• سه‌شنبه / ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98032109292
  • خبرنگار : 71415

پارلمان کلمبیا به دلیل رسوایی اخیر در ارتش به وزیر دفاع کارت زرد نشان می‌دهد

پارلمان کلمبیا به دلیل رسوایی اخیر در ارتش به وزیر دفاع کارت زرد نشان می‌دهد

مجلس نمایندگان کلمبیا در پی مطرح شدن رسوایی در ارتش این کشور از بابت دستور مقام‌ها به "دو برابر کردن تعداد کشته‌ها، بازداشتی‌ها و تسلیمی‌ها" به هر قیمت ممکن در مأموریت‌های مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی و مجرم، فرآیند اخطار دادن به وزیر دفاع را به جریان انداخته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، اخیراً فاش شد که ارتش کلمبیا سال جاری میلادی به فرماندهان خود دستوراتی را داده که به موجب آنها سوءاستفاده‌های حقوق بشری را تشویق کرده است و این موضوع با انتقاد سراسری روبه‌رو شد.

مجلس نمایندگان کلمبیا از روز دوشنبه جلسات مربوط به دادن اخطار به گیلرمو بوترو، وزیر دفاع این کشور را به جریان انداخته و این اتفاق سه هفته بعد از آن می‌افتد که روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد، رهبران ارتش کلمبیا به فرماندهان آن دستور داده‌اند که "نتایج" مربوط به مأموریت‌های نظامی مقابله با گروه‌های تبهکار، شبه‌نظامی و چریکی را در عمل "دو برابر" از آن چیزی که می‌تواند شود رقم بزنند و این به معنی آن بوده که این مقامات مجبور می‌شدند تعداد کشته‌های این مأموریت‌ها را بعضاً با تشدید تلفات غیرنظامیان افزایش دهند.

ظاهراً این دستور نگرانی‌های فرماندهان ارتش را افزایش داد و برخی از فرماندهان ارشد گفتند که این فشارها برای دو برابر کردن "نتایج" این مأموریت‌ها به معنی افزایش حملات و آمار بالای تلفات غیرنظامیان بوده در حالی که حتی تا قبل از آن هم برخی از تلفات مأموریت‌ها مشکوک بودند.

در اواسط دهه ۲۰۰۰ نیز هزاران قتل غیرقانونی مشابه در کلمبیا رخ داد.

لوییس آلبرتو آلبان، یک رهبر سابق چریکهای "فارک" که اکنون نماینده کنگره است گفت: دستوراتی وجود دارند که علنی شده‌اند و ما را از بابت این که داریم دوباره به زمانهای گذشته و تمام شده برمی‌گردیم به وحشت انداخته‌اند.

آلبان در جریان جلسه مناظره در کنگره گفت: از زمان امضای توافق صلح دولت کلمبیا با شورشیان فارک تاکنون بیش از ۱۳۰ تن از اعضای این شورشیان کشته شده‌اند که برخی از آنها به دست ارتش بوده است.

کاترین میراندا یک قانونگذار حزب ائتلاف سبز گفت: گزارش نیویورک تایمز به روشنی نشان داد که مابه ورطه سیاستهایی افتاده‌ایم که موجب تشویق اعدام‌های فراقانونی می‌شوند.

او گفت که افشاگران مربوط به گزارش نیویورک تایمز مثل او مخالفان دولت محسوب نمی‌شدند بلکه صرفاً مقام‌های ارشد خود ارتش بودند و این خود ارتش است که می‌گوید ما احتمالاً با "نتایج ساختگی" روبه‌رو هستیم.

افسران بلندپایه‌ای که با نیویورک تایمز مصاحبه کردند، نسخه‌هایی از دستورات صادر شده به آنها را نشان دادند. در این دستورات از آنها خواسته شده که در عملیات‌هایشان باید تعداد تسلیم شدگان و بازداشت شده‌ها و کشته شدگان را دو برابر کنند و استانداردهای مربوط به این عملیات‌ها را کم رنگ تر سازند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha