• چهارشنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۸ / ۱۸:۱۹
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 98071008246
  • خبرنگار : 71592

بدون اعلام تاریخ دقیق پرده‌برداری از "معامله قرن"

گرینبلات: به لطف دولت ترامپ همگرایی اعراب و اسرائیل عملی شد

گرینبلات: به لطف دولت ترامپ همگرایی اعراب و اسرائیل عملی شد

فرستاده برکنار شده رئیس‌جمهوری آمریکا به خاورمیانه مدعی شد، "قطعنامه جولان درباره امنیت اسرائیل است و هیچ ارتباطی با پرونده فلسطین ندارد". وی ابراز امیدواری کرد که فلسطین و اسرائیل طرح "معامله قرن" را به دقت مورد بررسی قرار دهند و تصمیمات عجولانه‌ای نگیرند.

به گزارش ایسنا، جیسون گرینبلات، فرستاده برکنار شده رئیس‌جمهوری آمریکا به خاورمیانه در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط در خصوص کناره‌گیری ناگهانی خود از سمتش گفت: این تصمیم را ناگهانی اتخاذ نکرده‌ام، دوری از خانواده برایم دشوار است و قصد داشتم دو سال پیش از این پست استعفا کنم. از وظایف اصلی من در این پست، بررسی درگیری میان فلسطین و اسرائیل، دستیابی به چشم‌اندازی درباره این درگیری، روشنگری مردم پیرامون این درگیری و تغییر رویکرد برخورد با آن بود. نقش من همچنین همگرایی میان اسرائیل و جهان عرب بود؛ مساله‌ای که یک سال و نیم گذشته دشوار به نظر می‌رسید اما به لطف دولت ترامپ، همه رهبران کشورهای عرب و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل این کار عملی شد. ما درگیری میان فلسطین و اسرائیل را بررسی و دیدگاه خود را پیرامون صلح تکمیل کردیم و به نظرم زمان انتقال این سمت به دیگری فرا رسیده است.

گرینبلات در پاسخ به این سوال که دلیل استعفای وی به این مساله برمی‌گردد که احتمالا طرح "معامله قرن" اعلام نمی‌شود یا شکست خورده است، گفت: این تصمیم من تنها به خانواده‌ام مربوط می‌شود. من این طرح را به دیگر همکاران خود؛ جارد کوشنر، فریدمن، برایان هوک و دیگران سپردم. این طرح یک تلاش گروهی است و من در حالی که خارج از دولت آمریکا هستم، از این گروه حمایت می‌کنم.

وی در خصوص تاخیر چند باره در اعلام بخش سیاسی معامله قرن و زمان اعلام آن در آینده گفت: ما این طرح را به موقع اعلام می‌کنیم، هنگامی که بدانیم فرصت بهتری برای موفقیت آن وجود دارد. معتقدیم هر دو طرف و تمامی جهان خواهان راه‌حل واقعی برای این درگیری میان اسرائیل و فلسطین هستند.

گرینبلات در ادامه افزود: کسی نمی‌تواند این طرح را به دیگری تحمیل کند و هنگامی که طرح معامله قرن اعلام شود، تصمیم‌گیری درباره آن به عهده دو طرف خواهد بود و امیدواریم هر دو طرف به دقت این طرح را بررسی کنند و تصمیمات عجولانه‌ای نگیرند.

فرستاده برکنار شده رئیس‌جمهوری آمریکا به خاورمیانه در پاسخ به این سوال که ملت عرب معتقد هستند دولت ترامپ و تصمیمات آن به ویژه پس از به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان به نفع رژیم صهیونیستی هستند، گفت: همه این تصمیمات با توجه به طرح معامله قرن گرفته نشده‌اند. بالطبع ما تاثیرهای احتمالی بر این طرح را در نظر می‌گیریم اما این تنها بخشی از دلایل برای اتخاذ تصمیمات مذکور بود. ما این تصمیمات را گرفتیم زیرا آنها تصمیمات صحیحی از نظر ایالات متحده هستند. تصمیم به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل براساس تصمیم انتقال سفارتخانه به قدس بود که در آمریکا از سال ۱۹۹۵ یک قانون است. مساله در مورد انتقال سفارتخانه به قدس نیز چنین است. تصمیم مربوط به جولان تصمیمی اساسی برای امنیت اسرائیل بود و هیچ ارتباطی به مساله فلسطین نداشت. "تصورش را بکنید چه اتفاقی ممکن بود برای اسرائیل رخ دهد، اگر سوریه کنترل جولان را برعهده داشت"! بستن دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز براساس قانونی تصویب شد، هنگامی که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تهدید کرد، اسرائیل را به دادگاه کیفری بین‌المللی می‌کشاند. قطع کمک‌های مالی به آنروا هم به این دلیل بود که "این سازمان یک سیستم شکست خورده است که تنها اوضاع وخیم فلسطینی‌ها را که در اردوگاه‌های آوارگان ساکن هستند، طولانی‌تر می‌کند و هیچ آینده‌ای به آنها نمی‌دهد و زمان آن فرا رسیده است که فلسطینیانی که در این اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند و از آنها به عنوان ابزارهای سیاسی استفاده می‌شوند، زندگی بهتری داشته باشند".

وی در ادامه مدعی شد: "ما از آنها حمایت می‌کنیم و اگر این تصمیمات را نمی‌گرفتیم، به صلح نزدیک نمی‌شدیم. از طریق این تصمیمات می‌توان صلح را برقرار کرد".

وی در خصوص ارائه مجدد کمک‌های مالی توسط آمریکا به تشکیلات خودگردان فلسطین نیز مدعی شد: "ایالات متحده سرمایه گذاری به راه‌حل‌های موقت که تنها چرخه رنج و خشونت را طولانی می‌کنند، ادامه نخواهد داد. وقت آن است که به فلسطینیان کمک کنیم زندگی بهتری داشته باشند و ما امیدواریم که به صلح نیز برسیم".


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha