• یکشنبه / ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 98012510102
  • خبرنگار : 71560

بررسی سیلاب‌های اخیر کشور در مجلس

بدری: مجلس بدون مماشات و با قاطعیت با عاملان سیل برخورد خواهد کرد

بدری: مجلس بدون مماشات و با قاطعیت با عاملان سیل برخورد خواهد کرد

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه پیش‌بینی جدید بارش‌ها و انجام اقدامات لازم برای کاهش خسارات میسر بود، گفت: قطعاً وجود سوء مدیریت‌ها و عدم برنامه‌ریزی باعث افزایش حجم خسارات شده است و مجلس بدون مماشات و با قاطعیت با عاملان سیل برخورد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، صدیف بدری در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه گزارشی از بازدید میدانی اعضای کمیسیون عمران از مناطق سیل زده لرستان، خوزستان و ایلام بیان کرد: سنت تغییرناپذیر الهی بر رحمت بیکران استوار است. بعد از سالیان سال خشکسالی شاهد بارش‌های گسترده بودیم و عدم برنامه‌ریزی در این عرصه باعث شد تا این نعمت به آسیب و خسارت در کشور تبدیل شود. قطعاً مجلس با قاطعیت هر آنچه را که از تدبیر گذشته و منجر به عدم برنامه‌ریزی و خسارت شده است را بررسی کرده و با مقصران برخورد خواهد کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: براساس مأموریتی که صحن علنی مجلس به کمیسیون عمران داده بود اعضای کمیسیون از سه استان ایلام، خوزستان و لرستان بازدید کردند و بررسی میدانی را از مناطق سیل زده داشت و در هفته جاری نیز برای بازدید میدانی در گلستان حضور خواهیم یافت. سال آبی ۹۸-۹۷ یکی از پربارش‌ترین سال‌ها از نظر گستردگی مکانی است. در طول دوره‌های آماری نیز این حجم از بارش بی‌سابقه بوده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در ادامه تأکید کرد: حجم بارش‌ها ۱۸۱ درصد بیش از سال آبی قبل و ۴۶ درصد بیش از سال آبی در ۵۰ سال گذشته بوده است. از نظر علمی حجم بارش‌ها قابل پیش‌بینی دقیق بوده و انجام اقدامات به موقع می‌توانست از توسعه سیل جلوگیری کند.

وی در ادامه تأکید کرد: قطعاً وجود سوءمدیریت و اشکالات از سال‌های گذشته تا به امروز باعث این حجم از خسارات شده است. در خصوص پیش‌بینی خطر سیل و اعلام هشدارهای لازم سه وزارتخانه راه و شهرسازی، نیرو و کشور و سازمان هواشناسی مکلف هستند. سازمان هواشناسی وظیفه پایش مستمر شرایط اقلیمی و تهیه اطلاعات دقیق و ارائه آن‌ها را بر عهده دارد. وزارت نیرو نیز با به روز نگه داشتن اطلاعات حوزه‌های آبریز باید تدابیر لازم را اتخاذ کند. وزارت کشور نیز با ارائه هشدار به موقع باید از حجم خسارات بکاهد.

بدری افزود: فارغ از پیش‌بینی به موقع هواشناسی نکات مهمی در مقابله با سیل و کاهش خسارات حائز اهمیت است. به عنوان مثال در استان خوزستان به دلیل تجمع آب ناشی از بارندگی در استان‌های بالاتر و تغییر کاربری مسیل‌ها شاهد سیل بودیم. عدم لایروبی رودخانه‌ها در شهرستان آق‌قلا از دلایل وقوع سیل بود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در ادامه بیان کرد: عدم وجود شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی از دلایل اصلی افزایش خسارت است. مجلس برای حفظ حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها قوانینی تدوین کرده است. از سوی دیگر وقوع خشکسالی‌ها و کم‌آبی پی‌درپی باعث شد تا رعایت حریم رودخانه‌ها و جلوگیری از ساخت و ساز در مجاورت آن‌ها کم اهمیت شده و در هنگام بارش‌های شدید با مشکل روبرو شویم.

وی در پایان گفت: از سوی دیگر بارش‌های اخیر با دوره بازگشت حدود ۵۰ ساله اتفاق افتاده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha