• شنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98061608187
  • خبرنگار : 71588

اولین کاروان کمک‌های بشردوستانه از فوریه وارد اردوگاه الرکبان شد

اولین کاروان کمک‌های بشردوستانه از فوریه وارد اردوگاه الرکبان شد

سازمان ملل از ارسال کمک‌های انسانی به اردوگاه آوارگان "الرکبان" در سوریه در نزدیکی مرزهای اردن برای نخستین بار از ماه فوریه گذشته خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری اسکای نیوز عربی، حدود ۴۰ هزار تن در اردوگاه الرکبان در فقر شدید زندگی می‌کنند اما طبق اعلام سازمان ملل، پس از آنکه مقامات سوریه و هم‌پیمانش روسیه گذرگاه‌هایی را برای ترغیب آوارگان به بازگشت به مناطق تحت کنترل دمشق باز کردند، بیش از نیمی از ساکنان آن طی ماه‌های اخیر این اردوگاه را ترک کردند.

سازمان ملل اعلام کرد: حدود ۱۵ هزار تن همچنان در این اردوگاه حضور دارند که در نزدیکی پایگاه "التنف" وابسته به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری واشنگتن واقع شده است.

در همین راستا، هدین هالدرسون،، سخنگوی سازمان ملل خاطرنشان کرد: سازمان ملل با هماهنگی سازمان هلال احمر سوریه کمک‌های غذایی را طی پنج روز میان ۱۵ هزار آواره سوری در اردوگاه "الرکبان" توزیع خواهد کرد.

وی همچنین عنوان کرد: اوضاع در اردوگاه "الرکبان" بحرانی است و تامین مواد غذایی برای ساکنان این اردوگاه همچنان در اولویت قرار دارد.

در همین راستا، ابو احمد الدرباس خالدی، رئیس شورای مدنی وابسته به مخالفان در این اردوگاه گفت: این کاروان روز جمعه وارد اردوگاه "الرکبان" شد و کمک‌ها را میان صدها خانواده توزیع کرد.

حدود ۴۷ درصد از ساکنان این اردوگاه پس از نظرسنجی از آنها تاکید کردند که تمایل دارند به دلایلی از جمله "ترس‌های امنیتی" و "ترس از بازداشت" در این اردوگاه باقی بمانند.

گروه‌های حقوقی اعلام کردند، غیرنظامیانی که به مناطق تحت کنترل دولت بازگردند با بازداشت و سربازگیری رو به رو می‌شوند.

از سال ۲۰۱۴ میلادی، شرایط زندگی در داخل اردوگاه الرکبان بدتر شده است.

به گفته یکی از ساکنان اردوگاه الرکبان، بیشتر ساکنان این اردوگاه روزانه با یک وعده غذایی ساده متشکل از نان، روغن زیتون یا شیر زندگی می‌کنند.

آخرین کاروان کمک‌های بشردوستانه که وارد این اردوگاه شده بود در ششم فوریه ۲۰۱۹ بود که متشکل از ۱۳۳ کامیون حاوی مواد غذایی، لباس، تجهیزات پزشکی و بهداشتی به ساکنان این اردوگاه بود.

کاروان دیگری نیز در ماه نوامبر ۲۰۱۸ پس از یک وقفه ۱۰ ماهه از دمشق به این اردوگاه رفت.

پس از اینکه اردن در اواسط سال ۲۰۱۶ میلادی از بسته شدن مرزهایش با سوریه و عراق در پی حمله با خودروی بمب‌گذاری شده به پایگاه نظامی اردن که به آوارگان خدمات‌رسانی می‌کرد، خبر داد، اوضاع ساکنان این اردوگاه  وخیم شده است.

از سوی دیگر، مرکز آشتی روسیه در سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ظرف ۲۴ ساعت ۱۴۵۱ آواره سوریه به کشورشان بازگشتند که از میان آنها ۴۳۹ تن (۱۳۲ زن و ۲۲۴ کودک) از لبنان از طریق گذرگاه‌های "جدیدة یابوس" و "تلکلخ" به سوریه بازگشتند.

در این بیانیه همچنین آمده است: ۱۰۱۲ پناهجو (۳۰۴ زن و ۵۱۶ کودک) نیز از طریق گذرگاه "نصیب" از اردن به کشورشان بازگشتند.

در بیانیه مدکور همچنین آمده است: یگان‌های مهندسی وابسته به نیروهای مسلح سوریه پیشتر ۲.۶ هکتار از مساحت شهرهای "جاسم" و "الحارة" در حومه درعا و شهر "دوما" در حومه دمشق را پاکسازی و مین‌زدایی و ۴۲ بمب منفجره را خنثی کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha