• یکشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98062411108
  • خبرنگار : 71496

مخالفت دادگاه سودان با لغو اعترافات قبلی البشیر درباره دریافت پول از بن‌سلمان

مخالفت دادگاه سودان با لغو اعترافات قبلی البشیر درباره دریافت پول از بن‌سلمان

دادگاه محاکمه عمر البشیر در خارطوم با بازجویی مجدد وی و پس گرفتن اعترافات قبلی‌اش که پای ولیعهد عربستان را به پرونده باز کرده بود، مخالفت کرد.

به گزارش ایسنا، سایت سودان تریبون گزارش داد، الصادق عبد الرحمان الفکی، قاضی دادگاه خارطوم درخواست هیئت مدافع عمر البشیر، رئیس جمهور برکنار شده سودان برای پس گرفتن اعتراف‌های قبلی او درباره دریافت مبالغی از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و بازجویی دوباره از او را رد کرد.

قاضی الفکی در پاسخ به این درخواست اظهار کرد: مدارک موجود درباره اتهامات مطرح شده علیه البشیر برای دادگاه کافی است و ما این درخواست را غیر قابل قبول می‌دانیم.

یک شاهد عینی در پنجمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات عمر البشیر نیز از مبالغ مشکوکی گفت که برای ارسال تجهیزات نظامی به یکی از کشورهای همسایه سودان مورد استفاده قرار گرفته است.

این شاهد در راستای تایید اظهارات عمر البشیر گفت: شرکتی که او نماینده آن بوده و وابسته به ارتش این کشور است، در ازای مبالغی که البشیر (بر خلاف قانون) دریافت کرد، یکی از کشورهای همسایه را به تجهیزاتی نظامی مجهز کرد.

صادق یعقوب، نماینده هیئت صنایع جنگی سودان وابسته به ارتش این کشور در راستای تأیید اظهارات پیشین عمر البشیر اظهار کرد: مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار را به صورت نقد دریافت کردیم و به ارزش آن تجهیزات نظامی را برای یکی از کشورهای همسایه ارسال کردیم.

صادق یعقوب در اظهارات خود نام این کشور را فاش نکرد.

دولت البشیر از زمانی که فعالیت خود را در سال ۱۹۸۹ آغاز کرد، به حمایت از گروه‌های شورشی در اریتره، اتیوپی و مصر و نیز آغاز روابط با کشورهایی همانند کره شمالی و لیبی متهم است.

ارتش سودان عمر البشیر را در تاریخ ۱۱ آوریل در پی ادامه تظاهرات چند ماهه در این کشور علیه حاکمیت سی ساله او در سودان برکنار کرد.

در ۳۱ اوت دادگاهی در خارطوم عمر البشیر را به داشتن ارزهای خارجی به صورت غیر قانونی متهم کرد. در صورتی که بشیر در این پرونده محکوم شود، بیش از ۱۰ سال حکم حبس برای او صادر می‌شود.

قاضی این پرونده اعلام کرد، مسئولان در منزل شخصی بشیر مبلغ ۶.۹ میلیون یورو و حدود ۳۵۱ هزار دلار و نیز ۵.۷ میلیون پوند سودان (معادل ۱۱۰ هزار یورو) کشف و ضبط کرده‌اند.

این قاضی عمر البشیر را به کسب این پول‌ها از منبعی غیر قانونی و تصرف در آنها به صورت غیرقانونی متهم کرد.

اما رئیس جمهور برکنار شده سودان خطاب به دادگاه تاکید کرد: مبالغ مصادره شده باقی مانده مبلغ ۲۵ میلیون دلاری است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان آن را ارسال کرده بود.

البشیر افزود: ما آن مبلغ را در بانک سودان و یا وزارت دارایی سپرده گذاری نکردیم، زیرا شاهزاده (بن سلمان) نمی‌خواست نامش مشخص شود، اگر هم می‌خواستیم آن را در بانک سودان و یا وزارت دارایی سپرده گذاری کنیم باید منبع آن را تعیین می‌کردیم.

وی ادامه داد: از این ۲۵ میلیون دلار برای کارهای شخصی استفاده نکردیم، بلکه این مبلغ به کمک‌های مالی به برخی طرف‌ها و اشخاص و نیز حمایت از شرکت‌های واردکننده گندم اختصاص داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha