• سه‌شنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98062612435
  • خبرنگار : 71639

دستگیری چند تن از فعالان اپوزیسیون در کامبوج

دستگیری چند تن از فعالان اپوزیسیون در کامبوج
سام رینسی

پلیس کامبوج از دستگیری شش فعال سیاسی به اتهام آمادگی برای تظاهرات در حمایت از بازگشت رهبر اپوزیسیون این کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، تعداد دستگیرشدگان طرفدار "حزب نجات ملی" (به اختصار سی‌ان‌آرپی)، پس از این اقدام نهادهای دولتی کامبوج، طی امسال به 26 نفر رسیده است.

منتقدان می‌گویند پس از انحلال این حزب توسط دادگاه عالی در سال 2017، کامبوج تبدیل به کشوری تک‌حزبی شده است. اقدام دادگاه عالی چند ماه پیش از آن اتخاذ شد که حزب هون سن، نخست‌وزیر دیرپای کامبوج، تمام کرسی‌های پارلمان را از آن خود کرد.

سام رینسی، بنیان‌گذار این حزب اعلام کرده روز نهم نوامبر، به کشورش باز می‌گردد؛ او چهار سال پیش در پی اتهامات کیفری که او را مجبور به پرداخت یک میلیون دلار غرامت می‌کرد، به فرانسه گریخته بود. این سیاست‌مدار سابق اپوزیسیون در پرونده‌ دیگری با پنج سال حبس مواجه است.

در همین راستا کِم سوخا، رهبر حزب نجات ملی، طی دو سال پیش تحت بازداشت به سر برده و در انتظار محاکمه‌اش -به اتهام طرح‌ریزی برای براندازی دولت- نشسته است.

سخنگوی پلیس این کشور، تلاش 26 فعال سیاسی برای طرح‌ریزی تظاهرات و جلوگیری از بازداشت شدن رینسی را دلیل بازداشت آن‌ها عنوان کرده است؛ او می‌گوید این فعالان تلاش داشته‌اند تا با پرداخت پول به مردم، آن‌ها را ترغیب به مخالفت با دولت در مسئله دستگیری رینسی کنند.

حزب نجات ملی در بیانیه‌ای گفته است شش تن از فعالان بدون حکم دستگیر شده‌اند و خواستار آزادی فوری آن‌ها شده است.

مو سوچوآ، معاون این حزب می‌گوید: "با مقرر شدن زمان بازگشت رهبران حزب نجات ملی، آن‌ها اقدامات‌ خود را شدت بخشیده‌اند؛ دستگیری‌های خودسرانه توسط مقامات قضایی و پیش کشیدن اتهامات قدیمی علیه اپوزیسیون، تبدیل به امری عادی و روزمره شده است".

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha