• سه‌شنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98061909251
  • خبرنگار : 71496

دیدار رئیس جمهوری سودان جنوبی با رهبر مخالفان در راستای اجرای توافقنامه صلح

دیدار رئیس جمهوری سودان جنوبی با رهبر مخالفان در راستای اجرای توافقنامه صلح

رهبر سابق شورشی‌های سودان جنوبی برای اولین بار در طول یک سال گذشته جهت دیدار با رئیس جمهور این کشور و تلاش برای نجات توافقنامه صلح امضا شده میان دو طرف وارد جوبا شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، هنری ادوار، معاون ریک مچار، رهبر سابق شورشی‌های سودان جنوبی پس از دیدار مچار با سالوا کر، رئیس جمهور این کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دیدار ما بر تدابیر امنیتی متمرکز بود چراکه این مساله یکی از بندهای اصلی توافقنامه صلح امضا شده میان دو طرف در سال ۲۰۱۸ است.

ادوار افزود: چالش‌هایی وجود دارند و ما امیدواریم بتوانیم بر آنها غلبه کنیم.

تصاویری از دیدار مچار و سالوا کر در حال دست دادن در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلف منتشر شدند.

مچار، معاون اول سالوا کر روز دوشنبه با یک فروند هواپیمای سودانی و همراه با محمد حمدان دقلو (حمیدتی)، فرمانده نیروهای واکنش سریع سودان وارد جوبا، پایتخت سودان جنوبی شد، پیش از آن دو فروند هواپیمای دیگر هیئت بزرگ همراه او شامل ۶۰ چهره و مسئول امنیتی را از خارطوم، محل اقامت مچار در دوره تبعید به جوبا منتقل کردند.

پیش‌بینی می‌شود سفر مچار به جوبا دو روزه باشد.

این دیدار در حالی برگزار شد که مهلت نهایی تشکیل یک دولت مشترک در نوامبر آتی رو به پایان است و این مساله یکی از بندهای اصلی توافقنامه صلح میان دو طرف است.

مچار و سالوا کر آخرین بار در آوریل گذشته در واتیکان با یکدیگر دیدار کرده بودند.

پس از آن دیدار، رئیس جمهور سودان جنوبی به پارلمان این کشور اعلام کرد که مچار را می‌بخشد و از او می‌خواهد به کشور بازگردد اما مچار که در حال حاضر در خارطوم اقامت دارد، از امنیت شخصی خود در صورت بازگشت به جوبا ابراز نگرانی کرد.

سودان جنوبی که در سال ۲۰۱۱ به استقلال رسید از دسامبر ۲۰۱۳ شاهد جنگی داخلی است. این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که سالوا کر، رئیس جمهور این کشور مچار، معاون سابق خود را به برنامه‌ریزی برای کودتا علیه خود متهم کرد.

طبق آمار جدید، درگیری‌ها در این کشور موجب کشته شدن حدود ۳۸۰ هزار تن و آوارگی بیش از چهار میلیون تن یعنی معادل یک سوم جمعیت این کشور شدند.

توافقنامه صلح سال ۲۰۱۸ موجب کاهش گسترده درگیری‌ها در این کشور شد اما به توقف کامل آنها ختم نشد.

طبق این توافق باید نهایتا تا ۱۲ مه یک دولت یکپارچه ملی در این کشور تشکیل می‌شد اما مهلت آن شش ماه دیگر تمدید شد تا تمامی شبه‌نظامیان گردآوری شده و در ارتشی یکپارچه ادغام شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha