• یکشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 98060301306
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

گزارشی از اولین روز برگزاری همایش ملی عناب؛

از پیام وزیر علوم تا دریافت ۹۳ مقاله

از پیام وزیر علوم تا دریافت ۹۳ مقاله

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در قالب پیامی گفت: در کشور گونه‌ها و ارقام زیادی از محصولات مختلف باغی داریم که در نوع خود منحصر به آب و هوای خاص و در مناطق ویژه است که می‌توانیم ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی خوبی را برای تولید در مناطق مختلف فراهم کنیم.

به گزارش ایسنا، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، امروز ۳ شهریورماه جاری با صدور پیامی به اولین همایش ملی عناب، اظهار کرد: برگزاری همایش‌ها و سمپوزیوم‌های علمی در رابطه با محصولات مهم کشاورزی از جمله گونه‌های بومی، در مناطق مختلف کشور کار پسندیده‌ای است.

وی افزود: در کشور گونه‌ها و ارقام زیادی از محصولات مختلف باغی داریم که در نوع خود منحصر به آب و هوای خاص و در مناطق ویژه است که می‌توانیم ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های اقتصادی خوبی را برای تولید در مناطق مختلف فراهم کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: محصولی مانند عناب که این نشست علمی برای بررسی مسائل حول این رقم مهم گیاهی تشکیل شده به عنوان یکی از اقلام ویژه در مناطق مختلف کشور شناخته می‌شود، خصوصا در استان خراسان جنوبی که تولید این محصول در شهرهای این استان صورت می‌گیرد.

غلامی بیان کرد: نزدیک به ۹۴ درصد تولید عناب کشور مربوط به این منطقه است و در دنیا کشورهای مختلفی از جمله کشور چین به این محصول توجه دارند.

وی با بیان اینکه بررسی مسائل عناب بسیار مهم است، یادآور شد: از همه کسانی که در زمینه‌های مختلف علمی برای فرآوری از محصولات عناب و این گیاه تلاش می‌کنند، تشکر ویژه دارم.


تولید بیش از ۹۵ درصد از عناب دنیا

جلال الدین صادقی، امروز (یکشنبه، ۳ شهریور)در اولین همایش ملی عناب، اظهار کرد: همایش ملی عناب که شاهد برگزاری آن در روزهای سوم و چهارم شهریورماه هستیم، حاصل بیش از ۴۸۰۰ نفر ساعت برنامه ریزی هدفمند، جلسه، مشورت علمی و تخصصی و تفکر خلاق است.

وی افزود: بیش از ۹۵ درصد عناب کشور در خراسان جنوبی تولید می‌شود و بیش از ۳۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت عناب اختصاص یافته است.

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: عناب برای استان خراسان جنوبی نه تنها یک محصول استراتژیک بلکه فوق استراتژیک است که فرآوری‌های حاصل از آن می‌تواند اقتصاد منطقه را دگرگون کند.

صادقی گفت: باید مراکز علمی تحقیقاتی مانند جهاد دانشگاهی با همکاری سایر سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی و همچنین حمایت مسئولین کشوری و استانی، به آموزش و توانمندسازی کشاورزان و فرآوری عناب بپردازند و جهاددانشگاهی استان با ایجاد مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی به این مهم پرداخته است.

وی افزود: برندسازی و بازاریابی با تکیه بر تکنولوژی نوین باید شکل گیرد و جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با برخورداری از سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال و مرکز تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک به این موضوع پرداخته است.

رییس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی با بیان اینکه سطح آگاهی عمومی از عناب و خواص آن باید افزایش یابد، تصریح کرد: یافته‌های علمی مرتبط با عناب باید در قالب مقاله و کتاب ارائه شود و همینطور ایده‌های فناورانه در عرصه عناب و فرآورده‌های آن تحت پوشش و حمایت قرار گیرد که همایش ملی عناب این موارد را فراهم آورده است.

صادقی خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان بر اساس نگاه بلند رهبر فرزانه و تاکیدات ایشان، این ثروت‌های منطقه‌ای وگنج‌های ناشناخته را به گونه‌ای حمایت کنند و توسعه دهند تا جایگزین مناسبی برای نفت باشد.

۹۳ مقاله به همایش ملی عناب رسید

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی گفت: ۹۳ مقاله به دبیرخانه همایش ملی عناب رسید که ۶۵ مقاله برای شرکت در همایش پذیرفته شد.

داراب یزدانی، امروز ۳ شهریور، در اولین همایش ملی عناب اظهار کرد: برگزاری همایش ملی عناب در خراسان جنوبی این پیام را دارد که این استان رویشگاه اصلی این محصول است.

دبیر علمی اولین همایش ملی عناب بیان کرد: عناب مقاوم در برابر خشکی، شوری و گرما است و از این جهت کشت آن بسیار مناسب اقلیم ما است.

یزدانی ادامه داد: بحران آب بحران قرن است و حدود ۶۵ درصد از اراضی کشور در اقلیم خشک و فراخشک قرار دارند.

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاد دانشگاهی کشور خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی از چهار استان کم باران کشور بوده که متوسط بارندگی در آن ۱۱۴ میلی متر است.


ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha