• پنجشنبه / ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۶:۴۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 98032310683
  • خبرنگار : 71567

افتتاح اولین قطب زبان‌شناسی ایران در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

افتتاح اولین قطب زبان‌شناسی ایران در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

در مراسم افتتاح اولین قطب زبان‌شناسی ایران در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از نسخه ارتقا یافته پایگاه داده‌های زبان فارسی نیز رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، دکتر برومند معاون پژوهشی وزارت علوم در حاشیه همایش سراسری «برنامه ریزی زبان در ایران» گفت: بنده زبان را مثل یک موجود زنده می دانم که مثل همه موجودات زنده طفولیت دارد، رشد می‌کند، مورد تهاجم قرار می‌گیرد، با زبان‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کند، گونه‌های قابل انقراضی دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: زبان در طول تاریخ به بسیاری از مسائل پاسخ می‌دهد و در خدمت محققان است و در تعاملات اجتماعی ما و مباحث قومی ما اثر می‌گذارد.

دکتر برومند تأکید کرد: باید نقشه راه و حوزه‌های کاری مشخص شود که چه مسیری را طی کنیم. زبان می‌تواند تعامل بین سیاستمداران را بیشتر کند.

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: ما باید به دنبال این باشیم که سازوکاری راه بیندازیم و حوزه‌های پشتیبانی آن مشخص باشد و حرکت جدیدی انجام دهیم. ما باید بدانیم میراث فرهنگی ایران فقط بناهای گذشته و تخت جمشید نیست، بلکه میراث فرهنگی ما، فرهنگ ماست و ابزاری که آن را انتقال می‌دهد یعنی زبان نیز است. شما استادان رشته زبان‌شناسی هستید که باید نحوۀ حراست از زبان رسمی کشورمان یعنی زبان فارسی را روشن کند.

دکتر برومند طی سخنانی گفت: لازم است پژوهشگاه در مراکز صنعتی حضور یابد و از نزدیک با مشکلات و نیازهای آنها آشنا شود. این حضور و گفتگو می‌تواند باعث افزایش تعامل و آگاهی آنها از توانایی‌های حوزۀ علوم انسانی شود تا در آینده، اهالی صنعت بیش از پیش برای حل مشکلات خود به علوم انسانی و پژوهشگران و دانشمندان این حوزه مراجعه کنند.

در ادامه مصطفی عاصی رئیس پژوهشکده زبان شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات نیز به صورت ویژه از حمایت‌های دکتر برومند تشکر کرد و گفت: زبان فارسی یکی از معدود زبان‌های دنیاست که ظرفیت و قوام بالایی دارد. زبان‌شناسی پیکره‌ای و پیکره‌های تهیه شده در پژوهشگاه علوم انسانی می‌تواند یکی از مهمترین منابع پژوهش برای پژوهشگران سراسر دنیا باشد ودر پیکرۀ ارائه شده در پایگاه داده‌های زبان فارسی در پژوهشگاه انواع گونه‌های نوشتاری، رسمی، ادبی، روزنامه‌ای، محاوره‌ای و.... از زبان فارسی به صورت رایگان در دسترس همگان قرار دارد.

دکتر قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در سخنانی با اشاره به برگزاری باشکوه همایش‌های ملی متعدد در این حوزه و به ویژه همایش «ارتباط علوم انسانی و صنعت» در سال گذشته، نشست‌ها و فعالیت‌های مداوم و پیگیرانۀ پژوهشگاه در این زمینه، به ویژه رونق تولید، گفت: پژوهشگاه در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب قدم‌های بزرگی برداشته است و طرح‌های مهمی را در دست اقدام دارد تا نیازهای مراکز صنعتی در زمینۀ تعامل با علوم انسانی را برطرف کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha