• چهارشنبه / ۱ آبان ۱۳۹۸ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98080100275
  • خبرنگار : 71477

شکاف در ائتلاف حاکم آلمان با پیشنهاد "منطقه امن" در سوریه

شکاف در ائتلاف حاکم آلمان با پیشنهاد "منطقه امن" در سوریه

وزیر دفاع آلمان که رهبری حزب دموکرات مسیحی کشورش را هم بر عهده دارد، با تحرکات اخیرش در حوزه سیاست خارجی و اثبات قدرت و اختیاراتش، مشکلات و آشفتگی‌هایی را در برلین رقم زده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری بلومبرگ، آنه‌گرت کرامپ-کارن‌ باوئر، وزیر دفاع آلمان، از سال گذشته که به عنوان رهبر حزب دموکرات مسیحی و جانشینی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در این حزب انتخاب شده است، مرتکب یک سری خطاهایی شده که جایگاه و وجهه‌اش را متزلزل کرده است.

در تازه‌ترین اقدام جنجالی، کرامپ-کارن باوئر سه‌شنبه، دو ماه پس از آن که به عنوان وزیر دفاع آلمان روی کار آمد، پیشنهادی را برای تشکیل "منطقه امن" در شمال سوریه مطرح کرد که به صورت بین‌المللی تحت نظارت قرار بگیرد.

متحدان در ائتلاف حاکم آلمان که شامل سوسیال دموکرات‌ها هم می‌شوند، شکایت دارند که بسیار دیر از این پیشنهاد مطلع شده و یا اصلا در جریان کار قرار نگرفته‌اند. رالف موتزنیش، رهبر حزب سوسیال دموکرات‌ها به خبرنگاران در برلین گفت: «به نظرم این امری غیر معمول است و فکر نمی‌کنم کابینه این گونه فعالیت کند. به نظرم خانم کرامپ-کارن باوئر باید کمی از بحث‌هایی که چند ساعت گذشته ایجاد کرده است، عبرت بگیرد.»

طوفان سیاسی اخیر پیرامون تحرکات کرامپ-کارن باوئر، در واقع یکی از مجموعه گاف‌های وی پس از تصدی رهبری حزب دموکرات مسیحی است و نشان می‌دهد که وی در برقراری ارتباط ناکام مانده است. این مسئله هم‌زمان با این که بسیاری از همتایان حزبی‌اش گفته‌اند که از پیشنهاد خانم وزیر دفاع درباره سوریه بی‌اطلاع بودند، شدت گرفته است.

این مسئله اگر هیچ پیامدی هم نداشته باشد، قطعا باعث ایجاد اختلاف و شکاف میان حزب دموکرات مسیحی و شریک ائتلافیش "حزب سوسیال دموکرات‌ها" می‌شود؛ این شریک ائتلافی هنوز درباره باقی ماندن در دولتی که ۱۷ ماه از عمر آن می‌گذرد تصمیم‌گیری نکرده است.

با این حال رده‌های بالای حزبی همچنان حامی وی هستند. مرکل که اوایل سال جاری میلادی نظر چندان مساعدی نسبت به عملکرد رهبر جدید حزب دموکرات مسیحی نداشت، از وزیر دفاعش در یک نشست غیر علنی با قانونگذاران در برلین حمایت کرد. به گفته مرکل، پیشنهاد مشابهی در خصوص ایجاد "منطقه امن" در سال ۲۰۱۶ میلادی در جریان محاصره حلب مطرح شده بود و کرامپ- کارن باوئر به خاطر این پیشنهادش مورد تحسین قرار گرفته بود.

اما به نظر می‌رسد که این حس وحدت و اتحاد رو به زوال است. اوایل سه‌شنبه مقامات ائتلاف مرکل همچنان متعجب بودند تا بفهمند چه پیشنهادی اعلام شده است!

الکساندر دوبرینت، رهبر اتحادیه سوسیال مسیحی گفت: «در نشست یکشنبه، رهبران ائتلاف که شامل حزب دموکرات مسیحی، متحدانشان در اتحادیه سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات‌ها بود، به طور مفصل به مسئله سوریه پرداخته شد. اما در آن نشست کرامپ- کارن باوئر هیچ اشاره‌ای به چنین برنامه‌ای نکرد. من هم صبح سه‌شنبه از این پیشنهاد مطلع شدم.»

کرامپ- کارن باوئر از زمان انتخاب به عنوان رهبر حزب دموکرات مسیحی در تلاش است تا با حس ناامیدی رو به افزایش در میان هم حزبی‌هایش مبارزه کند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان که از سوسیال دموکرات‌هاست، هم از این که از طریق پیامک از این پیشنهاد مطلع شده است، شکایت دارد. وی به رسانه‌های محلی گفت: «من خیلی به دیپلماسی پیامک اعتقاد ندارم چرا که این دیپلماسی می‌تواند فورا به دیپلماسی SOS تغییر یابد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha