• چهارشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۳
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 98071007869
  • خبرنگار : 71567

معاون وزارت نیرو خبر داد

بررسی طرح دانشجوی دکتری مشترک در وزارت نیرو/پرداخت حق الزحمه به اساتید فرصت‌های مطالعاتی

بررسی طرح دانشجوی دکتری مشترک در وزارت نیرو/پرداخت حق الزحمه به اساتید فرصت‌های مطالعاتی

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو از بررسی طرح دانشجوی دکتری مشترک بین وزارت نیرو و علوم خبر داد و گفت: براساس این طرح شرکت‌های وزارت نیرو حامی مالی دانشجویان دکتری خواهند شد و این دانشجویان بعد از گذراندن دو سال دوره تئوریک، می‌توانند در شرکت‌های وزارت نیرو فعالیت پژوهشی انجام دهند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد صالح اولیاء در نشست هم اندیشی مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها که امروز در وزارت علوم برگزار شد با تاکید بر این که هر تبادلی که بین دانشگاه و صنعت شکل بگیرد یک ارزشی را در پی دارد، گفت: البته مفهوم ارزش در ارتباط دانشگاه و صنعت لزوما جنبه مادی ندارد بلکه علاقه؛ عواطف و وابستگی‌های باید بین این دو مرکز شکل بگیرد تا هر کس برای ایجاد یک تعامل موثر اتفاق بیفتد.

وی در ادامه تصریح کرد: اساسی ترین ارزشی  که در تبادل دانشگاه و صنعت می‌توان به آن توجه کرد این است که در شکل گیری این ارتباط طرح‌های پژوهشی باید منجر به بهبود یکی از فرآیندها، محصول و شرایط صنعت شوند. در واقع در رابطه بین صنعت و دانشگاه ارزشی که وجود دارد این است که دانشگاه‌ها بتواند با برقراری این ارتباط مسائل و مشکلات صنعت را حل کند و صنعت احساس کند در برابر پرداخت چیزی مزیتی دریافت می‌کند و این شرایطی است که اتفاق پایدار بین دو مرکز صورت می‌گیرد.

معاون پژوهشی وزارت نیرو بر لزوم اصلاح روش ها ، مکانیزم‌ها و بسترهای شکل گیری ارتباط صنعت و دانشگاه تاکید کرد و گفت:  در این راستا باید آیین‌نامه‌های خاصی را تدوین کرده یا اگر آیین‌نامه‌ای هم وجود دارد مورد ارزیابی و اصلاح قرار بدهیم و خوشبختانه این فرآیند در حال انجام است.

اولیا به برنامه فرصت مطالعاتی  اعضای هیئت علمی در وزارت علوم تاکید کرد و گفت: براساس این برنامه تفاهم نامه بین وزارت نیرو و وزارت علوم در زمینه گذارندن فرصت‌های مطالعاتی شش ماهه تا یک ساله در شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نیرو اجرایی می‌شود و براین  اساس وزارت نیرو نیز مشوق‌های در نظر گرفته که اعضای هیئت علمی با در نظر گرفتن شرایطی نظیر حضور تمام وقت علاوه بر دریافت حقوق از وزارت علوم از شرکت‌های زیرمجموعه  وزارت نیرو براساس میزان کاری که انجام می‌دهند دستمزد دریافت کنند.

به گفته وی اگر قرار باشد اساتید طی یک قرارداد در فرصت مطالعاتی شرکت‌های وزارت نیرو حضور داشته باشند باید بتواند یک سری الزامات را رعایت و در نهایت در حوزه کار تحقیقاتی موثر عمل کنند.

معاون وزیر نیرو تمرکز، هم افزایی و ماموریت گرایی را سه ویژگی مهم پژوهشگاه‌ها عنوان کرد و گفت: براساس این پژوهشگاه‌هایی که ایجاد می‌شوند باید بتواند با این سه ویژگی بر اهدافی که مشخص شده دست یابند. به گونه‌ای که اساتید باید یاد بگیرند از کار انفرادی در فعالیت‌های پژوهشی دور شوند و پژوهشگاه‌ها نیز براساس ماموریت های مشخص فعالیت کنند.

اولیا خاطر نشان کرد: براساس تبصره موجود در وزارت  علوم  حدود دو درصد از درآمدهای شرکت های زیر مجموعه این وزارت خانه باید صرف امور آموزشی و پژوهشی  شود که البته نیم درصد آن به امور آموزشی و یک و نیم درصد به امور پژوهشی تعلق می‌گیرد.

معاون وزارت نیرو همچنین از برنامه این وزارت خانه برای پشتیبانی از دانشجویان دکتری دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: طرحی با عنوان دکتری مشترک در این وزارت خانه پیگیری می‌شود تا بتوانیم براساس آن دانشجویان دکتری داشته باشیم که با حمایت از این وزارت خانه تحصیل کنند. در واقع دانشجویان می‌تواند یک حامی مالی از شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نیرو داشته باشند که بعد از گذراندن دو سال دوره تئوری در صنعت حضور یافته و در قبال انجام آن فعالیت حق الزحمه‌ای را دریافت کنند.

انتهای پیام


 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha