقدام به سرکوب آزادی بیان و به زندان انداختن رقبای سیاسی خود می‌کرد.

مالدیو در سال ۲۰۰۸ بعد از چند دهه حکومت دیکتاتوری تبدیل به یک دموکراسی چند حزبی شد.

صالح گزینه شماره دو حزبش برای ریاست جمهوری محسوب می‌شود زیرا محمد نشید رئیس جمهور سابق محبوب مالدیو در دولت یمین به زندان محکوم شد و واجد شرایط این که از سوی این حزب برای انتخابات کاندیدا شود نبود.

ابراهیم محمد صالح وعده اجرای اصلاحات، پایان دادن به اعمال نفوذ سیاسی بر دادگاه‌ها، پلیس و نظام اداری و بازپس‌گیری پول‌های دزدیده شده از سوی مفسدین را داده است.

سیاستمداران اپوزیسیون در مالدیو ائتلافی بزرگ تشکیل دادند تا دشمن مشترکشان یعنی یمین عبدالقیوم را شکست دهند. با این حال این ائتلاف خیلی زود دچار اختلاف شد و صالح به رغم تلاش‌های مکرر نتوانست تاییدهای لازم در پارلمان را برای تشکیل کمیسیون‌های مربوط به تحقیقات علیه فساد و تحقیق درباره ناپدید شدن یک خبرنگار و قتل یک وبلاگ نویس در زمان دولت یمین به دست بیاورد.

یمین در حال حاضر با اتهام فساد روبرو شده و در بازداشت خانگی به سر می‌برد و یک پرونده قضائی علیه او در دست رسیدگی قرار دارد.

عبدالرحیم عبدالله یک مقام حزب یمین عبدالقیوم گفت: اگر چه یمین در انتخابات امروز کاندیدا نشده اما بعد از انتخابات در خط مقدم سیاست قرار خواهد گرفت.

محمد نشید که بعد از انتخاب شدن صالح به ریاست جمهوری از زندان آزاد شد در انتخابات امروز برای یک کرسی کاندیدا شده است. بیش از ۲۶۴ هزار نفر واجد شرایط برای رأی دادن در این انتخابات و انتخاب کردن از بین مجموع ۳۸۶ کاندیدا برای ۸۷ کرسی پارلمان هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha