• یکشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98052713067
  • خبرنگار : 71415

کمک‌ مصر به چین برای بازداشت اویغورهای ساکن تبعید

کمک‌ مصر به چین برای بازداشت اویغورهای ساکن تبعید

عبدالمالک عبدالعزیز، یک دانشجوی اویغور زمانی از سوی پلیس مصر با دستبند و چشم‌بند دستگیر شد، وقتی آنها چشم‌بند او را برداشتند، از مشاهده اینکه مقام‌های چینی مشغول بازجویی از او در بازداشتگاه مصر هستند، تعجب کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، عبدالعزیز را در روز روشن و در زمانی که پیش دوستانش بود دستگیر کرده و به بازداشتگاه پلیس قاهره منتقل کردند و در آنجا مقام‌های چینی از او درباره اینکه در مصر چه کارهایی انجام داده، بازجویی کردند.

سه مقام به زبان چینی با او صحبت کردند و او را با اسم چینی‌اش و نه با اسم اویغورش خطاب قرار دادند.

عبدالعزیز که ۲۷ سال دارد در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه درباره جزئیات زنجیره بازداشت‌های بالغ بر ۹۰ اویغور در سال ۲۰۱۷ در مصر گفت: آنها هرگز نام‌هایشان را نگفتند و مشخص نکردند که دقیقا چه کسانی هستند.

عبدالعزیز یکی از این بازداشتی‌ها است که اکثرا در یک بازه سه روزه در اولین هفته ماه ژوئیه ۲۰۱۷ بازداشت شدند. او در آن زمان دانشجوی دانشگاه اسلامی الازهر مصر بود.

عبدالعزیز خاطرنشان کرد: ماموران پلیس مصر گفتند دولت چین می‌گوید شما تروریست هستید اما گفتیم که ما فقط دانشجوی دانشگاه الازهر هستیم.

چین یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در مصر است و پول‌های زیادی را در پروژه‌های بزرگ زیرساختی این کشور همچون ساخت یک پایتخت اداری جدید در شرق شهر قاهره صرف کرده است. تجارت میان دو کشور سال گذشته میلادی به رکورد بالای ۱۳.۸ میلیارد دلار رسید.

تنها سه هفته پیش از این یورش‌ها برای بازداشت، مصر و چین یک یادداشت تفاهم همکاری امنیتی با تمرکز بر مبارزه با تروریسم امضا کردند.

عبدالعزیز که از نامی مستعار برای حفظ امنیتش در این مصاحبه استفاده کرده، می‌گوید بعد از چند روز بازجویی شدن در بازداشتگاه شماره دو پلیس در شهر نصر واقع در حومه قاهره، به زندان طره، یکی از بدنامترین زندان‌های مصر منتقل شد.

او بعد از ۶۰ روز بازداشت در آنجا، آزاد شد و از مصر فرار کرده و در اکتبر ۲۰۱۷ به جهت دریافت پناهندگی به ترکیه رفت؛‌ کشوری که میزبان جمعیت قابل توجهی از مهاجران اویغور است.

شمس الدین احمد، ۲۶ ساله یکی دیگر از این اویغورها است که در چهارم ژوئیه ۲۰۱۷ در شهر نصر و در مقابل مسجد موسی ابن نصیر دستگیر شد.

در همان ماه پدر او در استان سین‌کیانگ چین هم ناپدید شد.

او بیان کرد: من هنوز نمی‌دانم او زنده است یا مرده.

او تعریف کرد که در زمان بازداشتش، چند خودروی ون مشکی بدون هیچ گونه علامت و نشانه‌ای در آن محل حضور داشتند و بعد از پایان نماز عصر، حدود پنج مامور پلیس شروع به دستگیر کردن چند نمازگزار اویغور کردند.

احمد را نیز به زندان طره منتقل کردند؛‌ زندانی که میزبان تعداد زیادی از زندانی‌های سیاسی سرشناس در مصر بوده است.

او اظهار کرد: زمانی که به آنجا رسیدم بسیار احساس نگرانی داشتم. آنجا بسیار تاریک بود. با خودم فکر می‌کردم چطور قرار است از اینجا بیرون برویم؟

احمد ادامه داد: من نگران بودم که مصری‌ها ما را تحویل مقام‌های چینی بدهند.

اویغورها به دو گروه حدودا ۴۵ تا ۵۰ نفری تقسیم شدند و چندین هفته در سلول‌های این زندان به سر بردند.

دو هفته قبل از آزادی، این اویغورها و دیگر مسلمانان چینی از تبارهای مختلف را به سه گروه تقسیم کردند و به آنها به صورت کد رنگ‌هایی را مشخص کردند.

رنگهای قرمز،‌ سبز یا زرد را برای وضعیت‌های استرداد، آزادی یا بازجویی بیشتر تعیین کرده بودند.

احمد اظهار کرد، نگهبانان زندان مصر تعدادی از این زندانیان را با دستبند و چشم‌بند وارد این ون‌ها کرده و به پاسگاه‌های پلیس فرستادند.

او طی ۱۱ روز حضورش در بازداشتگاه پلیس تجربه بازجویی سه مقام چینی را از خود به ویژه در مورد پدرش داشت.

او ادعا کرد: آنها می پرسیدند پدرت کجاست و چطور برات پول میفرستد؟

احمد جزو گروه سبزها بود، به این معنی که قرار است آزاد شود. او اوایل اکتبر ۲۰۱۷ به استانبول فرار کرد.

عبدالولی ایوب، یک اویغور مستقر در نروژ و زبانشناس که درباره وضعیت جامعه اویغورها در مصر تحقیق کرده تایید کرد که روایت‌های مشابهی را از چند بازداشتی اویغور دیگر شنیده است.

او خاطرنشان کرد: تاکتیک‌های اجرا شده در قبال آنها مشابه با تاکتیک‌های اجرا شده در کمپ‌های نگهداری اویغورها در چین بودند. از نظر من این یک تصادف نیست. مقام‌های چینی حتی همان سه رنگی که برای گروه‌های اویغور در داخل چین استفاده کرده بودند برای این بازداشتی‌ها استفاده کردند.

آدریان زنتس، یک محقق مستقل در آلمان که به ترسیم نقشه‌های کمپ‌های نگهداری اویغورها در سین‌کیانگ پرداخته گفت: رویکرد جدید چین در بازتعریف حقوق بشر بر مبنای توسعه اقتصادی مناسب حال بسیاری از کشورها است.

وی با اشاره به همکاری‌های امنیتی چین و مصر خاطرنشان کرد: کشوری که به چین در این زمینه اهرم زیادی را بدهد می‌تواند در ازایش امتیازهای چشمگیری را دریافت کند.

وزارت کشور مصر و سفارت چین در شهر قاهره به درخواست خبرگزاری فرانسه برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

احمد حافظ، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر در پاسخ به پرسشی درباره استرداد کردن اویغورها از سوی مصر در سال ۲۰۱۷ گفت: مصر کسانی را که بیش از مدت زمان ویزایشان در کشور بمانند از جمله چینی‌ها و همین طور اتباع دیگر، اخراج می‌کند.

او به سوال خبرگزاری فرانسه درباره بازداشت شصت روزه این اویغورها در مصر پاسخ نداد.

دارن بایلر، یک کارشناس مردم شناسی در دانشگاه واشنگتن اظهار کرد: تلاش‌های مشابهی از سوی مقام‌های چینی در تایلند و جاهای دیگر انجام شده تا این اویغورهای ساکن تبعید به چین مسترد شوند.

وی اضافه کرد: این خودمختاری که مقام‌های چین در عملکردشان در مصر نشان دادند بی‌سابقه است.

ایوب،‌ زبانشناس اظهار کرد: برای اویغورها این یک کابوس است که کشور برادر مسلمانی از مقام‌های چینی دعوت کند که از آنها بازجویی کنند. آنها اعتقاداتشان را از دست داده‌اند و در تبعید دچار بدبینی و پارانویا شده‌اند.

عبدالعزیز خودش را خوش شانس می‌داند اما همچنان به سرنوشت اویغورهای دیگری که از سوی مصر اخراج شدند فکر می‌کند.

وی اظهار کرد: سال‌ها می‌شود که خبری از آن استرداد شده و خانواده‌هایشان ندارم. ما چیزی درباره آنها نمی‌دانیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha