• یکشنبه / ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۰۳:۴۵
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98013113808
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

بارش‌های اخیر، بی‌سابقه نیست/اعلام شرایطی که موجب ریزش بارش‌های سنگین در ایران می‌شود

بارش‌های اخیر، بی‌سابقه نیست/اعلام شرایطی که موجب ریزش بارش‌های سنگین در ایران می‌شود

استاد گروه جغرافیای طبیعی دانشکده علوم جغرافیا و برنامه‌ریزی دانشگاه اصفهان گفت: بارش‌های اخیر بی سابقه نبوده و در هفتاد سال گذشته نمونه‌های مشابهی را همچون طغیان زاینده‌رود در سال 1333 دارد.

سید ابوالفضل مسعودیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: میانگین روزانه بارش ایران حدود ۰.۷ میلی‌متر است. در عین حال تنها در پنج درصد از موارد میانگین بارش روزانه بر روی ایران از سه میلی متر فراتر می‌رود. با توجه به مساحت ایران این مقدار بارش معادل حدود پنج میلیارد مترمکعب آب است. برای آنکه میانگین بارش روزانه ایران از سه میلی متر فراتر رود، لازم است در ترازهای مختلف جو شرایط مناسب همزمان فراهم شود.

این استاد هواشناسی ترازهای مختلف جو را در ترازهای ۳۰۰، ۵۰۰ و ۸۵۰ هکتوپاسکال دانست و در تشریح این شرایط مناسب گفت: باید در تراز ۳۰۰ هکتوپاسکال یعنی ارتفاع حدود هفت تا هشت هزار متری نیمه خروجی رودباد بر روی ایران قرار گیرد. نقش این رودباد آن است که با ایجاد واگرایی، هوایی که در ترازهای پایین بر اثر همگرایی موجب افزایش فشار می‌شود را به بالا مکش کرده و استمرار سامانه کم فشار ترازهای پایینی را تضمین می‌کند.

مسعودیان ادامه داد: باید در تراز ۵۰۰ هکتوپاسکال یعنی ارتفاع حدود پنج تا شش هزارمتری نیمه شرقی ناوه بادهای غربی بر روی ایران قرار گیرد. این ناوه نیز عملکردی همانند روباد فراز خود دارد و با مکش هوا به سوی بالا پرشدن سریع کم فشار زیر خود را به تعویق می‌اندازد.

وی افزود: باید در تراز ۸۵۰ هکتوپاسکال یعنی ارتفاع حدود هزار تا دو هزار متری دو جریان برقرار باشد؛ یکی جریان هوای سرد و خشک از شمال غرب و دیگری جریان هوای گرم و مرطوب از روی دریای عرب. این دو توده هوا در ایران با هم برخورد کرده و موجب جبهه‌زایی و در نتیجه ناپایداری و صعود و تشکیل ابر و بارش می‌شوند.

میانگین شرایط جوی در زمان بارش‌ها

استاد گروه جغرافیای طبیعی دانشکده علوم جغرافیا و برنامه‌ریزی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: مجموع این شرایط موجب ریزش بارش‌های سنگین در ایران می‌شود و بارش‌های اخیر نیز با همین سازوکار پدید آمده‌اند. نمونه این بارش‌ها بارها در طی هفتاد سال گذشته که اندازه‌گیری‌های هوا در ایران انجام می‌شود، رخ داده است. در سال ۱۳۳۳ (طغیان زاینده رود)، سال ۱۳۳۵، سال ۱۳۵۸، سال ۱۳۹۱، سال ۱۳۹۴ (سیلاب‌های آبان ماه ۱۳۹۴ در نقاط مختلف کشور مانند ایلام، خراسان، کرمان و هرمزگان)، سال ۱۳۹۵ (سیلاب‌های بهمن ماه ۱۳۹۵ مثلاً در شیراز و جهرم) نمونه‌هایی از این بارش‌ها است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۲-۰۱ ۱۵:۲۱

برخلاف نظر این مقاله و بدلایل بسیار ، هم سیل های اخیر و هم بارش های منتهی به این سیل ها کاملا بی سابقه بوده اند

avatar

در مناطق سیلزده ، در چند سال گئشته خشکسالی های بسیار شدیدی وجود داشته است. بر اثر آن خشکسالی ها زمین و خاک آن مناطق بشدت خشک شد و رطوبت ذاتی خود را از دست داد. و حباب های هوا جایکزین رطوبت ذاتی خاک و زمین آن مناطق شد در نتیجه خاک و زمین آن مناطق بشدت سست و پوک شد و بر اثر بارش های زیاد اخیر دچار فرسایش و شسته شدن و رانش و سیل شد

avatar

بارش های منجر به سیلهای اخیربخصوص در لرستان ، براثر تاثیر سیستم جت استریم بر رطوبت دریای مدیترانه بوده است. سپس این توده هوای مرطوب باید در طی مسیر خود از مناطق غربی کشور به سواحل جنوبی خزر می رسید، سپس با عبور از دریای خزر به غرب قزاقستان میرسید. آنچه غیر طبیعی است این است که عمده بارشها در مناطق غربی کشور بوده ، در حالیکه طبق الگوی ذکر شده می بایست عمده بارش ها در سواحل جنوبی خزر بخصوص گیلان میبود که اینطور نشد. دلیل این قضیه چیست ؟ پاسخ این قضیه بسیار مهم است

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۰۱ ۱۵:۵۵

احتمال زیاد و جود دارد که در مناطق غربی و جنوب غربی کشور با استفاده از روش هایی نظیرارسال اشعه های یونی ، پرتوهای باردار و میدانهای مغناطیسی در کنار استفاده از مواد شیمیایی ، سعی شده با تاثیر این موارد بر ابرها و توده های هوای مرطوب عبوری از آن مناطق ، بارش هایی اضافه بر بارش طبیعی آن مناطق بدست آید، که این بارشها ناخواسته منجر به سیل شد

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۰۱ ۱۶:۰۰

این دانشمند دانمارکی عقیده دارد ذرات و پرتوهای باردار کیهانی مهمترین نقش را در تشکیل هسته های اولیه ابرها دارند احتمالا در سیل اخیر با همین الگو سعی شده با ارسال پرتوهای باردار ، فرایند تشکیل ابر از توده های هوا تسریع شود آنگاه با استفاده از مواد شیمیایی تخلیه زودهنگام رطوبت ابرهایی که بدین طریق تشکیل شدند صورت بگیرد

avatar

بحث در باره اینکه بارورسازی ابرها نقشی در بارش های اخیرداشته یا نداشته است ، از اساس یک مغلطه و عوامفریبی است ، چه از طرف کسانی که آن را مطرح و چه کسانی که آن را رد کرده اند.چون اصلا ابرهای موجود در بارش های سیلهای اخیر خودشان بطور طبیعی بارور بودندو به شدت هم بارور بودند پس چه نیازی داشتند که دوباره بارور شوند؟؟؟!!! همانطور که گفته شد روشهای مغناطیسی و الکتریکی و پرتو های باردار و روش های شیمیایی منجر به افزایش بارشهای مذکور از ابرهایی شدند که خودشان بطور طبیعی بشدت بارور بودند و نیازی به باروری مجدد نداشتند.

avatar

نکته مهم این است که بارش های مصنوعی ذکر شده در مدت زمان های بسیار کوتاهی رخ دادند، نمونه بارز آنها بارشها در سیل شیراز بود که مدت زمان آن بارش حتی از نیم ساعت هم کمتر بود.با استفاده از روش های مصنوعی ذکر شده ،و بعلت سرعت بالای پرتوهای یونی و امواج مغناطیسی بکار رفته ، که تقریبا معادل سرعت نور هستند ، ابرها و توده های هوا بسرعت باصطلاح چلانده یا دوشیده شدند ، بدون آنکه در میزان کلی بارش ها تغییر چندانی رخ داده باشد. یعنی اینکه اگر از این روش های مصنوعی استفاده نمی شد ، بارش ها در مدت زمان های بسیار بیشتری رخ میداد ولی حجم بارش دریافتی همان مقدار یا بیشتر میشد و احتمالا سیل های کمتری هم رخ میداد یا اصلا سیل بوقوع نمی پیوست که دلیل آن در کامنت بعدی توضیح داده میشود

avatar
۱۳۹۸-۰۲-۱۵ ۱۵:۱۰

بنده شهروند عامی با سواد عامی هستم. اگر همچین تکنولوژی ای در اختیار هست در ادلب و جولان و اسرائیل پیاده بشه داعش و اسرائیل یه شبه پاک میشه. دیگه اس سیصد چهارصد نمیخواد!

avatar

همانطوریکه در کامنت قبلی گفته شد بارش های منتهی به سیل های اخیر عمدتا در مدت زمانی کوتاه و به مقدار زیاد رخ دادندکه همین حجم زیاد بارش در مدت زمان خیلی کوتاه عامل اصلی وقوع سیل شد.. برای توضیح مطلب یک مثال ساده میزنم. استخری را در در نظر بگیرید که مدتهاست تمیز نشده و در کف آن گل و لای و خاک و سنگریزه زیادی وجود دارد. فرض کنید در کنار استخر تانکر بزرگی از آب نیزوجود دارد که حجم آن از حجم استخر خیلی بزرگتر است. حال اگر آب تانکر را یکباره و بسرعت زیاد در درون استخر تخلیه کنیم مشخص است که مجراها و منافذ خروجی آب در کف استخر بر اثر گل ولای و سنگریزهای موجود درکف استخر مسدود میشوند و استخر پر از آب میشود و همینطور پر از آب باقی می ماندو آبی از آن خارج نمیشود. ولی اگر ما از ابتدا آب تانکر را به آهستگی و در مدت زمانی خیلی زیاد درون استخر تخلیه میکردیم ، قطعا مجراهای خروجی استخر دجار انسداد و گرفتگی نمی شدند یا اینکه انسداد خیلی کمتری دراین مجراها بوجود می آمد و آب از این مجرا ها به خارج از استخر منتقل می شد ، و استخر پر از آب نمی شد یا اینکه مقدار آب بجا مانده در استخر خیلی کمتر از حالت قبلی میشد.

avatar

حال اگر در عالم واقع ما آن استخرکامنت قبلی را به مناطق سیل زده ومجراهای خروجی استخر را به منافذ و مجراهای درونی زمین که به سفره های آب زیرزمینی راه دارند، و آن تانکر را به ابرها و توده های هوای عبوری از بالای مناطق سیلزده تشبیه کنیم، میتوانیم اینطور برداشت کنیم که در زمان عبور ابرها و توده های هوای مرطوب از بالای آن مناطق ، با استفاده ار روش های مصنوعی ذکرشده ، رطوبت آن ابرها و توده های هوا با شیوه های مصنوعی ذکر شده بسرعت و در حجم زیاد تخلیه شد و باصطلاح ابرها و توده های هوای عبوری بسرعت بطور مصنوعی چلانده یا دوشیده شدند و درنتیجه حجم بسیار زیادی از آب باران در مدت زمانی خیلی کوتاه در آن مناطق فرود آمد ، و با توجه به خشکی و پوکی خاک و زمین ناشی از خشکسالی های شدید قبلی ، زمین و خاک بسرعت توسط این حجم عظیم آب که با سرعت زیاد از آسمان آمد شسته شد و گل و لای فراوان ناشی از شسته شدن سریع خاک و زمین ، بسرعت درمیان مجراها و حفره ها و منافذ مابین زمین و سفره های آب زیر زمینی نفوذ کرد ، در نتیجه بر اثر گرفتگی و انسدادمنافذ و مجراهای ما بین سطع و عمق زمین و سفره های خالی آب زیر زمینی بر اثر گل و لای زیاد ، آب نتوانست به عمق زمین و به درون سفره های آب زیر زمینی نفوذ کند و در روی سطح زمین باقی ماند و منجر به سیل های بزرگ شد ----اما اگر از ابتدادستکاری های مصنوعی در روی ابرها و توده های هوای آن مناطق صورت نمی گرفت وبطور طبیعی آن حجم عظیم باران مدت زمانهای طولانیترو بشکل طبیعی فرود می آمد ، در نتیجه آب باران به آهستگی به عمق زمین نفوذ میکرد و مجراها و منافذ درونی زمین بر اثر گل و لای دچار انسداد و گرفتگی نمی شدند یا اینکه دچار انسداد کمتری می شدند ، و آب حاصل از باران هم به آهستگی به عمق زمین و به درون سفره های زیر زمینی نفوذ میکرد و در سطح زمین باقی نمی ماند و سیلابی هم بوقوع نمی پیوست ، یا اینکه سیلها بسیار کوچکتر میشدند.

avatar

بطور خلاصه میتوان گفت تغییرات مصنوعی آب و هوایی در سال های گذشته باعث خشکسالیهای شدید و خشک و پوک شدن شدید خاک و زمین در مناطق سیلزده فعلی شد. در ادامه کار باز هم تغییرات مصنوعی آب و هوایی به نوعی دیگربمیدان آمد ، و باعث افزایش شدید بارش دریک مقطع زمانی خیلی کوتاه در مناطق سیلزده شد ، این افزایش شدید بارش در مدت زمان خیلی کوتاه ، باعث شسته شدن شدید خاک و زمین های خشک قبلی شد ، و گل و لای بسیار زیاد حاصل از آن بسرعت در منافذ و مجراهای مابین زمین و سفره های زیرزمینی رسوخ کرد و آنها را مسدود کرد ، وبدین دلیل آب بسیاری روی زمین باقیماندکه نتوانست به عمق زمین نفوذ کند ، که منجر به سیل شد